Algoritmus a příprava programu (H)
IN-m-3/AM62
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
IN - Informatické vzdělávání
24
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny
Cílem modulu je sestavit pracovní postup z oblasti, která se vztahuje k oboru žáků, a s tímto postupem dále pracovat: především se zamyslet nad jeho proveditelností, případně ho upravit, zefektivnit, nalézt v něm opakující se vzory, identifikovat podmínky a cykly apod., neboli pracovat s postupem jako s algoritmem. Druhou částí modulu je jednoduché grafické znázornění upraveného postupu a přenesení této abstraktní podoby do blokově orientovaného programu. V závěru by mělo být zjištění, že výsledný abstraktní algoritmus může řešit více různých problémů zároveň.
Žák
Vazba na RVP
Algoritmizace a programování
A. Vymezení problému
B. Sestavení vlastního programu
C. Testování programu jiného žáka
D. Převzetí připomínek
Doporučuje se zařazení do prvního ročníku (lze však zařadit i jinak).
A. Vymezení problému
Hodnotí se zejména přesnost, tzn. zda vymezení problému (50 %) a grafický návrh, včetně příkazů (50 %) vede k řešení vybrané situace. Situací může být např. snížení počtu opakujících se kroků při nějaké činnosti a hodnocení se zaměřuje na to, zda je problém správně uchopen, aby ke snížení skutečně došlo. Tato část modulu není splněna, pokud se vymezení ani grafický návrh ani neblíží řešení stanovené situace. Pokud je ale znát, že prvky navrženého řešení by k zefektivnění mohly vést, část je možné považovat za splněnou dostatečně.
B. Sestavení programu
Hodnotí se přepis příkazů do (blokově orientovaného, případně textového) programu a funkčnost programu. Tato část modulu není splněna, pokud program vůbec nefunguje a zároveň přepis příkazů (bloků) ani z poloviny neodpovídá dříve vytvořenému návrhu. Pokud je ale možné říci, že přepis příkazů do vývojového prostředí zhruba odpovídá návrhu, je možné považovat tuto část za splněou, ačkoli program nefunguje zcela tak, jak má.
C. Testování
Hodnotí se především úplnost testování (60 %): žák by měl zaznamenávat kroky, které při testování učinil, a učitel by měl zkontrolovat, zda některý (podstatný) nechybí. Schopnost nalézt chybu je dána právě systematičností procházení všech možností/funkcí programu. Důležitá je také přesnost formulací připomínek (40 %). Dále je třeba přihlédnout k tomu, že každý žák testuje jiný program (i když mohou řešit tentýž problém), takže množství a druh nedostatků se bude lišit.
D. Převzetí připomínek
Hodnotí se snaha a ochota hledat lepší řešení, oprava zásadních chyb – jakékoliv další vylepšení programu.
Modul je splněn, pokud žák splní alespoň části A. a B. K ostatním částem lze přihlédnout při závěrečném celkovém hodnocení. Známky je možné převést z celkového procentuálního výsledku žáka po pětinách (na rozhraní známek se přihlíží k aktivnímu přístupu žáka):
celkový počet bodů více než 80 % = 1;
celkový počet bodů mezi 60 a 80 % = 2;
celkový počet bodů mezi 40 a 60 % = 3;
celkový počet bodů mezi 20 a 40 % = 4;
celkový počet bodů pod 20 % = 5.
Informatické myšlení. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/
Vzdělávací materiály. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice
Základy informatiky pro střední školy. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-stredni-skoly
Náměty na algoritmy:
U jednotlivých úloh lze nastavit stupeň obtížnosti podle úrovně dovedností žáků ve skupině.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Hylmar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.