VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Šlehaná hmota nahřívaná
Kód modulu
29-m-3/AL43
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
29 - Potravinářství a potravinářská chemie
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Výroba zákusků a dortů
(kód: 29-007-H)
Platnost standardu od
29. 04. 2019
Obory vzdělání - poznámky
29-51-E/01 Potravinářská výroba
29-54-H/01 Cukrář
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Znalost vstupních surovin a technologických parametrů pro výrobu šlehaných hmot
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
V modulu se žáci naučí zhotovit šlehané hmoty nahřívané a vyrobit z nich cukrářské výrobky. Žáci poznají suroviny pro výrobu šlehaných hmot nahřívaných, osvojí si technologické postupy a dovednosti potřebné pro tvarování výrobků.
Modul má ve vazbu na PK Výroba zákusků a dortů (kód: 29-007-H).
Očekávané výsledky učení
V PK Výroba zákusků a dortů (kód: 29-007-H) jsou tyto kompetence vztahující se k modulu:
- Příprava, výpočet spotřeby a úprava surovin pro přípravu cukrářských výrobků
- Zhotovování cukrářských těst, hmot a polotovarů
- Dělení, tvarování, plnění těst a dávkování hmot
- Tepelná úprava cukrářských výrobků
Žák:
- Charakterizuje složení a vlastnosti šlehané hmoty nahřívané
- Vysvětlí podstatu šlehání a výrobu šlehané hmoty nahřívané
- Charakterizuje výrobky ze šlehané hmoty nahřívané
- Popíše organizaci práce při výrobě šlehané hmoty nahřívané
- Provádí jednoduché technologické výpočty
- Provádí úpravu surovin pro technologické zpracování
- Vyrábí hmotu teplou cestou a dodržuje technologický postup
- Tvaruje a peče výrobky – korpusy na dorty, roládové pláty, bábovky
- Hodnotí senzoricky hotové výrobky, popíše vady výrobků
- Dodržuje základní hygienické zásady při výrobě
- Provádí běžný úklid a sanitaci provozu
Kompetence ve vazbě na NSK
29-007-H Výroba zákusků a dortů:
- Příprava, výpočet spotřeby a úprava surovin pro přípravu cukrářských výrobků
- Zhotovování cukrářských těst, hmot a polotovarů
- Dělení, tvarování, plnění těst a dávkování hmot
- Tepelná úprava cukrářských výrobků
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Charakteristika šlehané hmoty nahřívané („písčité hmoty“)
- příprava hmoty z celých vajec
- nahřívání vaječné směsi s cukrem na 45°C
- doba šlehání: 20 až 30 minut
Výběr a úprava surovin na výrobu šlehané hmoty nahřívané
- použití celých vajec (čerstvé nebo mražené melanže) smíchaných s cukrem
- mouka s ostatními sypkými přísadami – ruční vmíchání do vyšlehané hmoty
- tuk (olej) – přidání po spojení mouky s vyšlehanou hmotou
Technologický postup výroby šlehané hmoty nahřívané
Tvarování a pečení výrobků
- dávkováním
- roztíráním
- parametry pro pečení – teplota, doba
Senzorické hodnocení
Vady výrobků
- propečená místa (nestejnoměrně rozetřené pláty)
- odtržení vrchní kůrky (příliš horké pláty na sobě)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky:
Teoretická výuka:
- výklad s využíváním multimediálních prostředků
- videoukázky o výrobě šlehané hmoty nahřívané
- skupinová výuka – žáci hodnotí vstupní suroviny
Praktická výuka:
- instruktáž
- nácvik praktických činností probíhá s názornými ukázkami a vedením učitele odborného výcviku
- samostatná práce žáků
Učební činnosti žáků:
- Charakterizují suroviny a posuzují jejich kvalitu
- Seznamují se s technologií výroby šlehané hmoty nahřívané
- Rozlišují všechny fáze přípravy hmoty a navrhují kritické body při organizaci výroby
- Dávkují potřebné množství surovin a před použitím je upravují
- S odborným vedením zhotovují hmotu a tvarují těsto v souladu s technologickým postupem, výrobky umisťují na plechy
- Nastavují parametry pečení a pečou výrobky
- Posuzují stupeň propečení výrobků
- Dodržují zásady BOZP a PO
Zařazení do učebního plánu, ročník
Doporučuje se zařadit do 2. nebo 3. ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné a ústní zkoušení
Samostatná práce žáků – projektová výuka, skupinové vyučování, referáty
Praktické ověřování znalostí v odborném výcviku (možné hodnocení praktických nácviků i v teoretickém vyučování)
V odborném výcviku jsou ověřovány praktické dovednosti a dodržování technologického postupu při výrobě šlehané hmoty nahřívané a schopnost spolupráce při týmové práci.
Kritéria hodnocení
Charakterizovat složení a vlastnosti šlehané hmoty nahřívané
Popsat organizaci práce při výrobě šlehané hmoty nahřívané
Vysvětlit podstatu šlehání a výrobu hmoty teplou cestou
Charakterizovat výrobky z šlehané hmoty nahřívané
Provést úpravu surovin pro dané technologické zpracování
Provést technologické výpočty pro výrobu hmoty
Vyrobit hmotu a dodržet technologický postup
Vytvarovat a upéct výrobky – korpusy na dorty, roládové pláty, bábovky
Zhodnotit senzoricky hotové výrobky
Popsat vady výrobků
Dodržovat základní hygienické zásady při výrobě
Provádět běžný úklid a sanitaci provozu
Doporučená literatura
SEMRÁDOVÁ, Hana, Mgr. MĚSÍČKOVÁ, Věra. Cukrářské práce. Praha 2003. ISBN 80-7320-012-0.
PŮLPÁNOVÁ, Alena. Cukrářská technologie. Hradec Králové, R plus, 2001. ISBN 80-902492-2-1.
MÜLLEROVÁ, Monika, CHROUST, František. Pečeme moderně. Pardubice 1993. ISBN 80-85644-03-7.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Yvona Baboráková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.