VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Strojní kování – pěchování
Kód modulu
82-m-3/AM81
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Kovář strojní
(kód: 21-015-H)
Umělecký kovář
(kód: 82-003-H)
Umělecký zámečník
(kód: 82-004-H)
Zemědělský kovář
(kód: 41-030-H)
Platnost standardu od
05. 09. 2018
Obory vzdělání - poznámky
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř
82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
41-56-H/02 Opravář lesnických strojů
41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
41-54-H/01 Podkovář a zemědělský kovář
23-57-H/01 Kovář
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Žák používá ohřev materiálu pro ruční tváření kovů za tepla. Ovládá správný postoj při práci. Uplatňuje základy BOZP při ručním a strojním tváření kovů za tepla.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání vědomostí a dovedností při nácviku, užití a osvojování si technologického postupu tváření kovů za tepla – STROJNÍ KOVÁNÍ – PĚCHOVÁNÍ. Osvojí si technologický postup strojního kování – pěchování včetně vhodné volby pomůcek, přípravků a nástrojů. Osvojí si rizika při práci na kovacím stroji a ochranu zdraví.
Získání těchto znalostí a dovedností žákovi rozšíří možnosti tvarovat materiál dle daných požadavků a svých představ.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- zvolí vhodný technologický postup strojního pěchování
- připraví pracoviště k strojnímu pěchování
- připraví vhodné pomůcky, přípravky a nástroje na strojní pěchování
- ohřívá daný materiál na na správnou kovací teplotu pro úspěšné strojní pěchování
- vyhodnotí případnou chybu při strojním pěchování
- řídí případného pomocníka při strojním pěchování
- vyhodnotí rizika strojního kování a dodržuje hygienu práce
Kompetence ve vazbě na NSK
82-003-H Umělecký kovář:
- Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého kovářství
- Obsluha kovářských výhní a pecí
- Obsluha bucharů a kovacích lisů
82-004-H Umělecký zámečník:
- Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého zámečnictví
- Obsluha kovářských výhní a pecí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- technologický postup
- možné způsoby strojního kování – pěchování
- určování kvality a možných závad strojního kování – pěchování
- pomůcky, přípravky, nářadí
- dodržování BOZP
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Učební činnosti žáků:
- sledují praktickou ukázku
- reagují na dotazy učitele
- stanovují vhodný technologický postup strojního kování – pěchování
- volí vhodný materiál na daný výkovek
- používají vhodné pomůcky, přípravky, nástroje
- vyhodnotí kvalitu vytvořeného pěchování
- dodržují BOZP
Podle výkresové dokumentace žáci pěchují materiál a tvoří:
- pěchují kruhový, čtvercový profil
- pěchují materiál v celé délce
- pěchují materiál v dané části výkovku
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlení, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuze)
Metody názorné demonstrace:
- předvedení technologických postupů
- pozorování demonstrace
Metody praktické:
- nácvik praktických dovedností
Zařazení do učebního plánu, ročník
Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické zkoušení
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnocení standardu profesní kvalifikace.
- správnost zvolené technologie pěchování
- volba vhodných pomůcek, přípravků, nástrojů
- samostatnost
- organizace pracoviště
- kvalita provedené práce
- rozměrová a tvarová správnost porovnáním s výkresovou dokumentací
- dodržení BOZP a PO
Hodnocení:
- Výborný – žák splnil všechna požadovaná kritéria bez připomínek – tvar a rozměry odpovídají výkresové dokumentaci
- Chvalitebný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje nepodstatné nedostatky
- Dobrý – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje drobné nedostatky
- Dostatečný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, ale práce vykazuje nedostatky, ale je použitelná
- Nedostatečný – žák nesplnil dané požadavky
Prospěl – žák splnil kritéria kvality s hodnocením minimálně dostatečný.
Neprospěl – žák je hodnocen nedostatečný – nesplnil v dostatečné kvalitě a parametrech zadaný úkol.
Pro splnění modulu jej musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
HAŠEK, Vladimír a kolektiv. Kování. Praha, 1965.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Vítek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.