Detail modulu Asynchronní stroje

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Asynchronní stroje

Kód modulu

26-m-3/AM27

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika

Komplexní úloha

Činnost asynchronních motorů

Obory vzdělání - poznámky

26-51-H/01 Elektrikář

26-51-H/02 Elektrikář – silnoproud 

26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje

26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Absolvované moduly:

26-m-3/AH78 - Elektrotechnické materiály

26-m-3/AG17 - Magnetické pole

26-m-3/AG18 - Střídavý proud

26-m-3/AG16 - Elektromagnetická indukce

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblastech: rozdělení, konstrukce a použití asynchronních strojů,  princip činnosti 3f, 1f a speciálních asynchronních motorů, momentová a proudová charakteristika asynchronních motorů, spouštění asynchronních motorů, řízení otáček asynchronních motorů a brzdění asynchronních motorů.

Očekávané výsledky učení

Žák:

- rozdělí asynchronní stroje dle různých hledisek;

- popíše konstrukci asynchronních strojů 3f, 1f a speciálních;

- vysvětlí princip činnosti asynchronních motorů 3f, 1f a speciálních;

- načrtne schéma zapojení asynchronních motorů;

- načrtne momentovou a proudovou charakteristiku;

- popíše způsoby spouštění asynchronních motorů;

- vysvětlí způsoby regulace otáček asynchronních motorů;

- popíše možnosti brzdění asynchronních motorů.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Rozdělení asynchronních strojů;

konstrukční uspořádání asynchronních strojů 3f;

vznik točivého magnetického pole;

princip činnosti asynchronních motorů 3f;

momentová a proudová charakteristika asynchronního stroje;

asynchronní motory s kotvou kroužkovou - princip, spouštění a použití;

asynchronní motory s kotvou nakrátko - princip, spouštění, použití, dvojitá a vírová klec;

regulace otáček asynchronních motorů;

brzdění asynchronních motorů;

jednofázové asynchronní motory - konstrukce a princip činnosti jednotlivých typů;

speciální asynchronní motory - lineární motory, motory se stíněným pólem.

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení:

- frontální vyučování;

- praktické ukázky motorů a jejich výukových modelů;

- praktické ukázky zapojení asynchronních motorů;

- názorně-demonstrační vyučování s využitím funkčních didaktických pomůcek;

- praktické ukázky spouštění, regulace otáček, a brzdění asynchronních motorů;

- názorně-demonstrační vyučování s využitím počítačových simulací;

- praktické ukázky výpočtů otáček a skluzu;

- odečet základních veličin z charakteristik;

- skupinová práce;

- samostatná práce a individualizovaná výuka.

 

Učební činnosti:

vytváření zápisu a poznámek z přednášky vyučujícího;

samostatná prohlídka motorů a jejich výukových modelů;

skupinová výuka využívající funkčních didaktických pomůcek;

samostudium doporučené literatury, počítačových simulací a vlastního zápisu;

samostatné procvičování výpočtů s kontrolou učitele;

prezentace výsledků výpočtů;

samostatné domácí procvičování náčrtů schémat a charakteristik;

samostatná domácí příprava referátu.

Zařazení do učebního plánu, ročník

Doporučuje se zařadit do výuky elektrických strojů v prvním nebo druhém ročníku.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná práce ověřující praktické zvládnutí výpočtů otáček a skluzu (zadání konkrétních příkladů) a náčrtů charakteristik a zvládnutí teoretických znalostí o rozdělení asynchronních strojů, o konstrukčním uspořádání asynchronních strojů 3f, 1f a speciálních, o principech činnosti asynchronních motorů 3f (kroužkových i nakrátko), 1f a speciálních, o spouštění, regulaci otáček a brzdění asynchronních motorů (zadání teoretických otázek).

Kritéria hodnocení

Prospěl na výborný:

Žák získá minimálně 85 % správných odpovědí (správných řešení) v písemné práci.

Prospěl na chvalitebný:

Žák získá minimálně 70 % správných odpovědí (správných řešení) v písemné práci.

Prospěl na dobrý:

Žák získá minimálně 55 % správných odpovědí (správných řešení) v písemné práci.

Prospěl na dostatečný:

Žák získá minimálně 40 % správných odpovědí (správných řešení) v písemné práci.

Neprospěl:

Žák získá méně než 40 % správných odpovědí (správných řešení)v písemné práci.

Doporučená literatura

TKOTZ, Klaus a KOLEKTIV. Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2002, 561 s. ISBN 80-867-0600-1.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Vavřiňák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné