VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Závazky a jejich účtování
Kód modulu
63-m-4/AM49
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
- 65-42-M/02 Cestovní ruch
- 65-42-M/01 Hotelnictví
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá přehled o možných závazcích, jejich evidenci a bude je samostatně zúčtovávat.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- účtuje krátkodobé a dlouhodobé závazky
Žák:
- popíše způsob účtování přijatých provozních záloh
- popíše způsob účtování závazků v cizí měně a zaúčtuje kurzové rozdíly
- charakterizuje směnky
- charakterizuje zúčtovací vztahy se zaměstnanci a institucemi
- charakterizuje závazky ke společníkům
- charakterizuje zúčtování daní
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Zúčtovací vztahy
- Provozní zálohy
- Pohledávky a závazky
- Daně a dotace
- Neuhrazené pohledávky
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Účtuje krátkodobé a dlouhodobé závazky
- ve spolupráci s učitelem definuje pojem zúčtovací vztahy a popíše 3. účtovou třídu
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje účtovou skupinu 32 – Závazky
- samostatně účtuje na účtech účtové skupiny 32 – Závazky, 33 – Zúčtování se zaměstnanci a institucemi, 34 – Zúčtování daní a dotací, 36 – Závazky vůči společníkům, 37 – Jiné pohledávky a závazky
- Popíše způsob účtování přijatých provozních záloh
- samostatně popíše pojem přijaté provozní zálohy
- samostatně popíše účtování přijatých provozních záloh u neplátce DPH a u plátce DPH
- Popíše způsob účtování závazků v cizí měně a zaúčtuje kurzové rozdíly
- samostatně popíše způsob účtování závazků v cizí měně
- ve spolupráci s učitelem popíše způsoby přepočtu cizí měny na českou měnu
- samostatně účtuje kurzové rozdíly při úhradách zahraničních faktur
- Charakterizuje směnky
- samostatně vysvětlí pojem směnka
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí způsoby oceňování směnek
- samostatně charakterizuje směnky vlastní a cizí
- ve spolupráci s učitelem popíše schéma účtování směnek k inkasu
- ve spolupráci s učitelem popíše účtování eskontu směnky
- ve spolupráci s učitelem popíše účtování směnek k úhradě
- Charakterizuje zúčtovací vztahy se zaměstnanci a institucemi
- samostatně charakterizuje pojem mzda, složky mzdy
- samostatně charakterizuje pojem náhrada mzdy a dávky nemocenského pojištění při pracovní neschopnosti
- ve skupině žáků vypočítává mzdu dle zadání
- ve skupině žáků vede mzdovou evidenci, vyhotovuje výplatní listinu a mzdové listy
- samostatně účtuje mzdy dle výkazů
- samostatně charakterizuje pojem sociální a zdravotní pojištění, vypočítává pojistné a účtuje jej
- samostatně charakterizuje pojem daň z příjmů ze závislé činnosti
- samostatně stanoví základ pro výpočet daně z příjmů ze závislé činnosti
- Charakterizuje závazky ke společníkům
- samostatně charakterizuje závazky ke společníkům
- ve spolupráci s učitelem popíše způsob rozdělení zisku mezi společníky a jeho zaúčtování (účet 346)
- ve spolupráci s učitelem popíše účtování půjčky od společníků do společnosti a její zaúčtování (účet 365)
- ve spolupráci s učitelem popíše odměňování společníků za práci pro společnost a zaúčtování těchto odměn (účet 366, 522)
- ve spolupráci s učitelem popíše způsob rozdělení zisku mezi společníky a jeho zaúčtování (účet 346)
- Charakterizuje zúčtování daní
- samostatně charakterizuje zúčtovací vztahy k finančnímu orgánu z titulu daňových povinností
- samostatně charakterizuje daň z příjmů a popíše schéma účtování na účtech 341 – Daň z příjmů a 342 – Ostatní přímé daně
- samostatně charakterizuje daň z přidané hodnoty a popíše schéma účtování na účtu 343 – DPH
- ve skupině žáků popíše režim přenesení daňové povinnosti a využití účtu 349 – Spojovací účet k DPH
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje účet 345 – Ostatní daně a poplatky a vysvětlí účtování nejčastějších účetních operací spojených s tímto účtem
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 65-42-M/02 Management cestovního ruchu, 2. ročník
- 65-42-M/01 Hotelnictví, 2. ročník
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 2., 3, 4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné zkoušení: se bude skládat ze souhrnné úlohy na účtování účetních operací spojenými s účtováním závazků.
- Ústní zkoušení: skládá se z otevřených otázek ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikaci na vlastní příklady, popřípadě ilustrace schématu účtování.
Kritéria hodnocení
- Písemné zkoušení se skládá z 20 účetních případů, každý účetní případ je hodnocen 2 body; celkové maximální hodnocení je 40 bodů. Žák uspěl při dosažení minimálně 20 bodů.
- Ústní zkoušení se skládá ze čtyř otázek, přičemž dvě otázky sledují osvojení si teoretických poznatků a jejich samostatnou prezentaci. Další dvě otázky sledují transformaci teoretických poznatků do praktického účtování, případně uvedení vlastních příkladů. Žák uspěl při zodpovězení 2 otázek.
- U obor typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN 978-80-88221-17-3.
ŠTOHL, Pavel. Sbírka příkladů k Učebnici účetnictví 2018 – 1. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 140 s. ISBN 978-80-88221-17-3
ŠTOHL, Pavel. Sbírka příkladů k Učebnici účetnictví 2018 – 2. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 168 s. ISBN 978-80-88221-18-0
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018 – 1. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 184 s. ISBN 978-80-88221-14-2
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018 – 2. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 216 s. ISBN 978-80-88221-15-9
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Krausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.