První pomoc (M)
ZD-m-4/AL75
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
ZD - Člověk, jeho osobnost, zdraví a bezpečí
24
30. 04. 2020
Základní znalost anatomie a fyziologie člověka
Obsahový okruh: Výchova ke zdraví
Obsahový podokruh: První pomoc
Cílem modulu je seznámit žáky se základy první pomoci. Naučit žáky jak se zachovat v krizových situacích, znát různé způsoby ochrany osobního zdraví a bezpečí a kde v případě potřeby hledat pomoc.
a) uplatní ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku
b) uplatní naučené modelové situace k řešení krizových zdravotních situací
c) zajistí přivolání záchranné služby, předá správné informace o místě a stavu postiženého
d) diskutuje a argumentuje o významu první pomoci
e) diagnostikuje základní charakteristiku úrazu
f) uplatní dovednosti poskytnutí první pomoci sobě a jiným při alergické reakci, astmatickém záchvatu, bezvědomí, dušení, infarktu, krvácení, otravě, podchlazení, popálení, zlomenině, zhmožděnině, podvrtnutí, epileptickém záchvatu
a) Anatomie
b) První pomoc při alergické reakci, při astmatickém záchvatu, při bezvědomí, při dušení, při infarktu, při krvácení, při otravě, při podchlazení, při popálení, při zlomenině, zhmožděnině nebo podvrtnutí, při epileptickém záchvatu
c) Řešení krizových situací – přivolání záchranné služby, určení přesného místa
Je důležité začlenit jak teoretickou výuku, tak praktický nácvik s následnou diskuzí o vhodnosti použitého postupu a možností alternativního jednání. Je vhodné začlenit besedy s profesionály či exkurze – např. Zdravotnických záchranných služeb.
Modul by měl také vést k osvojení základních znalostí o anatomii člověka, první pomoci při vybraných úrazech a zvládnutí zásady jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí a péče o tělesné a duševní zdraví.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti (pozn. není nutné využít všechny):
Dosažení výsledků učení je vhodné ověřovat jak v průběhu modulu (formativní hodnocení, průběžné znalostní zkoušení), tak na konci modulu, kdy se vyhodnotí úroveň získaných znalostí a dovedností žáka, jeho zapojení do pracovních aktivit a výsledky praktických činností.
Praktické předvedení s teoretickým vysvětlením, test.
Ad očekávané výsledky učení
a) uplatní ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku
popíše části lidského těla a jejich základní funkci (buňka, tkáně, kostra, svalová tkáň, oběhový systém, dýchací ústrojí, trávicí ústrojí, vylučovací systém, kůže, pohlavní systém muže a ženy, smyslové ústrojí, nervový systém, látkové řízení organismu)
b) uplatní naučené modelové situace k řešení krizových zdravotních situací
prakticky rozpozná základní životní funkce (vědomí, dýchání, krevní oběh);
c) zajistí přivolání záchranné služby, předá správné informace o místě a stavu postiženého
prakticky předvede přivolání záchranné služby, předá správné informace o místě (včetně záchytných bodů) a stavu postiženého, popíše rozdíl telefonních čísel tísňových linek 112, 150, 155, 156, 158, 1210;
d) diskutuje a argumentuje o významu první pomoci
dokáže argumentovat význam první pomoci (záchrana života, zabránění zhoršení zdravotního stavu, urychlení procesu uzdravení, bezpečnost poraněného, ale i svoji a ostatních přihlížejících);
e) diagnostikuje základní charakteristiku úrazu
teoreticky popíše a na simulované ukázce prakticky předvede diagnostiku zlomeniny, amputace, tržná rána, otřes mozku, krvácení, poranění páteře;
f) uplatní dovednosti poskytnutí první pomoci sobě a jiným při:
alergické reakci, astmatickém záchvatu, bezvědomí, dušení, infarktu, krvácení, otravě, podchlazení, popálení, zlomenině, zhmožděnině, podvrtnutí, epileptickém záchvatu;
teoreticky popíše a na simulované ukázce prakticky předvede první pomoc při vybraných úrazech, rozhovor s dispečinkem záchranné služby, teoreticky vysvětlí, jak a proč dané činnosti provádí a jaké záchranné pomůcky využije. Vysvětlí zásady jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí.
Doporučené rozvržení výuky:
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Petr Polívka, Vít Somr, Petr Kratochvíl. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.