Přípojky nízkého napětí
26-m-3/AB17
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Kabelová koncovka
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář - silnoproud
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
28
30. 04. 2020
Úspěšné absolvování elektrotechnického základu (obory L) nebo elektrotechniky (obory H).
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáků v oblastech: problematika připojování jednotlivých odběratelů k elektrické síti prostřednictvím venkovní nebo kabelové přípojky, typů přípojek, rozváděčů, technologických postupů a montáží kabelových technologií.
Odborné kompetence dle RVP:
- provádět montážní, opravárenské a údržbářské práce na venkovních a kabelových přípojkách NN;
- provádět montážní práce na kabelových technologiích;
- používat technickou dokumentaci;
- dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci.
Žák:
Obsahové okruhy:
Elektrické přípojky
Funkce přípojky
Kabelové přípojky
Přípojkové skříně pro kabelový rozvod
Venkovní přípojky
Závěsný kabel
Přípojka z izolovaných vodičů AES
Přípojka z holých vodičů
Kabelové technologie
Kabelové koncovky
- Funkce kabelových koncovek
- Rozdělení kabelových koncovek
- Litinová zalévací koncovka
- Zalévací epoxidová koncovka
- Koncovka provedená páskami SL
- Koncovka s použitím smršťovací rozdělovací hlavy
- Technologický postup montáže kabelové koncovky
Kabelové spojky
- Funkce kabelových spojek
- Rozdělení kabelových spojek
- Litinová zalévací spojka SV
- Spojka provedená páskami SL
- Spojka zalévaná pryskyřicí
- Smrštitelná spojka
- Přechodová smrštitelná spojka
- Technologický postup montáže kabelové spojky
T-odbočky
- Funkce T-odboček
- Technologický postup montáže T-odbočky
Opravné manžety
- Funkce opravných manžet
- Technologický postup montáže opravné manžety
Izolační uzávěry
- Funkce izolačních uzávěrů
- Technologický postup montáže izolačního uzávěru
- odborný výklad a prezentace (plátno, projektor)
- názorná ukázka jednotlivých komponent
- řízený rozhovor nad danou problematikou
- rozbory jednotlivých technologických postupů
- práce s výkresovou dokumentací
- pro výuku budou použita instruktážní videa montáží
- pro výuku budou promítnuty fotografie z jednotlivých montáží kabelových technologií
- praktická práce, zhotovení kabelové koncovky
- praktická práce, zhotovení kabelové spojky
Výuka probíhá v odborných předmětech a v odborném výcviku. Doporučuje se vyučovat ve druhém ročníku (obory L, H).
Písemné zkoušení - teoretický test: 25 otázek, výběr ze tří odpovědí
Obsahuje okruhy:
- venkovní přípojky
- kabelové přípojky
- kabelové technologie a příslušenství
Praktická část – kontrolní práce: zhotovení kabelové koncovky dle správných technologických postupů
1. žák vyřeší teoretický test
2. žák vypracuje praktickou část (zhotovení kabelové koncovky)
Hodnocení testové části:
Prospěl na výborný:
Hodnocení testu – minimálně 90 % správných odpovědí
Prospěl na chvalitebný:
Hodnocení testu – minimálně 75 % správných odpovědí
Prospěl na dobrý:
Hodnocení testu – minimálně 60 % správných odpovědí
Prospěl na dostatečný:
Hodnocení testu – minimálně 45 % správných odpovědí
Neprospěl, nedostatečný:
Hodnocení testu – méně jak 45 % správných odpovědí a méně
Hodnocení praktické části:
Prospěl na výborný:
Žák vypracuje praktickou část v časovém termínu a bez nedostatků
Prospěl na chvalitebný:
Žák vypracuje praktickou část v časovém termínu s drobnými nedostatky (nevhodné vyrovnání vodičů, nebo natavení nevhodných zatavovacích trubic), což nemá vliv na funkci.
Prospěl na dobrý:
Žák vypracuje praktickou část v časovém termínu s nedostatky (povrchové narušení pláště kabelu, nebo povrchové narušení izolace jednotlivých žil), což nemá vliv na funkci.
Prospěl na dostatečný:
Žák vypracuje praktickou část v časovém termínu s hrubými nedostatky (hloubkové narušení pláště kabelu, bez narušení izolace žil), což nebude mít vliv na funkci
Neprospěl, nedostatečný
Žák nevypracuje praktickou část v časovém termínu, nebo s velmi hrubými nedostatky (hloubkové narušení izolace žil, nevhodná volba kabelových ok, nevhodné osazení kabelových ok, špatné připojení do svorek), což bude mít vliv na funkci.
Celkové hodnocení:
Pokud je žák hodnocen z praktické části jako nedostatečný, výsledná známka je nedostatečný. Hodnocení z testové části je v tomto případě bezpředmětné.
Celkové hodnocení se určuje dle aritmetického průměru známek z testové a praktické části.
V případě nejasného výsledku (1,5; 2,5; 3,5) se výsledná známka určí takto:
V případě lepší známky z praktické části, než z testové, se aritmetický průměr zaokrouhluje směrem dolů
V případě horší známky z praktické části, než z testové, se aritmetický průměr zaokrouhluje směrem nahoru
TKOTZ, K. a kol.: Příručka pro elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2012.
BASTIAN, P. a kol.: Praktická elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2012.
HÄBERLE, G. a kol.: Elektrotechnické tabulky pro školu i praxi, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2006.
Vybrané normy ČSN:
- ČSN EN 50 110-1 ed.3 – Obsluha a práce na elektrickém zařízení
- ČSN 33 2000-4-41 ed.3 – Ochrana před úrazem elektrickým proudem
- ČSN 33 2130 ed.3 – Vnitřní elektrické rozvody
- ČSN 33 2000-7-701 ed. 2 – Elektroinstalace v prostorách s vanou nebo sprchou
- ČSN 33 0165 ed.2 – Značení vodičů barvami a číslicemi
- ČSN 33 2000-5-52 ed.2 – Výběr soustav a stavba vedení
- ČSN ISO 3864-1 – Bezpečnostní barvy a značky
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimír Arnold. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.