Počítač a jeho zabezpečení (H)
IN-m-3/AM65
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
IN - Informatické vzdělávání
24
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny
Cílem modulu je seznámit žáky s počítačem a jeho základním ovládáním. Žáci připraví počítač k použití. Následně proběhne zabezpečení počítače a propojení s jiným počítačem do sítě. Poslední částí modulu je diskuse řízená učitelem o trendech v oblasti digitálních technologií v daném oboru, aby žáci získali přehled a představu o možném budoucím vývoji. Ze vzdělávací oblasti Informatické vzdělávání by si měl žák osvojit kompetence především z okruhu „Počítač a jeho ovládání“.
Žák
Vazba na RVP
Počítač a jeho ovládání
Úvodní poznámky:
i. každá část začíná výkladem učitele (dle dané komplexní úlohy);
ii. navržené činnosti mohou žáci provádět ve skupině nebo jednotlivě; doporučuje se rozdělit žáky do menších skupin, ale záleží jednak na konkretizaci v komplexní úloze a především na dostupnosti dostatečného množství vybavení. Tomuto nastavení následně musí odpovídat způsob ověřování a hodnocení.
1. Vnitřní vybavení počítače a jeho oživení
a) pojmenování a vysvětlování základního HW
b) výběr správných komponent a jejich skládání (výběr závisí na dostupnosti vybavení, proto je možné upravit si učební činnost dle možností školy, případně je možné skládat pouze vybrané, vzájemně kompatibilní komponenty, nebo i postupovat pouze teoreticky)
(Pozn.: Je nutné dbát na bezpečnost žáků, a to nejen při práci s elektrickými zařízeními, která jsou pod napětím, ale i při manipulaci se součástkami s ostrými hranami, u kterých hrozí poranění.)
2. Oživení (operační systém)
c) zvolení vhodného OS podle potřeby uživatele (je možné také nainstalovat OS do právě sestaveného počítače, ale záleží především na možnostech žáků, také na licencích, které má škola k dispozici apod.; z těchto faktorů pak vychází konkrétní realizace v komplexní úloze: zda výuka probíhá čistě teoreticky, nebo žáci ve skupině instalují OS na jeden počítač či pracují s více počítači)
d) nastavení uživatelského prostředí: každý žák by měl mít možnost nastavit základní uživatelské prostředí (grafické rozhraní) podle svých potřeb a preferencí; výklad učitele by měl zahrnovat přehled systémových nástrojů zajišťujících bezpečnost počítače (resp. digitálního zařízení) a dat na něm uložených – tyto nástroje jsou ve školních podmínkách pro běžné uživatele/žáky často nepřístupné (nevypnutelné), ale přinejmenším teoreticky by s nimi žáci měli být seznámeni
3. Sítě
e) navržení sítě podle účelu a realizace propojení počítačů (na co je třeba myslet, co vše je k propojení počítačů potřeba, jaký typ sítě je kdy vhodný apod.; je možné projít tyto otázky pouze teoreticky, zmínit jen základní možnosti apod.)
f) nastavení zabezpečení sítě a počítače; připojení zařízení k internetu, bezpečnostní nastavení
(Pozn.: Činnosti e) a f) mohou probíhat prakticky nebo pouze teoreticky, záleží na dostupnosti vybavení a předpokladech žáků.)
4. Trendy
g) diskuse o trendech v oblasti digitálních technologií v daném oboru
Doporučuje se zařazení do třetího ročníku (lze však zařadit i jinak).
Je ideální, pokud činnosti mohou probíhat prakticky. Potom i hodnocení může probíhat u všech částí podle reálných dovedností žáka; také je možné doplňkovými otázkami zjistit teoretické znalosti. Nicméně ve všech částech, kromě poslední, diskusní, by mělo proběhnout klasické testování, ať už podminky školy praktické předvedení umožňují, či nikoli. Test může být reralizován i s pomocí počítače a internetu, kdy vhodné komponenty mohou žáci samostatně vyhledat. Tedy:
Části 1 - 3: test
Část 4: hodnotí se především snaha a aktivní přístup žáka.
Výsledky testování v prvních třech částech by měly mít stejnou nebo podobnou váhu. Způsob ověřování a následné hodnocení by mělo sledovat nastavení činností: zda probíhají jednotlivě nebo skupinově (toto nastavení závisí na konkrétní komplexní úloze).
Modul je splněn alespoň dostatečně, pokud žák projevuje aktivní přístup a pokud zároveň zvládne testy ze všech částí (kromě poslední, diskusní, kde test neprobíhá) alespoň na 20 %.
Pro klasifikaci je možné vycházet z procentuálních výsledků žáka po pětinách (na rozhraní známek se přihlíží k aktivnímu přístupu žáka):
Servery Jak na počítač a Živě:
JNP.cz – Jak na počítač – Web plný tipů a triků. JNP.cz – Jak na počítač – Web plný tipů a triků [online]. Copyright © 2019 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu. [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://jnp.zive.cz/
Živě.cz – O počítačích, IT a internetu. Živě.cz – O počítačích, IT a internetu [online]. Copyright © 2019 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu. [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://www.zive.cz/
Existují i některé knižní tituly (Grada: Hardware pro začátečníky, Nastavení domácího počítače; CPress: Bios a setup, Hardware pro úplné začátečníky), ale tato oblast poměrně rychle zastarává, proto se spíše doporučuje využít internetové servery.
Modul lze rozdělit do několika komplexních úloh, ideálně podle učebních činností.
Je nutné dbát na bezpečnost žáků, a to nejen při práci s elektrickými zařízeními, která jsou pod napětím, ale i při manipulaci se součástkami s ostrými hranami, u kterých hrozí poranění.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Vymazal. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.