Elektrotechnické minimum pro stavební obory
36-m-3/AL66
Odborné vzdělávání
odborný průřezový
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
39 - Speciální a interdisciplinární obory
Elektrotechnika v praxi pro stavební obory
Základy elektrotechniky pro stavební obory
23 - 55 - H/01 Klempíř – stavební
36 - 52 - H/01 Instalatér
36 - 52 - H/02 Mechanik plynových zařízení
36 - 54 - H/01 Kameník
36 - 56 - H/01 Kominík
36 - 58 - H/01 Montér vodovodů a kanalizací a obsluha vodárenských zařízení
36 - 59 - H/01 Podlahář
36 - 62 - H/01 Sklenář
36 - 63 - H/01 Štukatér
36 - 64 - H/01 Tesař
36 - 65 - H/01 Montér suchých staveb
36 - 67 - H/01 Zedník
36 - 67 - H/02 Kamnář
36 - 69 - H/01 Pokrývač
39 - 41 - H/01 Malíř a lakýrník
39 - 41 - L/02 Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení
24
30. 04. 2020
Znalost fyziky základní a střední školy.
Žáci stavebních oborů se seznámí se základy elektrotechniky, zdroji a způsoby rozvodu elektrické energie. Cílem modulu je, aby se žák orientoval v základních elektrotechnických pojmech. Žák bude schopen identifikovat zdroj napětí, spotřebič, přístroje a vedení elektrické energie. Bude rozlišovat pojmy napětí, proud, odpor a výkon. Vypočítá proud procházející spotřebičem i lidským tělem, z napětí a odporu. Spočítá výkon spotřebiče a rozliší jeho velikost.
Žák:
Obsah vzdělávání navazuje na oblast přírodovědného vzdělávání, zejména fyziku, jejíž učivo a výsledky vzdělávání prohlubuje v oblasti elektrotechniky. Poskytuje žákům znalosti a dovednosti v oblasti základů elektrotechniky, podstaty vzniku a šíření elektrického proudu.
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
Metody slovní:
Metody názorně demonstrační:
Metody praktické
Teoretický výklad je nezbytné doplnit praktickými ukázkami, případně učebními pomůckami. Vhodné je i doplnění výkladu digitální technikou, problémovými úlohami, odbornou diskuzí s žáky a uváděním příkladů z praxe.
- Žáci pracují a učí se dle učebních textů.
- Žáci diskutují při laboratorních úlohách.
- Žáci samostatně vytvářejí schémata zapojení.
- Žáci samostatně nebo za pomoci vyučujícího zapojují el. obvod.
Vyučujícímu je k dispozici pro výuku powerpointová prezentace. Oba materiály jsou sestaveny tak, aby postupně žáky seznámily s celou problematikou a pomohli jim dosáhnout očekávaných výsledků učení.
2. ročník
Pro ověření výsledků vzdělávání bude postačovat standardní učebna vybavená PC a dataprojektorem. Pro řešení laboratorních prací je však třeba využít laboratoř elektrotechniky.
Při hodnocení bude kladen důraz na:
Kritérium:
Žák učivu porozuměl. Žák samostatně vysvětlí princip vzniku elektrického proudu.
Žák zvládá učivo. Žák popíše jednotlivé elektrické veličiny – potenciál, napětí, proud a za pomoci učitele vysvětlí princip vzniku elektrického proudu.
Žák se orientuje v problematice. Žák reaguje na doplňující otázky a za pomoci učitele vysvětlí princip vzniku elektrického proudu
Žák má obtíže se zvládnutím učiva. V problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího vyjmenuje jednotlivé elektrické veličiny – potenciál, napětí, proud a vztah mezi nimi.
Žák nezvládá učivo. Žákovi chybí základní orientace v problematice, na doplňující otázky odpovídá chybně nebo vůbec. Nedokáže využít ani příkladů z praxe.
Žák učivu porozuměl. Žák samostatně vyjmenuje a vysvětlí rozdíly mezi látkami z hlediska elektrické vodivosti, uvede i příklady.
Žák zvládá učivo. Žák vyjmenuje a za pomoci učitele i vysvětlí rozdíly mezi látkami z hlediska elektrické vodivosti, uvede i příklady.
Žák se orientuje v problematice. Žák vyjmenuje a za pomoci učitele i vysvětlí rozdíly mezi látkami z hlediska elektrické vodivosti. Za pomoci učitele uvede i příklady.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva. V problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci učitele vyjmenuje rozdělení látek dle vodivosti, není však již schopen bez značné pomoci vysvětlit rozdíly mezi nimi a uvést příklady.
Žák nezvládá učivo. Žákovi chybí základní orientace v problematice, na doplňující otázky odpovídá chybně nebo vůbec. Nedokáže využít ani příkladů z praxe.
Žák učivu porozuměl. Žák samostatně nakreslí a popíše základní elektrický obvod a jeho části.
Žák zvládá učivo. Žák za pomoci učitele nakreslíí a samostatně popíše základní elektrický obvod.
Žák se orientuje v problematice. Žák popíše elektrický obvod, není jej však schopen nakreslit.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva. V problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího vyjmenuje základní prvky elektrického obvodu, není však schopen jej ani s dopomocí učitele nakreslit.
Žák nezvládá učivo. Žákovi chybí základní orientace v problematice, na doplňující otázky odpovídá chybně nebo vůbec. Nedokáže využít ani nakresleného obvodu.
Žák učivu porozuměl. Žák samostatně vysvětlí Ohmův zákon a způsob výpočtu elektrického výkonu. Samostatně řeší i zadané jednoduché příklady.
Žák zvládá učivo. Žák za pomoci učitele vysvětlí Ohmův zákon a způsob výpočtu elektrického výkonu. Samostatně řeší zadané jednoduché příklady.
Žák se orientuje v problematice. Žák vysvětlí za pomoci učitele Ohmův zákon a způsob výpočtu elektrického výkonu. Za pomoci učitele řeší i zadané jednoduché příklady.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva. V problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího vyjmenuje jednotlivé elektrické veličiny a vztah mezi nimi. Příklady nevyřeší ani za pomoci učitele.
Žák nezvládá učivo. Žákovi chybí základní orientace v problematice, na doplňující otázky odpovídá chybně nebo vůbec. Nedokáže využít ani příkladů z praxe.
Žák učivu porozuměl. Žák samostatně aplikuje Ohmův zákon a vzorec pro výpočet elektrického výkonu. Samostatně řeší i zadané jednoduché příklady.
Žák zvládá učivo. Žák za pomoci učitele aplikuje Ohmův zákon a vzorec pro výpočet elektrického výkonu. Samostatně řeší zadané jednoduché příklady.
Žák se orientuje v problematice. Žák aplikuje za pomoci učitele Ohmův zákon a vzorec pro výpočet elektrického výkonu. Za pomoci učitele řeší i zadané jednoduché příklady.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva. V problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího vyjmenuje jednotlivé elektrické veličiny a vztah mezi nimi. Příklady nevyřeší ani za pomoci učitele.
Žák nezvládá učivo. Žákovi chybí základní orientace v problematice, na doplňující otázky odpovídá chybně nebo vůbec. Nedokáže využít ani příkladů z praxe.
Žák učivu porozuměl. Žák samostatně rozlišuje velikost výkonu a aplikuje vzorec pro výpočet elektrického výkonu pro výpočet jednotlivých veličin. Samostatně řeší i zadané jednoduché příklady.
Žák zvládá učivo. Žák za pomoci učitele rozlišuje velikost výkonu a aplikuje vzorec pro výpočet elektrického výkonu pro výpočet jednotlivých veličin. Samostatně řeší zadané jednoduché příklady.
Žák se orientuje v problematice. Žák rozlišuje velikost výkonu a aplikuje vzorec pro výpočet elektrického výkonu pro výpočet jednotlivých veličin. Za pomoci učitele řeší i zadané jednoduché příklady.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva. V problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího vyjmenuje jednotlivé elektrické veličiny a vztah mezi nimi. Příklady nevyřeší ani za pomoci učitele.
Žák nezvládá učivo. Žákovi chybí základní orientace v problematice, na doplňující otázky odpovídá chybně nebo vůbec. Nedokáže využít ani příkladů z praxe.
Žák učivu porozuměl. Žák samostatně vyjmenuje, popíše a vysvětlí rozdíly mezi zdroji elektrické energie z různých hledisek, uvede i příklady.
Žák zvládá učivo. Žák vyjmenuje, za pomoci učitele popíše zdroje a vysvětlí i rozdíly mezi zdroji elektrické energie z různých hledisek, uvede i příklady.
Žák se orientuje v problematice. Žák vyjmenuje a za pomoci učitele i vysvětlí rozdíly mezi zdroji elektrické energie. Za pomoci učitele uvede i příklady.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva. V problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci učitele vyjmenuje zdroje elektrické energie, není však již schopen bez značné pomoci vysvětlit rozdíly mezi nimi a uvést příklady.
Žák nezvládá učivo. Žákovi chybí základní orientace v problematice, na doplňující otázky odpovídá chybně nebo vůbec. Nedokáže využít ani příkladů z praxe.
Výsledná známka modulu je určena aritmetickým průměrem dílčích výsledků vzdělávání.
Pro úspěšné splnění zkoušky je nutné splnit zkoušku alespoň na 45 % (tj. získat alespoň 45 % celkového počtu bodů).
TKOTZ, Klaus. Příručka pro elektrotechnika. 2., dopl. vyd. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
Dle potřeb školy a příslušného oboru je možné vložit očekávaný výsledek učení "Orientuje se v elektrotechnických schématech a projektové dokumetaci oboru elektro" a jemu odpovídající učivo.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Nepokoj. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.