Sestavení počítadla – algoritmizace (M)
IN-m-4/AM66
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
IN - Informatické vzdělávání
Šifrování zpráv (M)
32
30. 04. 2020
Znalost problematiky, které má počítadlo sloužit.
Cílem modulu je nejen sestavit počítadlo (kalkulačku) s využitím v daném studijním oboru, které provede výpočet na základě měnících se vstupních hodnot, ale také uvědomění si využitelnosti tohoto počítadla jako nástroje zjednodušení opakující se činnosti. Naučí se rozložit problém na jednotlivé části, tyto části popsat a převést do programovacího jazyka. Také vede žáky k tomu, že sestavením programu práce nekončí, je třeba jej dále otestovat a případně doladit.
Žák
Vazba na RVP
Algoritmizace a programování
1. Vymezení problému
2. Sestavení vlastního programu
3. Testování programu jiného žáka
4. Převzetí připomínek
Pro první dva body lze využít úlohu Šifrování zpráv (M).
Doporučuje se zařazení do čtvrtého ročníku (lze však zařadit i jinak).
Vymezení problému
Hodnotí se, zda výběr úlohy zjednoduší výpočet opakující se činnosti, návaznost jednotlivých částí.
Sestavení programu
Hodnotí se přepis příkazů do daného jazyka a funkčnost programu (menší důraz je kladen na optimalizaci funkce programu).
Testování programu jiného žáka
Hodnotí se především úplnost testování (60 %): žák by měl zaznamenávat kroky, které při testování učinil, a učitel by měl zkontrolovat, zda některý (podstatný) nechybí. Schopnost nalézt chybu je dána právě systematičností procházení všech možností/funkcí programu. Důležitá je také přesnost formulací připomínek (40 %). Dále je třeba přihlédnout k tomu, že každý žák testuje jiný program (i když mohou řešit tentýž problém), takže množství a druh nedostatků se bude lišit.
Převzetí připomínek
Hodnotí se snaha a ochota hledat lepší řešení, oprava zásadních chyb – jakékoliv další vylepšení programu.
Modul je splněn, pokud žák odevzdá program, který je funkční (tolerovat omezení vstupních podmínek), a zapracuje dodatečně do programu určité vylepšení. Znamená to, že podstatná pro splnění modulu je druhá část Sestavení problému a dále čtvrtá část Převzetí připomínek. K výsledkům ostatních částí se přihlíží při závěrečném hodnocení.
Pro celkové hodnocení modulu se uvažuje v tomto poměru:
Známky je možné převést z procentuálního výsledku žáka po pětinách (a na rozhraní známek přihlížet k výsledkům dvou ostatních částí):
Informatické myšlení. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/
Vzdělávací materiály. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice
Základy informatiky pro střední školy. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-stredni-skoly
Základy programování v jazyce Python pro střední školy. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-v-jazyce-python-pro-stredni-skoly
Tipy na počítadlo
Stupeň obtížnosti lze navolit podle úrovně znalostí žáků ve skupině od jednoduchého zadání čísel a využití větvení, přes vyhledávání v tabulkách až po složitější konstrukce.
Modul lze částečně realizovat komplexní úlohou Šifrování zpráv (M).
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Kahounová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.