Klimatizace
36-m-3/AL94
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
36-52-01/H Instalatér
44
30. 04. 2020
Absolvování modulu vzduchotechnika nebo doložení odpovídajících znalostí a dovedností (například potvrzení praxe v oboru).
Držitel oprávnění pro tvrdé pájení mědi (minimálně zaškolovací kurz ZP - 912/942–31) - žák provádí rozvody z měděných trub standardními spoji (měkké pájení, lisování).
Žáci získají odborné vědomosti potřebné k pochopení principů, konstrukčního řešení a provedení klimatizačních zařízení. Získají odborné dovednosti potřebné pro montáž klimatizace a její provoz.
Modul také rozšiřuje a doplňuje vědomosti a dovednosti získané absolvováním modulu Vzduchotechnika.
Modul směřuje k formování zodpovědného a promyšleného přístupu k práci, při kterém jsou uplatňovány znalosti, vědomosti a dovednosti získané v modulech zaměřených na spoje a montáže potrubí, technickou dokumentaci, v odborném výcviku a v ostatních modulech zaměřených na vytápění.
Žák:
Připojí klimatizační jednotku na rozvod:
Montuje potrubí dle projektové dokumentace, využívá správné pracovní postupy:
Provádí izolaci, volí tloušťku a druh izolace:
Realizuje učitel:
Realizují žáci společně s učitelem:
Realizují žáci samostatně:
Výuka probíhá ve vyučovacím předmětu Vytápění. Část výuky může probíhat v předmětu Odborný výcvik. Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku, ale lze jej vyučovat také ve druhém ročníku.
Ústní zkoušení – náhodně vylosované nebo vyučujícím zadané 3 výsledky učení. Žák zodpoví všechny zadané otázky a případné doplňující otázky učitele.
Písemná zkouška – průřezový test ze všech výsledků učení, 30 uzavřených otázek. Žák zvolí v každé otázce jednu odpověď.
Praktická zkouška – zadání montážních prací formou komplexní úlohy, která bude zahrnovat veškeré relevantní práce vzhledem k obsahu učiva. Žák provede zadané montážní práce v požadovaném časovém limitu.
Pro ústní zkoušku:
každá otázka je hodnocena 5 body (celkem 15 bodů za zkoušku). Hodnotí se úplnost a věcná správnost odpovědi. Počet získaných bodů určí zkoušející na základě standardní klasifikační stupnice školy. Ke splnění ústní zkoušky musí žák získat alespoň 45 % bodů (tj. 7 bodů).
Pro písemnou zkoušku:
Každá otázka je hodnocena 1 bodem (celkem 30 bodů za zkoušku). Za každou správně zodpovězenou otázku získá žák 1 bod. Ke splnění písemné zkoušky musí žák získat alespoň 45 % bodů (tj. 14 bodů).
Pro praktickou zkoušku:
Jednotlivé části prací budou hodnoceny adekvátním počtem bodů (celkem 100 bodů za zkoušku). Body budou udělovány za kvalitativní úroveň provedené práce, která bude hodnocena na základě dodržení BOZP, předepsaného technologického postupu, požadovaných rozměrů a pokynů pro instalaci. Pro úspěšné splnění modulu je nutné získat alespoň 45 % bodového ohodnocení (tj. 45 bodů).
DUFKA, Jaroslav. Vytápění: pro 3. ročník učebního oboru instalatér. 2. přeprac. vyd. Praha: Sobotáles, 2011. ISBN 978-80-86817-43-9.
CHYSKÝ, Jaroslav a Karel HEMZAL. Větrání a klimatizace. 3., zcela přeprac. vyd. Brno: BOLIT-B Press, 1993. ISBN 80-901574-0-8.
LUPTÁK Ladislav. Učební text pro obor Instalatér, 3. ročník [online]. Brno: Střední škola polytechnická, Brno, Jílová 36g, 2016, ISBN 978-80-88058-32-8. Dostupné z: https://ejilova.publi.cz/.
CIHELKA, Jaromír. Vytápění, větrání a klimatizace. Praha: SNTL, 1985. ISBN – není.
Publikace, videa a materiály Evropského institutu mědi, https://medenerozvody.cz/
Celkový počet hodin (44) zahrnuje 9 hodin teoretického vyučování a 35 hodin praktického vyučování.
Cílem modulu je obohatit obor instalatér o vědomosti a dovednosti potřebné pro montáže klimatizačních jednotek, zejména systém SPLIT. Vzhledem k legislativnímu vývoji (snižování tepelných ztrát objektů) a globálnímu oteplování lze očekávat nárůst požadavků na montáže klimatizačních zařízení. Aktuálně obor vzdělávání zaměřený na klimatizační zařízení chybí. Protože z hlediska montáží je modul zaměřen zejména na tvrdé pájení mědi, lze dovednosti využít také pro montáže rozvodů plynů (včetně medicínských a technických), solárních systémů a jiných náročných rozvodů.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Karel Kovářík. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.