Detail modulu Robotizace strojírenské výroby

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Robotizace strojírenské výroby

Kód modulu

23-m-3/AL59

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení

23-45-L/01 Mechanik seřizovač

23-51-H/01 Strojní mechanik

23-56-H/01 Obráběč kovů

23-52-H/01 Nástrojař

Délka modulu (počet hodin)

8

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Absolvování 1.ročníku uvedených oborů.

Základní znalosti z automatizace strojírenských výrob – mechanizace a automatizace.

Základní znalosti v oblasti technologických postupů strojírenských výrob – znaky, druhy, operace výrobní i pomocné, kontrola po výrobě.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je získání znalostí využití prostředků pro automatizaci strojírenské výroby v oblasti manipulace s vyráběnými strojírenskými výrobky, jak s nebo bez vyloučení lidské práce.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • vysvětlí pojem manipulátor, robot, robotika, robotizace
  • vysvětlí výhody a nevýhody zavádění PRaM do běžného života
  • třídí roboty podle různých kritérií
  • u každého druhu robota, formuluje jeho znaky z pohledu vývojového stupně automatizace a popíše jeho části
  • u každého druhu průmyslového robota, formuluje jeho možnosti využití v konkrétní oblasti strojírenské výroby
  • pracuje samostatně

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Robotizace strojírenské výroby

1. Definice robota a manipulátoru

2. Druhy robotů podle oblasti použití:

  • průmyslové
  • vojenské
  • kosmické
  • propagační
  • lékařské

3. Popis základní konstrukce průmyslového robota:

  • zápěstí
  • předloktí
  • paže
  • rameno
  • podstavec
  • souřadnicový systém robota

4. Druhy průmyslových robotů a manipulátorů (PRaM) podle prováděné činnosti:

  • manipulační (podávání polotovarů, součástek)
  • technologické (svařovací, montážní, pro povrchové úpravy)
  • speciální (práce pod vodou, v kosmu, v radioaktivním prostředí)
  • univerzální (kombinace předchozích)

5. Druhy průmyslových robotů a manipulátorů (PRaM) podle vývojového stupně automatizace:

  • manipulátor
    • jednoúčelový manipulátor
    • manipulátor s pevným programem
    • synchronní manipulátor (teleoperátor)
  • robot - zařízení s pružným programem
  • adaptivní robot -  robot reaguje na změny pracovní scény
  • kognitivní robot - robot s určitou mírou inteligence

6. Druhy průmyslových robotů a manipulátorů (PRaM) s ohledem na konstrukční parametry, podle:

  • kinematické struktury pracovního prostoru
    • kartézský
    • cylindrický
    • sférický
    • angulární
  • druhu pohonu
    • elektromechanický
    • pneumatický
    • hydraulický
    • kombinovaný
  • řízení a programování pohybu
  • konstrukčního provedení

Učební činnosti žáků a strategie výuky

1. Teoretická část:

Výklad, prezentace na téma:

Druhy obráběcích strojů z pohledu automatizace výroby a jejich předvedení obrazem či DVD.

2. Praktická část

Exkurze, odborná praxe

Návštěva sociálních partnerů z oblasti výroby součástí obráběním, kteří jsou v regionu školy a používají ve výrobě součástí obráběním PRaM různých typů a vývojových stupňů.

Zařazení do učebního plánu, ročník

 2. ročníku

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

1. Teoretická část:

  • písemné ověření odborných znalostí formou testu s otázkami na vysvětlení  pojemů manipulátor, robot, robotika, robotizace, výhod a nevýhod zavádění PRaM do běžného života

2. Praktická část:

  • ověření znalostí a dovedností vypracováním samostatné práce nebo domácího úkolu na možnosti využití průmyslového robota v konkrétní oblasti strojírenské výroby

Kritéria hodnocení

1. Teoretická část:

Písemné přezkoušení

Maximálně 100 bodů na úspěšné absolvování modulu 55 bodů

2. Praktická část:

Maximálně 100 bodů na úspěšné absolvování modulu 55 bodů

Doporučená literatura

ŘASA, Jaroslav. POKORNÝ, Přemysl. GABRIEL, Vladimír. Strojírenská technologie 3 – 2. díl. 2. vyd. Praha: Scientia, 2005, 221 s. ISBN 80-718-3336-3.

Poznámky

Doporučené rozvržení hodin: celkem 8

  • teoretické vyučování: 4 hodiny
  • exkurze nebo praktické vyučování ve firmě: 3 hodiny
  • přezkoušení: 1 hodina

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Helena Jagošová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné