VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Městský rozvod kanalizace a kanalizační přípojka
Kód modulu
36-m-3/AL84
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
39 - Speciální a interdisciplinární obory
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
36-52-H/01 Instalatér
39-41-L/02 Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Obsahem modulu je teoretický popis postupu odvádění odpadních vod z jednotlivých objektů v rámci veřejných kanalizací. Dále teoretický popis druhů soustav stokových sítí, jejich částí a objektů na nich. Žák bude po ukončení modulu připraven po teoretické stránce rozlišit druhy odpadních vod, způsoby jejich čištění, konstrukce a materiály stok veřejné kanalizace a objektové vybavení těchto stok. Také bude schopen charakterizovat kanalizační přípojku, její provedení a napojení na stoku.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí účel odkanalizování a základní pojmy
- rozdělí jednotlivých druhy odpadních vod a uvede jejich charakteristiku
- charakterizuje způsoby čištění odpadních vod
- charakterizuje stokové soustavy a jejich části
- charakterizuje kanalizační přípojku, její provedení a napojení na stoku
- uvede materiály pro výstavbu stok
- popíše druhy objektů na stokových sítích a vysvětlí jejich účel
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Účel odkanalizování – základní pojmy
- Odpadní vody (charakteristika, druhy)
- Způsoby čištění odpadních vod
- Stokové soustavy a jejich části
- Materiály pro výstavbu stok
- Objekty na stokové síti
- Kanalizační přípojky
- Kanalizační šachty
- Spadiště
- Skluzy
- Dešťové vpusti
- Lapáky splavenin
- Proplachovací objekty
- Shybky
- Podchody pod komunikacemi
- Odlehčovací komory a separátory
- Dešťové nádrže
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody názorně demonstrační:
- předvádění
- demonstrace obrazů statických
- projekce statická a dynamická
Učební činnosti žáků:
Žáci v rámci teoretické výuky:
- pracují s katalogy výrobců a další odbornou literaturou a prohlížejí si fotografie jednotlivých soustav stokových sítí, speciálních druhů kanalizace, konstrukcí stok a objektů na stokových sítích
- učí se charakterizovat jednotlivé druhy soustav stokových sítí, speciálních druhů kanalizace, konstrukcí stok a objektů na stokových sítích
- pracují s platnou právní úpravou ČSN EN 752-1 až 4 (Venkovní systémy stokových sítí a kanalizačních přípojek), ČSN 756100 (stokové sítě a kanalizační přípojky)
- pracují se snímky soustavy stokové sítě, čistírny odpadních vod, stokové sítě, rozlišují jednotlivé části a vysvětlují jejich funkci
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech Instalace vody a kanalizace (a Odborný výcvik). Doporučuje se vyučovat ve druhém ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu Instalace vody a kanalizace. Hodnoceno je využívaní odborné terminologie, odborná správnost odpovědí.
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení využitelná pro hodnocení v rámci teoretické výuky:
Žák:
- vysvětlí účel a základní pojmy odkanalizování
- rozdělí druhy odpadních vod a uvede jejich charakteristiku
- popíše způsoby čištění odpadních vod
- charakterizuje druhy stokových soustav a popíše jejich části
- popíše kanalizační přípojku, její provedení a napojení na stoku
- popíše materiálové varianty provedení stok
- popíše objekty na stokových sítích
- vysvětlí účel daného objektu
Doporučená literatura
1. ADÁMEK, Miroslav a Aleš JUREČKA. Instalace vody a kanalizace II: pro obor vzdělávání Instalatér. 2., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2011. ISBN 978-80-7333-086-6.
2.CHEJNOVSKÝ, Pavel. Zdravotní vodohospodářské stavby: pro 3. ročník SOŠ stavebních. Praha: Sobotáles, 2010. ISBN 978-80-86817-40-8.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Pazdera. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.