Synchronní stroje (alternátory)
26-m-3/AM28
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Činnost synchronních alternátorů
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář – silnoproud
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
16
30. 04. 2020
Absolvované moduly:
26-m-3/AH78 - Elektrotechnické materiály
26-m-3/AG17 - Magnetické pole
26-m-3/AG18 - Střídavý proud
26-m-3/AG16 - Elektromagnetická indukce
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblastech: rozdělení, konstrukce a použití synchronních strojů, princip činnosti synchronních alternátorů, podmínky fázování a paralelního chodu synchronních alternátorů, dodávky činné i jalové elektrické energie do sítě a dalšího využití synchronních strojů.
Žák:
- rozdělí synchronní stroje dle různých hledisek;
- popíše konstrukci synchronních strojů;
- vysvětlí princip činnosti synchronních alternátorů;
- načrtne charakteristiku naprázdno a budící a zatěžovací charakteristiky;
- definuje podmínky fázování a paralelního chodu synchronních alternátorů;
- popíše postup pro zajištění dodávky činné i jalové elektrické energie do sítě;
ᅳ uvede příklady dalšího využití synchronních strojů.
Rozdělení synchronních strojů;
konstrukční uspořádání synchronních strojů;
synchronní alternátor;
princip synchronního alternátoru;
fázování a paralelní chod synchronních alternátorů;
synchronní motor;
synchronní kompenzátor.
Strategie učení:
- frontální vyučování;
- praktické ukázky synchronních strojů a jejich výukových modelů;
- praktické ukázky zapojení synchronních strojů;
- názorně-demonstrační vyučování s využitím funkčních didaktických pomůcek;
- názorně-demonstrační vyučování s využitím počítačových simulací;
- praktické ukázky výpočtů otáček a kompenzačního výkonu;
- odečet základních veličin z charakteristik;
- skupinová práce;
- samostatná práce a individualizovaná výuka.
Učební činnosti:
vytváření zápisu a poznámek z přednášky vyučujícího;
samostatná prohlídka synchronních strojů a jejich výukových modelů;
skupinová výuka využívající funkčních didaktických pomůcek;
samostudium doporučené literatury, počítačových simulací a svého zápisu;
samostatné procvičování výpočtů s kontrolou učitele;
prezentace výsledků výpočtů;
samostatné domácí procvičování náčrtů charakteristik;
samostatná domácí příprava referátu.
Doporučuje se zařadit do výuky elektrických strojů v prvním nebo druhém ročníku.
Písemná práce ověřující praktické zvládnutí výpočtů otáček a potřebného kompenzačního výkonu (zadání konkrétních příkladů) a náčrtů charakteristik a zvládnutí teoretických znalostí o rozdělení synchronních strojů, o jejich konstrukčním uspořádání, o principech činnosti synchronních alternátorů, motorů a kompenzátorů, o paralelní spolupráci synchronních alternátorů, o podmínkách a postupu fázování synchronních alternátorů na síť a o způsobu dodávky činné i jalové elektrické energie do sítě (zadání teoretických otázek).
Prospěl na výborný:
Žák získá minimálně 85 % správných odpovědí (správných řešení) v písemné práci.
Prospěl na chvalitebný:
Žák získá minimálně 70 % správných odpovědí (správných řešení) v písemné práci.
Prospěl na dobrý:
Žák získá minimálně 55 % správných odpovědí (správných řešení) v písemné práci.
Prospěl na dostatečný:
Žák získá minimálně 40 % správných odpovědí (správných řešení) v písemné práci.
Neprospěl:
Žák získá méně než 40 % správných odpovědí (správných řešení)v písemné práci.
TKOTZ, Klaus a KOLEKTIV. Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2002, 561 s. ISBN 80-867-0600-1.
VOŽENÍLEK, Ladislav a František LSTIBŮREK. Základy elektrotechniky II pro 2. a 3. ročník elektrotechnických učebních a studijních oborů středních odborných učilišť: učební text. Praha: SNTL, 1985.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Vavřiňák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.