Data, informace a model problému (M, H)
IN-m-4/AM67
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
IN - Informatické vzdělávání
36
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny
Cílem modulu je stanovit složitější problém, který se týká oboru vzdělání žáků, podrobně ho analyzovat, stanovit, co je potřeba k jeho vyřešení, a zakreslit schéma jeho řešení. Při získávání údajů k jeho řešení budou žáci pracovat s různými typy dat, pochopí princip digitalizace a koncept množství informace. Odhalí nedostatky ve schématu problému a zefektivní ho. Ze vzdělávací oblasti informatika by si měl žák osvojit kompetence především z okruhu „Data, informace, modelování“. Modul je však vhodný k osvojování kompetencí také z jiných oblastí a oborů vzdělání, dle druhů dat. Je určen primárně pro maturitní kategorie dosaženého vzdělání, ale při vhodné modifikaci je použitelný i pro kategorii H.
Žák
Vazba na RVP
Data, informace a modelování
Při modifikaci modulu pro kategorii dosaženého vzdělání H je potřeba vzít v úvahu odlišné výsledky učení pro tuto kategorii:
Data, informace a modelování
A. Výklad učitele a diskuse, úvodní stanovení problému a způsobu jeho řešení
1. Učitelem řízená diskuse s žáky: formulace problému, který se bude řešit; problém by se měl týkat studovaného oboru a příkladem mohou být běžné otázky, které se v oborech řeší.
Poznámka: Cílem je řešit problémy systémově, posuzovat množství informací, které je k jeho řešení k dispozici, zakreslit model problému apod. Některé příklady jsou uvedeny v závěrečné poznámce tohoto modulu.
2. Následují kroky k analýze problému: co k jeho řešení bude potřeba zjistit, jaké typy údajů se budou získávat (zjišťovat, sbírat, měřit), jak přesná data musí být, jak se s nimi bude pracovat.
3. První oddíl (A) zakončuje navržení a zakreslení grafu/modelu, který graficky znázorňuje vybraný problém (abstrakce problému do jednoduchého symbolického zápisu). Model strukturuje problém na části a na jednotlivé kroky řešení. Každý žák také svůj graf popíše/vysvětlí (interpretuje).
B. Řešení problému
Žák zjišťuje (vyhledává, sbírá, měří, dedukuje) příslušené údaje a zaznamenává je; záznam provádí do počítače, ale pokud měření probíhá v terénu, využívá nejprve poznámkový blok, případně tablet apod. Důležité je, aby záznam do počítače sledoval logickou strukturu, data by neměla být ukládána chaoticky, ale v určitém systému (v souladu s navrženým modelem, aby bylo možné je dále zpracovávat).
Je vhodné, pokud žák musí získat data různého formátu (kromě číselných nebo textových údajů také fotografie, zvukové záznamy, videa apod.). Ale pro splnění modulu to není podmínkou.
Vzhledem k povaze a druhu dat předchází jejich sběru a zaznamenávání základní seznámení s danou aplikací. Např. pokud žák ukládá některá data do tabulkového procesoru, je třeba nejprve žáky seznámit s principem konkrétního programu.
Při záznamu a přesunech elektronických dat používá jejich kompresi a dekompresi.
Na základě získaných dat žáci odhadují výsledek nebo řešení.
C. Teoretická část vložená mezi dvě části praktické
1. Výklad vychází z analogické situace, kterou řeší žáci: zjišťování údajů je současně eliminací možných variant. Např. úkolem může být nejrychlejší možné doručení zboží a nabízí se tři různé, ale stejně rychlé cesty; pokud ale o každé z nich získáme více údajů, může se ukázat jedna z nich pomalejší než ostatní – lze ji vyřadit. Proto množství informací a úbytek možností jsou vzájemně v souladu.
2. Následně pokračuje výklad učitele – principy digitalizace a komprese dat z pohledu množství informace.
D. Využití modelu
Po získání dat se využijí tak, jak bylo v úvodu stanoveno v modelu. Každý žák tvořil vlastní model pro tentýž problém, ale v této části využívá žák vždy model jiného žáka. Díky konkrétním datům je možné odhalit chyby a opravit je, porovnat efektivitu nebo limity svého modelu oproti spolužákovu apod.
Je ideální, pokud dvojice žáků, kteří vzájemně posuzují své modely, o modelech diskutuje.
Doporučuje se zařazení do druhého ročníku (lze však zařadit i jinak).
Vzdělávací modul je koncipován na 36 hodin, z toho část spadá pod odbornou výuku. Doporučené rozložení je následující, ale při konkrétní realizaci je lze upravit:
A. Úvodní diskuse a zakreslení grafu (modelu)
Hodnotí se především závěrečné grafické znázornění problému (relevance a přesnost) a schopnost model popsat. Kromě toho je důležitá i aktivita při diskusi.
Model může být zakreslen jakkoli (jde o abstraktní zachycení nějakého procesu nebo vztahů mezi prvky).
B. Sběr a záznam údajů
Hodnotí se úplnost a přesnost záznamu – mají být zaznamenány všechny stanovené hodnoty tak, jak byly naměřeny/vyhledány. Dále se hodnotí systematičnost uložených dat (včetně využití komperese při přenosu větších souborů). Záznamy by měly sledovat princip navrženého modelu.
C. Teoretická část
Část 1: doplňující otázky zaměřené na konkrétní téma řešené modulem.
Část 2: doplňující otázky v průběhu celého modulu, případně je možné připravit test.
D. Využití modelu
Hodnotí se schopnost nalézt chybu v modelu a opravit ji.
Pokud model nemá žádné nedostatky, hodnotí se schopnost ho zefektivnit.
Pokud model zefektivnit nelze, hodnotí se pozitivně, pokud to žák pozná.
A. Úvodní diskuse a zakreslení grafu (modelu)
Aktivita při diskusi: 15 % (spíše se k tomuto přihlíží při celkovém hodnocení).
Grafické znázornění: graf odpovídá problému, který se stanovil při diskusi: 60 %.
Popis vlastního grafického modulu: 25 %.
Tato část je splněna, pokud žák dosáhne alespoň 30 % bodů.
B. Sběr a záznam údajů
Úplnost zjištěných údajů: 65 %.
Systematický záznam všech údajů do počítače (včetně využití komprese při přenosu větších dat): 35 %.
Tato část je splněna, pokud žák dosáhne alespoň 40 % bodů.
C. Teoretická část
Doplňující otázky by měly být alespoň ze 2/3 zodpovězeny správně.
U testu velmi záleží na obtížnosti, ale k jeho složení by mělo stačit 50 % bodů.
D. Využití modelu
Ke splnění této části stačí, pokud žák odhalí a správně opraví jednu chybu/nedostatek, případně pokud dokáže model správně zefektivnit, resp. správně stanoví, že model zefektivnit nelze.
Celý modul je splněn, pokud žák splní minimální požadavky všech částí. (Pokud se modul modifikuje pro kategorii dosaženého vzdělání H, je splněn v případ, že žák splní alespoň 2 ze 4 částí.)
Známky je možné převést z procentuálního výsledku žáka po pětinách (na rozhraní známek se přihlíží k aktivnímu přístupu žáka):
Informatické myšlení. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/
Vzdělávací materiály. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice
Základy informatiky pro střední školy. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-stredni-skoly
Náměty na problémy k řešení:
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Hylmar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.