Bezpečná práce v blízkosti elektroinstalací
36-m-3/AL64
Odborné vzdělávání
odborný průřezový
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
39 - Speciální a interdisciplinární obory
Bezpečná práce v blízkosti elektroinstalací
23 - 55 - H/01 Klempíř – stavební
36 - 52 - H/01 Instalatér
36 - 52 - H/02 Mechanik plynových zařízení
36 - 54 - H/01 Kameník
36 - 56 - H/01 Kominík
36 - 58 - H/01 Montér vodovodů a kanalizací a obsluha vodárenských zařízení
36 - 59 - H/01 Podlahář
36 - 62 - H/01 Sklenář
36 - 63 - H/01 Štukatér
36 - 64 - H/01 Tesař
36 - 65 - H/01 Montér suchých staveb
36 - 67 - H/01 Zedník
36 - 67 - H/02 Kamnář
36 - 69 - H/01 Pokrývač
39 - 41 - H/01 Malíř a lakýrník
39 - 41 - L/02 Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení
12
30. 04. 2020
Ukončený modul „Elektrotechnické minimum pro stavební obory“
Žáci stavebních oborů se seznámí s bezpečností při práci v blízkosti elektroinstalací. A to jak na stavbě, tak při rekonstrukcích. Cílem modulu je, aby žák dodržoval základní pravidla bezpečnosti práce v blízkosti elektroinstalací a byl si vědom nebezpečí, které mu zde hrozí.
Žák:
Obsah vzdělávání navazuje na oblast přírodovědného vzdělávání, zejména fyziku, jejíž učivo a výsledky vzdělávání prohlubuje v oblasti elektrotechniky. Poskytuje žákům znalosti a dovednosti v oblasti domovních elektroinstalací, elektrotechnických předpisů a norem. Žáci jsou vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
Metody slovní:
Metody názorně demonstrační:
Metody praktické
Teoretický výklad je nezbytné doplnit praktickými ukázkami, případně učebními pomůckami. Vhodné je i doplnění výkladu digitální technikou, problémovými úlohami, odbornou diskuzí s žáky a uváděním příkladů z praxe. Žáci pracují a učí se dle učebních textů. Vyučujícímu je k dispozici pro výuku powerpointová prezentace.
(Oba elektrikářské moduly jsou sestaveny tak, aby postupně žáky seznámily s celou problematikou a pomohli jim dosáhnout očekávaných výsledků učení.)
2. ročník
Písemná zkouška – průřezová písemná práce ze všech výsledků učení. Práce bude složena z otevřených otázek.
Pro ověření výsledků vzdělávání bude postačovat standardní učebna vybavená PC a dataprojektorem.
Při hodnocení bude kladen důraz na:
Kritérium:
Žák učivu porozuměl. Žák samostatně vysvětlí podstatu vyhl. 50/1978 Sb., popíše §3, 4 a 5, včetně souvisejících právních předpisů.
Žák zvládá učivo. Žák vysvětlí podstatu vyhl. 50/1978 Sb., s pomocí učitele popíše §3, 4 a 5, včetně souvisejících právních předpisů.
Žák se orientuje v problematice. Žák reaguje na doplňující otázky a za pomoci učitele vysvětlí podstatu vyhl. 50/1978 Sb., popíše §3, 4 a 5, včetně souvisejících právních předpisů.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva. V problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího vysvětlí podstatu vyhl. 50/1978 Sb., nepopíše však §3, 4 a 5, včetně souvisejících právních předpisů ani s dopomocí učitele.
Žák nezvládá učivo. Žákovi chybí základní orientace v problematice, na doplňující otázky odpovídá chybně nebo vůbec. Nedokáže využít ani příkladů z praxe.
Žák učivu porozuměl. Žák samostatně popíše a názorně ukáže postup první pomoci při úrazu elektrickým proudem.
Žák zvládá učivo. Žák samostatně popíše a s pomocí učitele názorně ukáže postup první pomoci při úrazu elektrickým proudem.
Žák se orientuje v problematice. Žák reaguje na doplňující otázky a za pomoci učitele popíše a názorně ukáže postup první pomoci při úrazu elektrickým proudem.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva. V problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše postup první pomoci při úrazu elektrickým proudem.
Žák nezvládá učivo. Žákovi chybí základní orientace v problematice, na doplňující otázky odpovídá chybně nebo vůbec. Nedokáže využít ani příkladů z praxe.
Žák učivu porozuměl. Žák samostatně popíše požadavky na elektroinstalace v koupelnách. Nakreslí a popíše umístění elektroinstalačních zón v koupelnách.
Žák zvládá učivo. Žák popíše požadavky na elektroinstalace v koupelnách. S pomocí učitele nakreslí a popíše umístění elektroinstalačních zón v koupelnách.
Žák se orientuje v problematice. Žák reaguje na doplňující otázky a za pomoci učitele popíše požadavky na elektroinstalace v koupelnách a za pomoci učitele také nakreslí a popíše umístění elektroinstalačních zón v koupelnách.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva. V problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše požadavky na elektroinstalace v koupelnách. Nakreslit a popísat umístění elektroinstalačních zón v koupelnách však neumí ani s dopomocí učitele.
Žák nezvládá učivo. Žákovi chybí základní orientace v problematice, na doplňující otázky odpovídá chybně nebo vůbec. Nedokáže využít ani příkladů z praxe.
Žák učivu porozuměl. Žák samostatně popíše umístění elektroinstalačních zón, zásuvek, vypínačů a svítidel.
Žák zvládá učivo. Žák popíše s pomocí učitele umístění elektroinstalačních zón, zásuvek, vypínačů a svítidel.
Žák se orientuje v problematice. Žák reaguje na doplňující otázky a za pomoci učitele popíše umístění elektroinstalačních zón, zásuvek, vypínačů a svítidel.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva. V problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše nepřesně umístění elektroinstalačních zón, zásuvek, vypínačů a svítidel.
Žák nezvládá učivo. Žákovi chybí základní orientace v problematice, na doplňující otázky odpovídá chybně nebo vůbec. Nedokáže využít ani příkladů z praxe.
Výsledná známka modulu je určena aritmetickým průměrem dílčích výsledků vzdělávání.
TKOTZ, Klaus. Příručka pro elektrotechnika. 2., dopl. vyd. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Nepokoj. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.