VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Protepávání za tepla
Kód modulu
82-m-3/AM78
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Domovní zvonek
Květinový stolek
Renesanční svícen
Závěs na dveře
Zrcadlo
Kovaná židle
Stojanový věšák
Vývěsní štít
Věšák na zeď
Kovaná růže
Korouhvička
Profesní kvalifikace
Umělecký kovář
(kód: 82-003-H)
Umělecký zámečník
(kód: 82-004-H)
Platnost standardu od
29. 04. 2013
Obory vzdělání - poznámky
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř
82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Žák používá technologii ohřevu materiálu pro ruční tváření kovů za tepla. Ovládá správný postoj při práci. Uplatňuje základy BOZP při ručním tváření kovů za tepla.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání vědomostí a dovedností při nácviku, užití a osvojování si technologického postupu tváření kovů za tepla – PROTEPÁVÁNÍ ZA TEPLA. Žáci se naučí technologické postupy protepávání za tepla včetně správné volby pomůcek, přípravků a nástrojů. Osvojí si rizika při protepávání za tepla a bezpečnost a ochranu zdraví při práci.
Získání těchto znalostí a dovedností žákovi rozšíří možnosti tvarovat materiál dle daných požadavků a svých představ.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z profesní kvalifikace Umělecký kovář (kód: 82-003-H), Umělecký zámečník (kód: 82-004-H)
Žák:
- zvolí vhodný postup protepávání za tepla
- připraví pracoviště k protepávání za tepla
- připraví vhodné pomůcky, přípravky a nástroje na protepávání za tepla
- aplikuje vhodný ohřev pro kvalitní protepávání za tepla
- využívá vhodně technologický postup protepávání za tepla
- vyhodnotí případnou chybu protepávání za tepla
- řídí případného pomocníka při protepávání za tepla
- vyhodnotí rizika při práci a dodržuje hygienu práce
Kompetence ve vazbě na NSK
82-003-H Umělecký kovář:
- Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého kovářství
- Obsluha kovářských výhní a pecí
82-004-H Umělecký zámečník:
- Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého zámečnictví
- Obsluha kovářských výhní a pecí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- technologický postup
- možné způsoby protepávání za tepla
- určování kvality a možných závad protepávání za tepla
- pomůcky, přípravky, nářadí
- dodržování BOZP
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Učební činnosti žáků:
- sledují praktickou ukázku
- reagují na dotazy učitele
- stanovují vhodný technologický postup protepávání
- volí vhodný materiál na daný výkovek dle výkresu
- používají vhodné pomůcky, přípravky, nástroje
- vyhodnotí kvalitu vytvořeného protepávání
- dodržují BOZP
Podle výkresu žáci protepou materiál a tvoří:
- připraví a vyrobí potřebnou šablonu pro daný průměr koule
- odstraní přebytečný materiál přečnívající přes polokoule
- spojit obě polokoule v celistvou kouli
- vyhodnotit kvalitu vytvořeného tvaru
- dvě polokoule
- spojení zhotovených polokoulí
- aplikuje protepávání u dalších výrobků
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlení, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuze)
Metody názorné demonstrace:
- předvedení technologických postupů
- pozorování demonstrace
Metody praktické:
- nácvik praktických dovedností
Zařazení do učebního plánu, ročník
Doporučuje se vyučovat v druhém ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické zkoušení
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnocení standardu profesní kvalifikace.
- správnost zvolené technologie protepávání
- volba vhodných pomůcek, přípravků, nástrojů
- samostatnost
- organizace pracoviště
- kvalita provedené práce
- rozměrová a tvarová správnost porovnáním s výkresovou dokumentací
- dodržení BOZP a PO
Hodnocení:
- Výborný – žák splnil všechna požadovaná kritéria bez připomínek a koule odpovídá tvarem a rozměry výkresu
- Chvalitebný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje nepodstatné nedostatky
- Dobrý – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje drobné nedostatky
- Dostatečný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, ale práce vykazuje nedostatky, ale je použitelná
- Nedostatečný – žák nesplnil dané požadavky
Prospěl – žák splnil kritéria kvality s hodnocením minimálně dostatečný.
Neprospěl – žák je hodnocen nedostatečný – nesplnil v dostatečné kvalitě a parametrech zadaný úkol.
Pro splnění modulu jej musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
GOŇA, Karel. Technologie pro II. a III. ročník. Praha, 1976.
GOŇA, Karel, HLUCHÝ, Miroslav. Umělecké kovářství a zámečnictví pro I. až IV. ročník umělecko-průmyslových škol. Praha, 1984.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Vítek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.