Detail modulu Závazky a jejich účtování

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Závazky a jejich účtování

Kód modulu

63-m-4/AM49

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
  • 65-42-M/02 Cestovní ruch
  • 65-42-M/01 Hotelnictví

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá přehled o možných závazcích, jejich evidenci a bude je samostatně zúčtovávat.

Očekávané výsledky učení

Výsledky učení ve vazbě na RVP

  • účtuje krátkodobé a dlouhodobé závazky

Žák:

  1. popíše způsob účtování přijatých provozních záloh
  2. popíše způsob účtování závazků v cizí měně a zaúčtuje kurzové rozdíly
  3. charakterizuje směnky
  4. charakterizuje zúčtovací vztahy se zaměstnanci a institucemi
  5. charakterizuje závazky ke společníkům
  6. charakterizuje zúčtování daní

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Zúčtovací vztahy
  • Provozní zálohy
  • Pohledávky a závazky
  • Daně a dotace
  • Neuhrazené pohledávky

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
  • svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
  • vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Účtuje krátkodobé a dlouhodobé závazky
    • ve spolupráci s učitelem definuje pojem zúčtovací vztahy a popíše 3. účtovou třídu
    • ve spolupráci s učitelem charakterizuje účtovou skupinu 32 – Závazky
    • samostatně účtuje na účtech účtové skupiny 32 – Závazky, 33 – Zúčtování se zaměstnanci a institucemi, 34 – Zúčtování daní a dotací, 36 – Závazky vůči společníkům, 37 – Jiné pohledávky a závazky  
  2. Popíše způsob účtování přijatých provozních záloh
    • samostatně popíše pojem přijaté provozní zálohy
    • samostatně popíše účtování přijatých provozních záloh u neplátce DPH a u plátce DPH
  3. Popíše způsob účtování závazků v cizí měně a zaúčtuje kurzové rozdíly
    • samostatně popíše způsob účtování závazků v cizí měně
    • ve spolupráci s učitelem popíše způsoby přepočtu cizí měny na českou měnu
    • samostatně účtuje kurzové rozdíly při úhradách zahraničních faktur
  4. Charakterizuje směnky
    • samostatně vysvětlí pojem směnka
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí způsoby oceňování směnek
    • samostatně charakterizuje směnky vlastní a cizí
    • ve spolupráci s učitelem popíše schéma účtování směnek k inkasu
    • ve spolupráci s učitelem popíše účtování eskontu směnky
    • ve spolupráci s učitelem popíše účtování směnek k úhradě
  5. Charakterizuje zúčtovací vztahy se zaměstnanci a institucemi
    • samostatně charakterizuje pojem mzda, složky mzdy
    • samostatně charakterizuje pojem náhrada mzdy a dávky nemocenského pojištění při pracovní neschopnosti
    • ve skupině žáků vypočítává mzdu dle zadání
    • ve skupině žáků vede mzdovou evidenci, vyhotovuje výplatní listinu a mzdové listy
    • samostatně účtuje mzdy dle výkazů
    • samostatně charakterizuje pojem sociální a zdravotní pojištění, vypočítává pojistné a účtuje jej
    • samostatně charakterizuje pojem daň z příjmů ze závislé činnosti
    • samostatně stanoví základ pro výpočet daně z příjmů ze závislé činnosti
  6. Charakterizuje závazky ke společníkům
    • samostatně charakterizuje závazky ke společníkům
    • ve spolupráci s učitelem popíše způsob rozdělení zisku mezi společníky a jeho zaúčtování (účet 346)
    • ve spolupráci s učitelem popíše účtování půjčky od společníků do společnosti a její zaúčtování (účet  365)
    • ve spolupráci s učitelem popíše odměňování společníků za práci pro společnost a zaúčtování těchto odměn (účet 366, 522)
    • ve spolupráci s učitelem popíše způsob rozdělení zisku mezi společníky a jeho zaúčtování  (účet 346)
  7. Charakterizuje zúčtování daní
    • samostatně charakterizuje zúčtovací vztahy k finančnímu orgánu z titulu daňových povinností
    • samostatně charakterizuje daň z příjmů a popíše schéma účtování na účtech 341 – Daň z příjmů a 342 – Ostatní přímé daně
    • samostatně charakterizuje daň z přidané hodnoty a popíše schéma účtování na účtu 343 – DPH
    • ve skupině žáků popíše režim přenesení daňové povinnosti a využití účtu 349 – Spojovací účet k DPH
    • ve spolupráci s učitelem charakterizuje účet 345 – Ostatní daně a poplatky a vysvětlí účtování nejčastějších účetních operací spojených s tímto účtem

Zařazení do učebního plánu, ročník

  • 65-42-M/02 Management cestovního ruchu, 2. ročník
  • 65-42-M/01 Hotelnictví, 2. ročník
  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 2., 3, 4. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • Písemné zkoušení: se bude skládat ze souhrnné úlohy na účtování účetních operací spojenými s účtováním závazků.
  • Ústní zkoušení: skládá se z otevřených otázek ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikaci na vlastní příklady, popřípadě ilustrace schématu účtování.

Kritéria hodnocení

  • Písemné zkoušení se skládá z 20 účetních případů, každý účetní případ je hodnocen 2 body; celkové maximální hodnocení je 40 bodů. Žák uspěl při dosažení minimálně 20 bodů.
  • Ústní zkoušení se skládá ze čtyř otázek, přičemž dvě otázky sledují osvojení si teoretických poznatků a jejich samostatnou prezentaci. Další dvě otázky sledují transformaci teoretických poznatků do praktického účtování, případně uvedení vlastních příkladů. Žák uspěl při zodpovězení 2 otázek.
  • U obor typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci  a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.

Doporučená literatura

ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN 978-80-88221-17-3.

ŠTOHL, Pavel. Sbírka příkladů k Učebnici účetnictví 2018 – 1. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 140 s. ISBN 978-80-88221-17-3

ŠTOHL, Pavel. Sbírka příkladů k Učebnici účetnictví 2018 – 2. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 168 s. ISBN 978-80-88221-18-0

ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018 – 1. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 184 s. ISBN 978-80-88221-14-2

ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018 – 2. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 216 s. ISBN 978-80-88221-15-9

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Krausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné