Efektivní postup (E)
IN-m-2/AM59
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
IN - Informatické vzdělávání
24
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny
Cílem modulu je sestavit pracovní postup z oblasti, která se vztahuje k oboru žáků, a s tímto postupem dále pracovat: především se zamyslet nad jeho proveditelností, případně ho upravit, zefektivnit, nalézt v něm opakující se vzory, identifikovat podmínky a cykly apod., neboli pracovat s postupem jako s algoritmem. Druhou částí modulu je grafické znázornění upraveného postupu a přenesení této abstraktní podoby do blokově orientovaného programu. V závěru by mělo nastat zjištění, že výsledný abstraktní algoritmus může řešit více různých problémů zároveň.
Žák
Vazba na RVP:
Algoritmizace
Počítač a jeho ovládání
Algoritmizace
Každá část začíná výkladem učitele (dle dané komplexní úlohy).
1. Sestavení a kontrola jednoznačnosti
a) sestavení libovolného pracovního postupu, aby se vztahoval k danému oboru
b) výměna sestavených postupů mezi žáky
c) zhodnocení pracovního postupu jiného žáka: zda je možné postup provést, zda neobsahuje chyby
d) vyznačení případných chyb a návrh na jejich opravení
2. Abstrakce
(Při realizaci lze přizpůsobit činnost možnostem žáků a pouze např. vysvětlovat a ukazovat.)
e) identifikace opakujících se prvků
f) identifikace podmínek a cyklů
g) zakreslení postupu do diagramu
3. Blokově orientovaný program
(Při realizaci lze přizpůsobit činnost možnostem žáků a pouze např. vysvětlovat a ukazovat.)
h) převedení diagramu v abstraktní podobě grafu do blokově orientovaného programu (libovolná aplikace online nebo lokálně)
i) diskuze nad využitelností zapsaného programu pro jiné problémy, než byl původně navržený z bodu a)
Doporučuje se zařazení do prvního ročníku (lze však zařadit i jinak).
ad 1) Sestavení a kontrola jednoznačnosti
Hodnotí se hlavně snaha o přesnost popsaného pracovního postupu a o odhalení nepřesností a nedostatků z postupu spolužáka.
ad 2) Abstrakce
Hodnotí se hlavně aktivita a snaha; v druhém plánu je možné hodnotit přesnost a úplnost nalezených prvků a zhotoveného diagramu.
ad 3) Blokově orientovaný program
Hodnotí se schopnost sestavit blokový program (korektnost výsledku, zda funguje/fungoval by alespoň částečně podle zadání); opět však hraje velmi důležitou roli snaha žáků.
Splnit modul znamená projít všemi třemi jeho částmi aktivně a se snahou. Není nutné hodnotit kvalitu výsledku, spíše jde o porozumění jednotlivým vlastnostem algoritmu.
Pro klasifikaci je možné vycházet z míry splnění jednotlivých částí a známky lze udělit podle procentuálních výsledků žáka po pětinách:
celkové splnění všech částí na více než 80 % = 1;
celkové splnění všech částí mezi 60 a 80 % = 2;
celkové splnění všech částí mezi 40 a 60 % = 3;
celkové splnění všech částí mezi 20 a 40 % = 4;
nesplnění částí ani na 20 % = 5.
Doporučuje se však přihlédnout k reálným možnostem žáka a k jeho snaze o řešení problémů.
Informatické myšlení. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/
Vzdělávací materiály. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice
Základy informatiky pro střední školy. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-stredni-skoly
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Hylmar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.