Práce s databázemi a informačními systémy (H)
IN-m-3/AM63
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
IN - Informatické vzdělávání
24
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny.
Modul má dvě části: v první části se žáci seznámí s různými druhy informačních systémů, které se běžně používají, s různými veřejnými databázemi a se vztahem mezi uživatelem, IS a databází. Žáci se registrují do vybraného systému a prostřednictvím práce v něm poznávají vlastnosti IS a DB (výklad pojmů spojených s DB může probíhat na konkrétních příkladech); hodnotí IS a DB z uživatelského pohledu a zakreslí vztahy mezi typy dat ve vybraném informačním systému.
V druhé části modulu žáci graficky navrhnou databázové řešení k jednoduchému problému.
Ze vzdělávací oblasti informatika by si měl žák osvojit kompetence především z okruhů „Informační systémy“.
Žák
Vazba na RVP
Informační systémy
Počítač a jeho ovládání
Informační systémy
1. část
a) přehled o běžných informačních systémech a veřejných databázích (výklad, ukázky);
b) registrace do vybraného systému – výklad probíhá na konkrétních příkladech;
c) hodnocení práce v IS z uživatelského pohledu: není nutné subjektivní estetické hodnocení daného systému (zda se žákovi líbí nebo nelíbí barvy, písmo atd.), ale je potřeba hodnotit funkční design – použitelnost, předvídatelnost, uživatelskou (ne)náročnost, ale také např. přehlednost – estetické kvality tedy hrají také svou roli, ale z objektivního, funkčního pohledu;
(pozn.: registrace do IS nemusí obsahovat skutečné osobní údaje žáků; také e-mail je případně možné založit zcela nový, pouze pro tento účel)
d) návrhy žáků na úpravy funkčnosti: grafické znázornění návrhů;
e) zakreslení vztahů mezi různými typy dat ve vybraném IS.
2. část
a) učitel zadá konkrétní jednoduchý problém (dle komplexní úlohy), který je třeba řešit evidencí dat a informačním systémem;
b) žáci graficky navrhnou databázové řešení k zadanému problému.
Doporučuje se zařazení do prvního nebo druhého ročníku (lze však zařadit i jinak).
1. část, a–c: podstatná je spíše snaha a aktivní přístup; z toho vychází i způsob hodnocení; práci v systému může provázet dílčí testování znalostí.
1. část, d–e, 2. část: hodnotí se přesnost a úplnost grafického znázornění.
1. část, a–c: pro plný počet bodů je nutný jak aktivní přístup k jednotlivým činnostem (přibližně 50 %), tak také znalosti osvojené při výkladu učitelem a při učebních činnostech (přibližně 50 %); tomuto přístupu odpovídá i hodnocení žáka nedostatečně: pokud znalosti nedosahují ani 10 % probrané látky a žák neprojevuje snahu, modul nesplní ani na známku 4.
1. část, d–e, 2. část: podstatná je přesnost, proto pro plný počet bodů je potřeba bezchybnost zakreslených vztahů mezi prvky. Žák je hodnocen nedostatečně, pokud zachycené prvky systému (typy dat) ani zakreslené vztahy naprosto neodpovídají podobě sledovaného systému nebo řešenému problému.
Pro splnění modulu alespoň na známku 4 je třeba dostatečně splnit alespoň jednu ze dvou jeho částí.
Pro klasifikaci je možné vycházet z procentuálních výsledků žáka po pětinách (na rozhraní známek se přihlíží k aktivnímu přístupu žáka):
Informatické myšlení. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/
Vzdělávací materiály. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice
Základy informatiky pro střední školy. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-stredni-skoly
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Hylmar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.