Detail modulu Strojní kování – pěchování

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Strojní kování – pěchování

Kód modulu

82-m-3/AM81

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Profesní kvalifikace

Kovář strojní (kód: 21-015-H)

Umělecký kovář (kód: 82-003-H)

Umělecký zámečník (kód: 82-004-H)

Zemědělský kovář (kód: 41-030-H)

Platnost standardu od

05. 09. 2018

Obory vzdělání - poznámky

82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř

82-51-L/01  Uměleckořemeslné zpracování kovů

41-56-H/02 Opravář lesnických strojů

41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů

41-54-H/01 Podkovář a zemědělský kovář

23-57-H/01 Kovář

Délka modulu (počet hodin)

20

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Žák používá ohřev materiálu pro ruční tváření kovů za tepla. Ovládá správný postoj při práci. Uplatňuje základy BOZP při ručním a strojním tváření kovů za tepla.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je získání vědomostí a dovedností při nácviku, užití a osvojování si technologického postupu tváření kovů za tepla – STROJNÍ KOVÁNÍ – PĚCHOVÁNÍ. Osvojí si technologický postup strojního kování – pěchování včetně vhodné volby pomůcek, přípravků a nástrojů. Osvojí si rizika při práci na kovacím stroji a ochranu zdraví. 

Získání těchto znalostí a dovedností žákovi rozšíří možnosti tvarovat materiál dle daných požadavků a svých představ.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • zvolí vhodný technologický postup strojního pěchování     
  • připraví pracoviště k strojnímu pěchování    
  • připraví vhodné pomůcky, přípravky a nástroje na strojní pěchování   
  • ohřívá daný materiál na na správnou kovací teplotu pro úspěšné strojní pěchování    
  • vyhodnotí případnou chybu při strojním pěchování    
  • řídí případného pomocníka při strojním pěchování   
  • vyhodnotí rizika strojního kování a dodržuje hygienu práce

Kompetence ve vazbě na NSK

82-003-H Umělecký kovář:

  • Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého kovářství
  • Obsluha kovářských výhní a pecí
  • Obsluha bucharů a kovacích lisů

82-004-H Umělecký zámečník:

  • Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého zámečnictví
  • Obsluha kovářských výhní a pecí

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1. technologický postup
  2. možné způsoby strojního kování – pěchování 
  3. určování kvality a možných závad strojního kování – pěchování  
  4. pomůcky, přípravky, nářadí 
  5. dodržování BOZP 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Učební činnosti žáků:

  • sledují praktickou ukázku
  • reagují na dotazy učitele 
  • stanovují vhodný technologický postup strojního kování – pěchování 
  • volí vhodný materiál na daný výkovek 
  • používají vhodné pomůcky, přípravky, nástroje 
  • vyhodnotí kvalitu vytvořeného pěchování
  • dodržují BOZP   

Podle výkresové dokumentace žáci pěchují materiál a tvoří: 

  • pěchují kruhový, čtvercový profil 
  • pěchují materiál v celé délce
  • pěchují materiál v dané části výkovku

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlení, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuze)

Metody názorné demonstrace:

  • předvedení technologických postupů
  • pozorování demonstrace

Metody praktické:

  • nácvik praktických dovedností

Zařazení do učebního plánu, ročník

Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Praktické zkoušení

Kritéria hodnocení

Kritéria hodnocení vycházejí z hodnocení standardu profesní kvalifikace.

  • správnost zvolené technologie pěchování
  • volba vhodných pomůcek, přípravků, nástrojů
  • samostatnost
  • organizace pracoviště
  • kvalita provedené práce
  • rozměrová a tvarová správnost porovnáním s výkresovou dokumentací
  • dodržení BOZP a PO

Hodnocení:

  • Výborný – žák splnil všechna požadovaná kritéria bez připomínek – tvar a rozměry odpovídají výkresové dokumentaci
  • Chvalitebný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje nepodstatné nedostatky 
  • Dobrý – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje drobné nedostatky 
  • Dostatečný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, ale práce vykazuje nedostatky, ale je použitelná
  • Nedostatečný – žák nesplnil dané požadavky   

Prospěl – žák splnil kritéria kvality s hodnocením minimálně dostatečný.

Neprospěl – žák je hodnocen nedostatečný – nesplnil v dostatečné kvalitě a parametrech zadaný úkol.

Pro splnění modulu jej musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

HAŠEK, Vladimír a kolektiv. Kování. Praha, 1965.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Vítek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné