Mimořádné události (M)
ZD-m-4/AL77
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
ZD - Člověk, jeho osobnost, zdraví a bezpečí
16
30. 04. 2020
Modul je bez nároku na předchozí znalosti a dovednosti.
Obsahový okruh: Výchova ke zdraví
Obsahový podokruh: Mimořádné události
Cílem modulu je seznámit žáky s tím, jak se zachovat v mimořádných situacích, jako jsou živelné pohromy, havárie a krizové situace, tak aby dokázali rychle a správně reagovat, popřípadě pomoci jiným.
a) rozpozná hrozící nebezpečí a ví, jak se doporučuje na ně reagovat
b) uplatňuje naučené modelové situace k řešení krizových situací, jako je požár, povodeň, zemětřesení, dopravní nehoda, terorismus, extrémní povětrnostní podmínky, únik chemických látek
c) uplatní základní úkoly ochrany obyvatelstva (varování, evakuace)
d) prokáže základní dovednosti poskytnutí první pomoci sobě a jiným při mimořádných událostech
a) rozpoznání krizových situací, jejich správné vyhodnocení a reagování na ně
b) základní dovednosti poskytnutí první pomoci
Je důležité začlenit jak teoretickou výuku, tak praktický nácvik s následnou diskuzí o vhodnosti použitého postupu a možností alternativního jednání. Je vhodné začlenit besedy s profesionály či exkurze do některé ze složek Integrovaného záchranného systému.
Modul by měl také vést k osvojení základních znalostí o fungování Integrovaného záchranného systému, zvládnutí zásad jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí a péče o tělesné a duševní zdraví.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti (pozn. není nutné využít všechny):
Dosažení výsledků učení je vhodné ověřovat jak v průběhu modulu (formativní hodnocení, průběžné znalostní zkoušení), tak na konci modulu, kdy se vyhodnotí úroveň získaných znalostí a dovedností žáka, jeho zapojení do pracovních aktivit a výsledky praktických činností.
Aktivita žáků při získávání informací, test, seminární práce.
Ad Očekávané výsledky
a) rozpozná hrozící nebezpečí a ví, jak se doporučuje na ně reagovat
popíše různé druhy mimořádných událostí, vyjmenuje preventivní opatření i to, jak by se na tyto události mělo reagovat;
b) uplatňuje naučené modelové situace k řešení krizových situací, jako je požár, povodeň, zemětřesení, dopravní nehoda, terorismus, extrémní povětrnostní podmínky, únik chemických látek
popíše či prakticky předvede správné řešení a chování při mimořádných událostech;
c) uplatní základní úkoly ochrany obyvatelstva (varování, evakuace)
popíše či prakticky předvede správné řešení a chování při mimořádných událostech;
d) prokáže základní dovednosti poskytnutí první pomoci sobě a jiným při mimořádných událostech
prakticky předvede reakci na různé mimořádné události a popíše pomoc ohroženému obyvatelstvu při mimořádných událostech před zapojením záchranných složek.
Doporučené rozvržení výuky:
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Petr Polívka, Vít Somr, Petr Kratochvíl. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.