Člověk v demokratické společnosti: současnost a dějiny 20.‒21. století
SP-m-4/AL56
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
SP - Člověk a společnost
32
30. 04. 2020
Bez prerekvizit.
Modul je univerzálně použitelný pro širokou cílovou skupinu. Vstupním požadavkem jsou způsobilosti získané absolvováním ZŠ.
Obecný cíl
Obecným cílem modulu je, aby žák znal základní lidská práva a svobody a demokratické principy státu a dovedl objasnit, zda, kdy a jak docházelo v nedávné minulosti k jejich porušování či potlačování. Dalším cílem je, aby se žák jako občan demokratického státu dovedl zapojovat do občanské společnosti a zodpovědně uplatňovat své volební právo.
Obsahová charakteristika
Modul se v první části zaměřuje na fungování demokratické společnosti a místo jednotlivce v ní. Zahrnuje tato témata: základní lidská práva a svobody, demokratické principy a hodnoty, občanská společnost a demokratické volby. V druhé, dějepisné části se modul zaměřuje na porušování lidských práv a svobod, narušování demokracie a totalitní režimy ve 20.‒21. století.
Žák si prostřednictvím modulu osvojuje praktické aspekty témat lidských práv a svobod a demokratické a občanské společnosti, které se ho jako občana týkají. Modul žáky také připravuje na jejich roli voliče tím, že u nich rozvíjí kritické myšlení a schopnost utvořit si vlastní názor na kandidáty ve volbách.
Cílová skupina
Modul je určen žákům kategorie vzdělání M (s maturitní zkouškou) a L0 (s výučním listem a maturitní zkouškou) napříč všemi obory vzdělání.
Návaznosti modulu
Modul má vztah k následujícím (povinným) modulům: Soužití v lidském společenství: současnost a dějiny 20.‒21. století (člověk a společnost), Právní záležitosti (člověk a společnost), Svět v souvislostech: současnost a dějiny 20. ‒21. století (člověk a společnost), Etické a filozofické tázání (člověk a společnost). Moduly lze řadit v libovolném pořadí.
a) Žák vztahuje situace ze současnosti a dějin 20.‒21. století k základním lidským právům a svobodám (garantovaným Ústavou České republiky a Listinou základních práv a svobod).
b) Žák porovná fungování demokratické a totalitní společnosti a podloží své argumenty konkrétními příklady ze současnosti i dějin 20.‒21. století.
c) Žák zhodnotí roli jednotlivce na rozvíjení demokratické společnosti a svá tvrzení ilustruje příklady ze současnosti i dějin 20.‒21. století.
d) Žák kriticky zhodnotí jednotlivce/strany/hnutí kandidující ve volbách a své hodnocení podepře argumentací.
i) základní lidská práva a svobody
ii) demokracie vs. totalita
iii) volby
Ačkoliv je téma postaveno na teoretickém základě, důraz je vhodné klást především na činnostní strategie, prožitek žáka, obhajování názoru, diskuzi.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti (pozn. není nutné využít všechny):
Vzdělávací modul má především vybavit žáka vědomostmi o demokratických a lidskoprávních principech demokratického státu a motivovat ho k odpovědnému občanskému zapojení, a to zejména prostřednictvím voleb, ale i dalších občanských aktivit. Zároveň by si měl uvědomit, že jeho odpovědné občanské zapojení může ovlivnit každodenní život všech občanů společnosti.
Hlavním předpokladem pro splnění modulu proto je, že žák projde osobní zkušeností s tématem a s řešením praktických úkolů. Následně je hodnocen na základě stanovených kritérií.
Výsledky učení je vhodné ověřovat zejména v průběhu modulu (průběžné hodnocení zapojení žáka, formativní hodnocení), ale také na konci, kdy je možné vyhodnotit úroveň získaných znalostí a dovedností žáka, jeho zapojení do pracovních aktivit a výsledky praktických činností.
Tipy:
Modul žák splní, pokud jeho práce v průběhu modulu naplňuje následující body:
a) žák vztahuje situace ze současnosti a dějin 20.‒21. století k základním lidským právům a svobodám (garantovaným Ústavou České republiky a Listinou základních práv a svobod)
b) žák porovná fungování demokratické a totalitní společnosti a podloží své argumenty konkrétními příklady ze současnosti i dějin 20.‒21. století
c) žák zhodnotí roli jednotlivce na rozvíjení demokratické společnosti a svá tvrzení ilustruje příklady ze současnosti i dějin 20.‒21. století
d) žák kriticky zhodnotí jednotlivce/strany/hnutí kandidující ve volbách a své hodnocení podepře argumentací
Splnění uvedených kritérií vychází z komplexního a kvalitativního posouzení celkové žákovy práce učitelem.
Moderní dějiny: www.moderni-dejiny.cz
Dotkni se 20. století!: www.dvacatestoleti.eu
Dějepis v 21. století: www.dejepis21.cz
Aktivita Co to jsou politická práva?: http://www.vychovakobcanstvi.cz/co-to-jsou-politicka-prava
Aktivita Krok ke změně obcí s otevřenýma očima (str. 16–27): http://www.otevrenaspolecnost.cz/aktuality/6740-klic-k-rozhodovani
Aktivita Práva, svobody a povinnosti (103–130): http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/4a1fb98fe2ff234c9c17d449543d456a52af41bb_uploaded_cov2012-zivot_v_demokracii.pdf
Aktivita Proč bránit demokracii, když je?: http://www.vychovakobcanstvi.cz/proc-branit-demokracii-kdyz-je?
Aktivita Shin – pravdivý příběh ze Severní Koreje: http://www.vychovakobcanstvi.cz/shin-pravdivy-pribeh-ze-severni-koreje-0?
Aktivita Spor o školní časopis Křik tercie (str. 112–114): http://www.streetlaw.eu/soubory/dokumenty/street-law-aneb-jak-ucit-pravo-na-strednich-skolach.pdf
Aktivita Stát se členem politické strany?: http://www.vychovakobcanstvi.cz/stat-se-clenem-politicke-strany
Aktivita Třídní ústava (str. 115–117): http://www.streetlaw.eu/soubory/dokumenty/street-law-aneb-jak-ucit-pravo-na-strednich-skolach.pdf
Aktivita Úvod do lidských práv: http://streetlaw.livepreview.cz/uvod-do-lidskych-prav.html
Aktivita Veřejná politika: http://www.vychovakobcanstvi.cz/verejna-politika-0
Aktivita Volby a voliči: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/1865/VOLBY-A-VOLICI.html/
V úspěšnosti průběhu modulu hraje zásadní roli učitel a jeho vedení a podpora, které poskytuje žákům při provádění učebních činností.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Lenka Tománková, Lenka Houšková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.