VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Tvorba objektu
Kód modulu
82-m-4/AL65
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
absolvování modulu Modelování (figura) a Modelování (reliéf)
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je kreativní zpracování objektu, a to jak klasickou rukodělnou cestou, tak digitální cestou pomocí 3D tisku.
Po absolvování modulu žák vytváří vlastní kreativní objekty, které zúročí ve vlastních autonomních a originálních výtvarných projektech.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- navrhne vlastní objekt vhodný pro zpracování rukodělnou cestou a také digitální cestou pomocí 3D tisku
- pracuje s různým měřítkem
- navrhne materiálové zpracování rukodělně řemeslného výstupu
- převede viruální objekt do fyzické formy
- rukodělný výstup
- výstup pomocí 3D tiskárny
- provede úpravu povrchu výtvarného objektu do navržené haptické roviny
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Teorie spojení sochařství a průmyslového designu, tradičních řemesel, architektury atd.
- Návrh vlastního objektu
- Převedení viruálního objektu do fyzické formy
- práce s různým měřítkem
- materiálové zpracování rukodělně řemeslného výstupu
- haptická rovina výtvarného objektu
- Provedení finální povrchové úpravy objektu
- rukodělný výstup
- výstup pomocí 3D tiskárny
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu, znalost postupů tvorby (diskuze)
- hodnocená samostatná práce
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce
- vlastní tvorba s konzultací
- práce pod pedagogickým dohledem (konzultace a diskuse)
Specifikace samostatné práce:
- návrh vlastního kreativního objektu (podmínkou je navrhnout objekt tak, aby byl vyrobitelný rukodělnou cestou i cestou pomocí 3D tisku)
- výstupem jsou dva objekty v provedení uměleckořemeslné výroby a pomocí 3D tisku (objekty musí mít správně provedenu finální povrchovou úpravu)
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
Učební činnosti žáků:
- vytvoří vlastní představu o zadání pro tvorbu vlastního objektu od prvotní idey přes vyhledávání zdrojů a referencí, až po konkrétní pracovní postup a pracovní nákresy
- návržení vlastního objektu
- pracuje s materiálem, který si sám zvolil, se zvážením vlastních řemeslných dovedností, klade důraz na haptický vjem modelu a měřítko s ohledem na vyznění a proveditelnost
- zpracuje totéž téma ve virtuálním 3D prostředí)
- tiskne objekt na 3D tiskárně
- porovnává výsledky vlastní tvorby s existujícími uměleckými objekty na podobné téma
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické forma zkoušen
- samostatná práce žáků
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- volba tématu vytvářeného objektu
- návrh vlastního objektu od prvotní idey přes vyhledávání zdrojů a referencí, až po konkrétní pracovní postup a pracovní nákresy
- práce s materiálem, který si sám zvolil, se zvážením vlastních řemeslných dovedností (důraz je kladen na haptický vjem modelu a měřítko s ohledem na vyznění a proveditelnost)
- provedení objetku ve virtuálním 3D prostředí, vzniklý
- tisk objektu na 3D tiskárně
- prezentace porovnání výsledků vlastní tvorby s existujícími uměleckými objekty na podobné téma
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
1 – výtvarný či písemný projev je originální a kreativní, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně
2 - výtvarný či písemný projev je zpravidla bez podstatných nedostatků, výtvarný projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s drobnou pomocí pedagoga
3 – ve výtvarném i psaném projevu se objevují častější nedostatky, výtvarný projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně s větší mírou pomoci pedagoga
4 - v projevu se projevují nedostatky, výtvarný projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí pedagoga opravit, při samostatném studiu se potýká s obtížemi
hranice úspěšnosti - výtvarný projev má vážné nedostatky, chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, není schopen samostatného studia
Doporučená literatura
POŠAROVÁ, Markéta. Výtvarné vyjadřování 3 (Prostorová tvorba). Technická Univerzita Liberec: Liberec, 2016. ISBN 978-80-7372-837-3
HOROVÁ, Iva. 3D modelování a vizualizace v AutoCADu. Computer Press: Brno, 2008. ISBN: 978-80-251-2194-8
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Picko. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.