Detail modulu Obrábění

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Obrábění

Kód modulu

82-m-3/AM20

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř

82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů

41-56-H/01 Lesní mechanizátor

41-45-M/01 Mechanizace a služby

41-56-H/02 Opravář lesnických strojů

41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů

41-54-H/01 Podkovář a zemědělský kovář

23-55-H/02 Karosář

23-55-H/01  Klempíř

23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel

23-51-H/01 Strojní mechanik

Délka modulu (počet hodin)

32

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Žák objasní postupy měření, orýsování a kontroly rozměrů pomocí kalibrů. Vysvětlí základní pracovní postupy ručního zpracování kovů.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul navazuje na moduly ručního zpracování kovových materiálů, měření a orýsování.

Žáci získají základní informace o obráběcích strojích, jejich rozdělení a využití. Naučí se základní technologické názvosloví a zásady strojního třískového obrábění.

Naučí se postupy soustružení, frézování, hoblování a broušení včetně správné volby obráběcích nástrojů. Seznámí se s bezpečností práce a ochranou zdraví při strojním obrábění.

Očekávané výsledky učení

Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř a 82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů      

Žák

  • popíše základní rozdělení obráběcích strojů
  • správně volí obráběcí nástroje
  • zvolí správný postup třískového obrábění
  • nastavuje základní parametry třískového obrábění – řeznou rychlost, velikost třísky, rychlost posuvu
  • dodržuje základy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na obráběcích strojích

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Rozpis učiva:

Obráběcí stroje – základní rozdělení

  • použití podle účelu

Základy strojního obrábění – přehled strojního obrábění

  • zásady třískového obrábění
  • řezné nástroje a jejich materiály

Soustružení – základy soustružení

  • nástroje
  • upínání nástrojů a obrobků

Frézování – základní frézařské práce

  • nástroje
  • upínání nástrojů a materiálu
  • zvláštní příslušenství frézovacích strojů – dělicí přístroj, otočný stůl, obrážecí hlava

Hoblování a obrážení – základní způsoby

  • nástroje
  • upínání nástrojů a materiálu

Broušení – základní způsoby broušení

  • brusné materiály
  • upínání, vyvažování, tvarování
  • základy tvarového broušení

CNC stroje – rozdělení cnc strojů

  • programy
  • ovládání

Ochrana zdraví a bezpečnost práce při práci s obráběcími stroji

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Učební činnosti žáků se odehrávají v učebně za přítomnosti odborného pedagoga, který vede odborný výklad a na žáky soustavně dohlíží.

Výuka probíhá formou výkladu s využitím prezentací a názorných ukázek k jednotlivým tématům. Využívá se např. dataprojektor, TV či PC, reálný inventář a další pomůcky.

Žáci se teoreticky seznámí s možnostmi obrábění.

Žák:

  • sleduje odborný výklad učitele
  • získává teoretické znalosti, vyhledává informace 
  • při hledání řešení spolupracuje s ostatními spolužáky
  • rozdělí obráběcí stroje
    • vysvětlí rozdíl mezi jednotlivými způsoby obrábění
    • zvolí správný stroj pro daný způsob obrábění
    • stanoví základní parametry obrábění – řeznou rychlost, rychlost posuvu, velikost třísky
  • definuje základy soustružení
    • zvolí postup soustružení
    • vysvětlí rozdělení soustružnických nožů
    • správně zvolí způsob upnutí obrobku 
  • ovládá základy frézování
    • objasní konstrukci frézky – vertikální, horizontální
    • vysvětlí způsoby upnutí obráběcích segmentů
  • zvolí vhodný postup obrážení a hoblování
    • navrhne správný postup obrábění
    • vysvětlí základní podmínky obrábění a hoblování
  • zvolí vhodný způsob broušení
    • vysvětlí rozdíl mezi broušením na plocho a na kulato
  • vysvětlí možnosti a využití CNC obrábění
    • popíše základy ovládáni CNC strojů
    • orientuje se v základech programování 
    • vytvoří jednoduchý výkres pro CNC stroje

Zařazení do učebního plánu, ročník

Výuka probíhá ve třetím ročníku.

 

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Výsledky žáků jsou ověřovány ústním a písemným zkoušením.

Testování teoretických znalostí – písemné/elektronické s využitím uzavřených i otevřených otázek. Zkoušení se rozděluje na jednotlivé části modulu:

  • Písemné a ústní zkoušení z každé části modulu
    • Obecné obrábění
    • Soustružení
    • Frézování
    • Obrážení a hoblování
    • Broušení
    • CNC obrábění

Písemné hodnocení je výhodné provádět formou testu.

  • Žákovský projekt – žáci zpracují samostatný projekt k jednotlivým způsobům obrábění 

(nepovinné)

Kritéria hodnocení

Vycházejí z klasifikační stupnice klasifikačního řádu školy.

Výsledné hodnocení vychází z hodnocení jednotlivých částí. 

U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probranými obsahovými okruhy, srozumitelnost, plynulost projevu.

Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.

Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:

  • správně je méně než 35 % – známka 5
  • správně je alespoň 35 a méně než 50 % – známka 4
  • správně je alespoň 50 a méně než 70 % – známka 3
  • správně je alespoň 70 a méně než 85 % – známka 2
  • správně je alespoň 85 % – známka 1

Za splněný se považuje modul při dodržení následujících kritérií:

  • žák je povinen splnit min. 75 % hodin docházky do výuky
  • min. 3x ústní zkoušení znalostí za dobu realizace modulu
  • min. 3x písemné ověření znalostí a dovedností z navržených obsahových okruhů
  • min. 2x známky souhrnných znalostí

Hodnocení slovní + známkou.

Při hodnocení nedostatečný, musí žák příslušnou část znovu nastudovat a následně absolvovat přezkoušení.

Žák musí splnit všechny části modulu s hodnocením alespoň dostatečný.

Doporučená literatura

VOKÁL Vladimír. Technologie I. SZN 1976.

Ing. Miroslav Čermák. Technologie kovářských prací. Institut výchovy a vzdělávání Mze ČR v Praze, 1994.

Karel Golasovský, Vladimír Vokál. Technologie oprav. Státní zemědělské nakladatelství v Praze, 1989.

Technické příručky výrobců obráběcích strojů

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jindřich Pelaj. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné