VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Distribuce a její využití v marketingové praxi
Kód modulu
63-m-4/AM52
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
Komplexní úloha
Distribuce a její využití v marketingové praxi
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 – Ekonomika a podnikání
- 63-41-M/04 – Obchodní akademie
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá obecný přehled o marketingovém mixu, jeho využití v ekonomickém prostředí a komplexní charakteristiku distribuce, jakožto jednu ze složek marketingového mixu. Samostatně bude žák schopen definovat pojem distribuce a její charakteristiku, funkce distribučních cest, funkci maloobchodu a velkoobchodu a stanovit maloobchodní mix.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP:
- na příkladu ukáže prodejní cesty, vysvětlí důvody použití mezičlánků
Žák:
- charakterizuje distribuci v rámci marketingového mixu
- na příkladu ukáže prodejní cesty, vysvětlí důvody použití mezičlánků
- navrhne vhodnou distribuční cestu pro určitý produkt
- charakterizuje velkoobchod a maloobchod včetně jejich výhod a nevýhod
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Marketing
- Marketingový mix
- Distribuce
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, případovou studií
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Charakterizuje distribuci v rámci marketingového mixu
- definuje a vysvětlí pojem distribuce
- rozliší přímou a nepřímou distribuci včetně jejich výhod a nevýhod
- ve spolupráci s učitelem navrhne vhodnou distribuční cestu pro konkrétní produkt
- samostatně vyjmenuje a popíše různé mezičlánky distribučních cest
- charakterizuje pojem intenzita prodeje a rozliší její druhy
- Na příkladu ukáže prodejní cesty, vysvětlí důvody použití mezičlánků
- ve spolupráci s učitelem vyjmenuje a popíše mezičlánky prodejní cesty
- definuje druhy prodejních cest
- u jednotlivých výrobků popíše prodejní cesty
- na příkladu distribuční cesty výrobku vybere hodící se mezičlánky
- na příkladu zvoleného výrobku navrhne účelné mezičlánky prodejní cesty
- ve skupině žáků vysvětlí výběr použitých mezičlánků u předem daných výrobků
- Navrhne vhodnou distribuční cestu pro určitý produkt
- samostatně definuje přímou a nepřímou distribuční cestu
- popíše vliv faktoru času a místa na distribuci
- charakterizuje funkce distribuční cesty
- u jednotlivých příkladů výrobků vybere vhodnou distribuční cestu a své rozhodnutí vysvětlí
- na příkladu existujících výrobků zhodnotí vhodnost zvolené distribuční cesty
- Charakterizuje velkoobchod a maloobchod včetně jejich výhod a nevýhod
- vyjmenuje a popíše typy velkoobchodů
- vysvětlí funkce velkoobchodů
- ve spolupráci s učitelem klasifikuje existující velkoobchody na praktických příkladech
- v součinnosti se spolužáky vyjmenuje výhody a nevýhody jednotlivých typů velkoobchodů na konkrétních příkladech
- vyjmenuje a charakterizuje typy maloobchodních jednotek
- popíše vývoj maloobchodu a stručně charakterizuje současnou maloobchodní síť
- samostatně nebo ve skupině žáků vybere vhodnou maloobchodní jednotku pro určitý výrobek
Zařazení do učebního plánu, ročník
63-41-M/01 – Ekonomika a podnikání, 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné zkoušení: se skládá z teoretické a praktické části a je celohodinové.
- Teoretická část obsahuje testové, otevřené, uzavřené a výběrové otázky zejména s těmito tématy:
- marketing a jeho cíle
- úloha marketingového mixu
- charakteristika distribučních cest
- intenzita prodeje
- definování maloobchodu a její sítě
- definování velkoobchodu
- Praktická část obsahuje příklad, zaměřený na distribuční cesty, maloobchodní a velkoobchodní jednotky a na sestavení vhodného maloobchodního mixu včetně maloobchodních triků. Pro zpracování praktické části jsou vyžadovány znalosti a dovednosti z těchto oblastí:
- marketingový mix
- distribuce – obecná charakteristika
- klasifikace distribučních cest
- funkce a typy velkoobchodu
- maloobchodní jednotky a maloobchodní mix
- Ústní zkoušení: je založeno na interakci učitele a žáka při hodnocení. Důraz je kladen na zjištění, zda žák učivo pochopil a zda získané poznatky aplikuje v praktických situacích a nalézá řešení problémů.
Kritéria hodnocení
- Písemné zkoušení:
- teoretická část: žák získá maximálně 40 bodů, z toho musí získat alespoň 15 bodů, aby uspěl.
- praktická část: žák získá maximálně 60 bodů, z toho musí získat alespoň 35 bodů, aby uspěl.
Při hodnocení se zohledňuje:
- využití jednotlivých distribučních cest
- schopnost, na základě vybraného maloobchodu sestavit vhodný maloobchodní mix
- vysvětlení funkcí a typů velkoobchodu
- vlastní návrhy obchodních triků
- rozpoznání vhodnou maloobchodní jednotku pro konkrétní výrobky
- obhajoba řešeného zadání
- Ústní zkoušení: žák dostane 5 otázek, z toho musí zodpovědět alespoň 3, aby uspěl.
- U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost, aplikace z teoretických poznatků na praktických příkladech, prezentace výsledku a jeho obhajoba. Hodnocení má za cíl posoudit úroveň vědomostí a dovedností. Pro splnění modulu je potřeba získat 50% celkových bodů. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.
Doporučená literatura
MOUDRÝ, Marek. Základy marketingu. 1. vydání. Computer Media s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5.
BOUČKOVÁ, Jana a kol. Marketing. 1. vydání. Nakladatelství C.H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-577-1
VYSEKALOVÁ, Jitka. Marketing pro střední školy, vyšší odborné školy a veřejnost. Praha: Eduko, 2016. ISBN 978-80-88057-17-8.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Matoušková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.