Asynchronní stroje
26-m-3/AM27
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Činnost asynchronních motorů
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář – silnoproud
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
24
30. 04. 2020
Absolvované moduly:
26-m-3/AH78 - Elektrotechnické materiály
26-m-3/AG17 - Magnetické pole
26-m-3/AG18 - Střídavý proud
26-m-3/AG16 - Elektromagnetická indukce
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblastech: rozdělení, konstrukce a použití asynchronních strojů, princip činnosti 3f, 1f a speciálních asynchronních motorů, momentová a proudová charakteristika asynchronních motorů, spouštění asynchronních motorů, řízení otáček asynchronních motorů a brzdění asynchronních motorů.
Žák:
- rozdělí asynchronní stroje dle různých hledisek;
- popíše konstrukci asynchronních strojů 3f, 1f a speciálních;
- vysvětlí princip činnosti asynchronních motorů 3f, 1f a speciálních;
- načrtne schéma zapojení asynchronních motorů;
- načrtne momentovou a proudovou charakteristiku;
- popíše způsoby spouštění asynchronních motorů;
- vysvětlí způsoby regulace otáček asynchronních motorů;
- popíše možnosti brzdění asynchronních motorů.
Rozdělení asynchronních strojů;
konstrukční uspořádání asynchronních strojů 3f;
vznik točivého magnetického pole;
princip činnosti asynchronních motorů 3f;
momentová a proudová charakteristika asynchronního stroje;
asynchronní motory s kotvou kroužkovou - princip, spouštění a použití;
asynchronní motory s kotvou nakrátko - princip, spouštění, použití, dvojitá a vírová klec;
regulace otáček asynchronních motorů;
brzdění asynchronních motorů;
jednofázové asynchronní motory - konstrukce a princip činnosti jednotlivých typů;
speciální asynchronní motory - lineární motory, motory se stíněným pólem.
Strategie učení:
- frontální vyučování;
- praktické ukázky motorů a jejich výukových modelů;
- praktické ukázky zapojení asynchronních motorů;
- názorně-demonstrační vyučování s využitím funkčních didaktických pomůcek;
- praktické ukázky spouštění, regulace otáček, a brzdění asynchronních motorů;
- názorně-demonstrační vyučování s využitím počítačových simulací;
- praktické ukázky výpočtů otáček a skluzu;
- odečet základních veličin z charakteristik;
- skupinová práce;
- samostatná práce a individualizovaná výuka.
Učební činnosti:
vytváření zápisu a poznámek z přednášky vyučujícího;
samostatná prohlídka motorů a jejich výukových modelů;
skupinová výuka využívající funkčních didaktických pomůcek;
samostudium doporučené literatury, počítačových simulací a vlastního zápisu;
samostatné procvičování výpočtů s kontrolou učitele;
prezentace výsledků výpočtů;
samostatné domácí procvičování náčrtů schémat a charakteristik;
samostatná domácí příprava referátu.
Doporučuje se zařadit do výuky elektrických strojů v prvním nebo druhém ročníku.
Písemná práce ověřující praktické zvládnutí výpočtů otáček a skluzu (zadání konkrétních příkladů) a náčrtů charakteristik a zvládnutí teoretických znalostí o rozdělení asynchronních strojů, o konstrukčním uspořádání asynchronních strojů 3f, 1f a speciálních, o principech činnosti asynchronních motorů 3f (kroužkových i nakrátko), 1f a speciálních, o spouštění, regulaci otáček a brzdění asynchronních motorů (zadání teoretických otázek).
Prospěl na výborný:
Žák získá minimálně 85 % správných odpovědí (správných řešení) v písemné práci.
Prospěl na chvalitebný:
Žák získá minimálně 70 % správných odpovědí (správných řešení) v písemné práci.
Prospěl na dobrý:
Žák získá minimálně 55 % správných odpovědí (správných řešení) v písemné práci.
Prospěl na dostatečný:
Žák získá minimálně 40 % správných odpovědí (správných řešení) v písemné práci.
Neprospěl:
Žák získá méně než 40 % správných odpovědí (správných řešení)v písemné práci.
TKOTZ, Klaus a KOLEKTIV. Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2002, 561 s. ISBN 80-867-0600-1.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Vavřiňák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.