VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Základy ručního kování
Kód modulu
82-m-3/AM23
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Klepadlo
Klika
Kozlík do krbu
Krbové nářadí
Lustr
Mřížka
Domovní zvonek
Květinový stolek
Renesanční svícen
Závěs na dveře
Zrcadlo
Kovaná židle
Stojanový věšák
Vývěsní štít
Věšák na zeď
Kovaná růže
Korouhvička
Obory vzdělání - poznámky
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř
82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
41-56-H/01 Lesní mechanizátor
41-45-M/01 Mechanizace a služby
41-56-H/02 Opravář lesnických strojů
41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
41-54-H/01 Podkovář a zemědělský kovář
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Žák vhodně používá ruční nářadí a základní technologické postupy obrábění kovů; objasní základní technologické postupy a techniky kování,
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul navazuje na moduly ručního zpracování kovových materiálů, měření a orýsování a teoretický modul kování.
Žáci se naučí pracovat s ohřátým kovem. Správně ohřejí tvářený materiál, používají základní kovářské nářadí a vybavení kovárny.
V průběhu modulu se naučí základní kovářské práce.
Očekávané výsledky učení
Žák
- Objasní podstatu tváření kovů – kování, používání vybavení kovárny, používání výhní a ohřívacích pecí
- Ohřeje ocel na správnou kovací teplotu
- Správně používá nářadí ke kování – kovadlinu, kladiva, kleště, nářadí do kovadliny, měřidla
- Rozlišuje a objasní základní kovářské práce – prodlužování, rozšiřování, osazování, probíjení, pěchování, ohýbání, kování profilů, tvarové kování, kovářské svařování
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Kování
2. Zařízení kovárny
- Výheň
- Obsluha výhně
- Vkládání oceli do ohně
- Ohřívací pece
- Paliva
3. Ohřev oceli
- Měření teploty
- Změny v oceli při ohřívání
- Druhy ohřáté oceli
- Vliv úderu kladiva na materiál
- Ztráty oceli při kování
4. Určení velikosti oceli pro výkovek
5. Nářadí ke kování
- Kovadlina
- Kladiva
- Kleště
- Pomocná kladiva
- Nářadí do kovadliny
- Měřidla
6. Základní kovářské práce
- Prodlužování
- Kování klínu a hrotu
- Rozšiřování
- Osazování
- Sekání
- Probíjení
- Pěchování
- Ohýbání
- Jednoduché profily
- Tvarové kování
- Kovářské svařování
7. Bezpečnost práce při obsluze výhně a ručním kování
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Učební činnosti:
Žáci se naučí pracovat se základním vybavením ruční kovárny
Žák:
- Ovládá kovářskou výheň
- Rozdělá oheň a ovládá intenzitu hoření
- Správně vloží ohřívaný materiál do výhně
- Ohřeje materiál v ohřívacích pecích
- Určí správnou teplotu kování a na tuto teplotu ohřeje materiál
- Aplikuje značení oceli a umí vybrat správnou ocel pro kování
- Rozpozná spálenou, přehřátou a nedohřátou ocel
- Zvolí správnou velikost oceli pro zhotovení výkovku
- Vybere správné nářadí pro kování a také jej správně používá
- Prodlouží daný materiál, vykovat hrot nebo klín
- Zvětší šířku materiálu podle zadání
- Provádí postup osazování a umí jej provést na daném materiálu
- Dělí materiál sekáním zatepla i zastudena
- Vyrobí otvor v materiálu pomocí probíjení
- Pěchuje materiál
- Ohýbá materiál
- Kove jednoduché profily
- Spojuje materiál kovářským svařováním
- Podle výkresu vyrobí jednoduché kovářské výrobky
- Důsledně dodržuje zásady BOZP
Strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlení, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuze)
Metody názorné demonstrace:
- předvedení technologických postupů
- pozorování demonstrace
Metody praktické:
- nácvik praktických dovedností
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá v prvním ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnotí se zvládnutí praktických úkolů
- Ovládání kovářské výhně
- Správný postup rozdělání ohně
- Ovládání výhně – kvalita plamene
- Čištění a údržba výhně
- Používání správného nářadí
- Správně zvolené kladivo
- Správně zvolené a použité kleště
- Správné používání pomocného nářadí
- Pracovní postupy kování
- Dokáže prodloužit zadaný materiál
- Dokáže rozšířit zadaný materiál
- Provede osazení materiálu dle zadání
- Dokáže vhodným postupem rozdělit materiál
- Dokáže vyrobit otvor zadané velikosti
- Umí napěchovat konec materiálu
- Dokáže ohnout ohřátý materiál
- Dokáže ohřátý materiál vykovat do zadaných tvarů a profilů
- Kovářským svařováním dokáže spojit materiál
- Hodnotí se výkovky dle zadání vyučujícího
Kritéria hodnocení
Pro splnění modulu jej musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Ověřování znalostí probíhá průběžně během celé pracovní doby.
Na konci každého pracovního dne je zhodnocen výsledek práce každého žáka.
Hodnotí se známkou výborný až nedostatečný.
Kritéria hodnocení:
- Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované dovednosti a práce je provedena kvalitně.
- Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované dovednosti, práce vykazuje drobné nedostatky.
- Stupeň 3 (dobrý): Žák má v osvojení dovedností nepodstatné mezery. Práce je s nepřesnosti splněna, nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat.
- Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v osvojení dovedností závažné mezery. Pracovní chyby dovede žák s pomocí učitele opravit.
- Stupeň 5 (nedostatečný): Žák má v osvojení dovedností závažné mezery. Neprojevuje samostatnost, vyskytují se časté nedostatky při řešení zadaných úkolů a nedovede své vědomosti a dovednosti uplatnit ani s podněty učitele.
Zvláštní důraz je kladen na dodržování správných pracovních postupů a hlavně zásad BOZP.
Pro zvládnutí modulu žák musí ovládat učivo: Prodlužování, Kování klínu a hrotu, Rozšiřování, Osazování, Sekání, Probíjení, Pěchování, Ohýbání, Jednoduché profily, Tvarové kování, Kovářské svařování.
Pro úspěšné zvládnutí modulu musí žák odevzdat výrobky zadané vyučujícím a zároveň nesmí porušovat zásady BOZP při práci.
Doporučená literatura
VOKÁL, V. Technologie I. Státní zemědělské nakladatelství, Praha 1976. 229 s.
ČERMÁK, M. Technologie kovářských prací. Institut výchovy a vzdělávání Mze ČR, Praha 1994. 110 s. ISBN 80-7105-072-5.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jindřich Pelaj. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.