Stavby v zahradních a krajinářských úpravách
41-m-3/AB03
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Návrh osázení skalky
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
20
30. 04. 2020
Předpokládá se zvládnutí učiva o stavebních materiálech, dále základní znalosti o skupinách rostlin doplňujících stavby v zahradních a krajinářských úpravách.
Cílem modulu je získání teoretických znalostí o stavbách v zahradních a krajinářských úpravách. Důraz musí být kladen na odbornost tématu.
Teoretická výuka směřuje k získání znalostí o významu a použití staveb v zahradních a krajinářských úpravách, o používaných stavebních materiálech při budování těchto staveb, o zásadách zřizování staveb a způsobech ošetřování a údržby. Je teoretickým podkladem pro realizaci sadovnických úprav podle projektové dokumentace.
Cílem výuky by mělo být naučit žáka navrhovat a realizovat osázení u zahradních a krajinářských staveb.
Po ukončení modulu by se měl žák samostatně orientovat v druzích staveb v zahradních a krajinářských úpravách, měl by umět uplatnit zásady jejich zřizování, znát způsoby ošetřování těchto staveb a dokázat samostatně navrhnout osázení u zahradních a krajinářských staveb.
Žák:
1. Obsahový okruh Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství
učivo Sadovnické a krajinářské činnosti
Při teoretickém vyučování je použit frontální způsob výuky s doplněním fotografickým materiálem, audiovizuální ukázky, řízená diskuse, skupinová i individuální práce s informacemi, řešení projektů, práce se sadovnickými plány, modelování na PC.
Pro následné uplatnění v praxi je třeba doplnit výuku o práci se sadovnickými plány, aby bylo teoretické vyučování co nejvíce návodné.
Žáci si při výuce pořizují zápisy z výkladu, pracují s informacemi z internetu a odborné literatury, pracují se sadovnickými plány.
Modul je vhodné zařadit do 2. nebo 3. ročníku studia
Pro teoretické ověření výsledků vzdělávání bude k dispozici standartní učebna, vhodné je vybavení PC a dataprojektorem.
Ověřování výsledků vzdělávání lze uskutečnit formou písemných testů, ústním ověřováním znalostí, řešením projektů a praktickými činnostmi se sadovnickými plány.
Při hodnocení bude kladen důraz:
kritérium:
orientuje se v projektové dokumentaci a samostatně pracuje podle sadovnických plánů,
hodnocení: výborně
Žák samostatně čte v sadovnickém plánu, samostatně dokáže vyměřit místa pro výsadbu, žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, čte v sadovnickém plánu, dokáže vyměřit místa pro výsadbu, žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe. Dopouští se drobných chyb v intepretaci.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci vyučujícího čte v sadovnickém plánu, pod dohledem a s dopomocí vyučujícího vyměří místa pro výsadbu
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, nedokáže číst v sadovnickém plánu, pod dohledem vyučujícího vyměří místa pro výsadbu.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe.
- popíše základní druhy staveb v zahradních a krajinářských úpravách a uvede jejich funkci a význam,
hodnocení: výborně
Žák samostatně popíše všechny druhy staveb v zahradních a krajinářských úpravách, samostatně uvede funkci a význam těchto staveb.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, popíše všechny druhy staveb v zahradních a krajinářských úpravách, samostatně uvede funkci a význam těchto staveb s drobnějšími chybami v intepretaci.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele popíše všechny druhy staveb v zahradních a krajinářských úpravách.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše některé druhy staveb v zahradních a krajinářských úpravách.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe.
- popíše postup zakládání, ošetřování a údržby staveb v zahradních a krajinářských úpravách,
hodnocení: výborně
Žák samostatně popíše postup zakládání, ošetřování a údržby staveb v zahradních a krajinářských úpravách.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, popíše postup zakládání, ošetřování a údržby staveb v zahradních a krajinářských úpravách s drobnějšími chybami v interpretaci.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele popíše postup zakládání, ošetřování a údržby u většiny staveb v zahradních a krajinářských úpravách.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše postup zakládání, ošetřování a údržby u některých staveb v zahradních a krajinářských úpravách.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe.
- navrhuje osázení u jednotlivých druhů zahradních a krajinářských staveb.
hodnocení: výborně
Žák samostatně navrhne vhodné osázení u daného druhu zahradní a krajinářské stavby.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, umí s drobnou pomocí vyučujícího navrhnout vhodné osázení u daného druhu zahradní a krajinářské stavby.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, za pomoci učitele navrhne vhodné osázení u daného druhu zahradní a krajinářské stavby.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, pod vedením vyučujícího navrhne vhodné rostliny k danému druhu stavby.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, nedokáže ani pod vedením vyučujícího navrhnout vhodné rostliny pro osázení daného druhu stavby.
Výsledná známka modulu je určena aritmetickým průměrem dílčích výsledků vzdělávání.
kolektiv autorů: Tvorba zeleně, Sadovnictví-krajinářství. Mělník, VOŠZa a SZaŠ Mělník, 2011, s.303. ISBN 978-80-904782-0-6 (VOŠZa a SZaŠ), ISBN 978-80-247-3605-1 (Grada).
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.