Právní záležitosti (M/L0)
SP-m-4/AL60
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
SP - Člověk a společnost
16
30. 04. 2020
Bez prerekvizit.
Modul je univerzálně použitelný pro širokou cílovou skupinu. Vstupním požadavkem jsou způsobilosti získané absolvováním ZŠ.
Obecný cíl
Žák by se měl prostřednictvím modulu naučit získávat důvěryhodné informace k právním záležitostem a číst s porozuměním související právní texty. Cílem je, aby dokázal nahlížet své životní situace optikou práva a dovedl vymýšlet postupy, jak běžné právní záležitosti řešit. Dále by měl žák získat povědomí o občanském a trestním soudním řízení a dovednost aplikovat tyto poznatky na běžně se vyskytující případy.
Obsahová charakteristika
Modul žáky seznamuje s právem a jeho podobami v běžném životě jednotlivce s pomocí vybraných témat, situací či problémů. Jelikož je problematika práva velice rozsáhlá, přistupuje k ní modul výběrově: pohlíží na ni z perspektivy žáka a pracuje s právními záležitostmi, se kterými se může žák ve svém životě nejčastěji setkat. Samotná forma vyučování by měla být co nejpraktičtější a přibližovat se reálnému životu.
Modul obsahuje tři hlavní témata. První z nich rozvíjí u žáků dovednost řešit obvyklé právní a úřední úkony v různých životních situacích. Druhé téma, věnující se občanskému soudnímu řízení, buduje povědomí žáků o fungování českého právního systému. Žáci na běžných kauzách pozorují procesy a principy, na jejichž základě řízení probíhá, a aplikují své poznatky na modelové situace. Třetí téma se věnuje trestnímu právu. Žáci se naučí rozlišovat přestupky od trestných činů, získají přehled o trestech, které za ně mohou být uloženy, a seznamují se s průběhem trestního řízení.
Ačkoliv jistá míra faktografie je nezbytná, modul se nezaměřuje na právo z teoretického hlediska, ale především z hlediska dovednosti žáka řešit problémy a umět si poradit v různých životních situacích.
Cílová skupina
Modul je určen žákům kategorie vzdělání M (s maturitní zkouškou) a L0 (s výučním listem a maturitní zkouškou) napříč všemi obory vzdělání.
Návaznosti modulu
Modul má vztah k následujícím (povinným) modulům: Člověk v demokratické společnosti: současnost a dějiny 20.–21. století (člověk a společnost), Soužití v lidském společenství: současnost a dějiny 20.‒21. století (člověk a společnost), Svět v souvislostech: současnost a dějiny 20.–21. století (člověk a společnost), Etické a filozofické tázání (člověk a společnost). Moduly lze řadit v libovolném pořadí.
a) Žák navrhuje postupy pro zařizování právních a úředních záležitostí v běžných životních situacích.
b) Žák vysvětlí na běžné životní situaci průběh občanského soudního řízení.
c) Žák vysvětlí na běžně se vyskytujícím příkladu průběh trestního soudního řízení.
i) řešení životních situací
ii) občanské soudní řízení
iii) trestní právo
Vzhledem k praktickému charakteru modulu je vhodné klást důraz na činnostní strategie a řešení problémových situací.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti (pozn. není nutné využít všechny):
Vzdělávací modul má především vést žáka k iniciativě a schopnosti řešit problémy právního charakteru, které se vážou k jeho životním situacím. Výsledky učení je vhodné ověřovat zejména v průběhu modulu (průběžné hodnocení zapojení žáka, formativní hodnocení), doplňkově pak také na konci, kdy je možné ohodnotit výsledky praktických činností i získané znalosti a dovednosti. Možností je zapojení vrstevnického hodnocení (např. při hledání postupů při řešení životních situací či simulování soudního řízení).
Hlavním kritériem pro splnění modulu je, že žák projde osobní zkušeností s tématem a s řešením praktických úkolů. Pro ověřování a hodnocení v průběhu modulu je možné využít všechny činnosti, kterých se budou žáci aktivně účastnit. Těžiště při hodnocení pak spočívá především v postupu s přihlédnutím k výsledku. V případě týmové práce je nutné předem určit podíl každého člena týmu na plánovaném výsledku.
Modul žák splní, pokud jeho práce v průběhu modulu naplňuje následující body:
a) žák navrhuje postupy pro zařizování právních a úředních záležitostí v běžných životních situacích
b) žák vysvětlí na běžné životní situaci průběh občanského soudního řízení
c) žák vysvětlí na běžně se vyskytujícím příkladu průběh trestního soudního řízení
Splnění uvedených kritérií vychází z komplexního a kvalitativního posouzení celkové žákovy práce učitelem.
Portál veřejné správy: https://portal.gov.cz/obcan/zivotni-situace/
Street Law: http://streetlaw.eu/
Soudní řízení v teorii a praxi (str. 35–50): http://www.streetlaw.eu/soubory/dokumenty/a-metodika.pdf
ČT: Podle práva: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10168939886-podle-prava/
ČT: Rozsudek: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10702670652-rozsudek/
ČT: Právo pro každého: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10604698737-pravo-pro-kazdeho/
Aktivita Jsem také občan...: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVE/7223/JSEM-TAKE-OBCAN.html/
Aktivita Soud ve trojici (str. 18): http://www.streetlaw.eu/soubory/dokumenty/a-metodika.pdf
Aktivita Boogie Booster (str. 19–24): http://www.streetlaw.eu/soubory/dokumenty/a-metodika.pdf
Aktivita Trestný čin a přestupek (str. 53–61): http://invenio.nusl.cz/record/263423/files/metodika.pdf
V úspěšnosti průběhu modulu hraje zásadní roli učitel a jeho vedení a podpora, které poskytuje žákům při provádění učebních činností.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Šamanová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.