VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Nýtování a pájení
Kód modulu
82-m-3/AM18
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř
82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
41-56-H/01 Lesní mechanizátor
41-45-M/01 Mechanizace a služby
41-56-H/02 Opravář lesnických strojů
41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
41-54-H/01 Podkovář a zemědělský kovář
23-55-H/02 Karosář
23-55-H/01 Klempíř
23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
23-51-H/01 Strojní mechanik
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Žák objasní technologické postupy a znalosti oblastí učiva: základních vlastností materiálů, ručního zpracování kovů, stavby kovů a slitin; měření, orýsování, kalibrů.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul navazuje na moduly z oblasti technologie a materiálů probíraných v prvním ročníku.
Žáci se naučí základní druhy nýtovaných spojů a rozdělení nýtů, používat nářadí k ručnímu nýtování, správné pracovní postupy ručního nýtování.
Dále si osvojí postupy a principy strojního nýtování, podstatu pájení, rozdíl pájení naměkko a natvrdo.
Vysvětlí teploty pájení naměkko, použití pájek pro pájení naměkko, jejich rozdělení, objasní a zvolí vhodné ohřívací pomůcky.
Charakterizují teploty pájení natvrdo, určí pájky k pájení.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř a 82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
Žák:
- Rozezná a charakterizuje nýtové spoje a nýty
- Rozdělí a uvede použití nýtů
- Orientuje se v ručním nýtování
- Vysvětlí strojní nýtování
- Popíše nýtování za tepla a za studena
- Rozdělí pájení naměkko a pájení natvrdo
- Popíše použití pájek, páječek a tavidel
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Dělení spojů
2. Nýtované spoje
- Nýtování
- druhy nýtování
- dělení podle vlastností spoje
- Nýty
- druhy nýtů
- materiál nýtů
- části nýtů
- rozměry nýtů
- průměr a délka nýtu
- Nářadí k ručnímu nýtování
- Postup nýtování
- Strojní nýtování
3. Pájení
- podstata pájení
- pájení naměko
- pájení natvrdo
4. Ochrana zdraví a bezpečnost práce při nýtování a pájení
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (vysvětlování, popis, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
- aplikace teoretické poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Objasní dělení spojů
- Vysvětlí podstatu nýtování, druhy nýtu a vlastnosti spoje
- Popíše pájený spoj, druhy pájení, uvede pájky a zná pájecí zařízení
- Objasní ochranu zdraví a bezpečnost práce při nýtování a pájení
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve druhém ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: znalosti a jejich aplikace se ověří formou otevřených otázek s tématy:
- Písemný test z části modulu – nýtování – 10 otázek
- Písemný test z části modulu – pájení – 10 otázek
- Ústní zkoušení v průběhu celého modulu
U hodnocení otevřených otázek zkoušení se hodnotí využívání odborné terminologie, odborná správnost vyjadřování a správný technický popis.
Kritéria hodnocení
Vycházejí z klasifikační stupnice klasifikačního řádu školy.
Pro splnění modulu jej musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Kritéria hodnocení:
- Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, zákonitosti uceleně, přesně a úplně, chápe vztahy mezi nimi a umí je samostatně objasnit.
- Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně, a chápe vztahy mezi nimi a umí je téměř samostatně objasnit.
- Stupeň 3 (dobrý): Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení si požadovaných poznatků, pojmů a zákonitostí nepodstatné mezery, projevuje nedostatky; podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat.
- Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení si požadovaných poznatků závažné mezery. V uplatňování osvojených poznatků se vyskytují závažné chyby.
- Stupeň 5 (nedostatečný): Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. V uplatňování osvojených vědomostí se vyskytují velmi závažné chyby.
Bodové hodnocení testu:
- 100–91 % výborný
- 90–71 % chvalitebný
- 70–51 % dobrý
- 50–31 % dostatečný
- 30–0 % nedostatečný
Doporučená literatura
VOKÁL, V. Technologie I. Státní zemědělské nakladatelství, Praha 1976. 229 s.
ČERMÁK, M. Technologie kovářských prací. Institut výchovy a vzdělávání Mze ČR, Praha 1994. 110 s. ISBN 80-7105-072-5.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jindřich Pelaj. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.