Projevy umění: Dávné a nedávné
UK-m-4/AL23
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
UK - Umění a kultura (včetně literatury)
12
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti literární výchovy, především těch, které se týkají práce s texty.
Modul je bez nároku na předchozí znalosti v oblasti literární historie.
Nejpozději souběžně s absolvováním tohoto modulu je potřeba absolvovat modul Literární teorie.
Vzdělávací modul spadá do obsahového okruhu Projevy umění. Modul je jedním ze 12 volitelných modulů tvořících celek, který nahrazuje literární učivo v tradičním historizujícím chronologickém pojetí. Žáci musí absolvovat během studia alespoň 4 z těchto modulů. Tematické pojetí modulů umožňuje strukturovat literární učivo tak, aby vzdělávací oblast Umění a kultura mohla naplňovat vlastní smysl, tedy aby se žáci zabývali spíše literaturou než vědou o literatuře. Moduly mají shodnou strukturu výsledků učení, které si žáci průběžně osvojují prostřednictvím různých témat. Takové pojetí modulů umožňuje vyučujícím volit témata, která mají potenciál zaujmout žáky v různých oborech vzdělávání a zajistit přitom osvojení dovedností potřebných k vykonání maturitní zkoušky. Zároveň je naplňována potřeba kontinuálního rozvoje čtenářských dovedností žáků.
Žák
a) porozumí historickým a kulturním kontextům historických a válečných literárních děl;
b) posoudí historické a válečné umělecké texty;
c) reflektuje vlastní četbu historického/válečného uměleckého díla.
Autoři, díla, případně i žánry zde uvedené jsou pouze náměty na možný obsah modulu. Ve výuce lze využít jakékoli dílo podle výběru školy/učitele, které odpovídá tématu dávného a nedávného, včetně uměleckých děl neliterárních. Šíři záběru obsahu vzdělávání modulu si stanovuje škola/učitel podle vlastních potřeb a podmínek.
náměty na autory: Tacitus, Suetonius, Titus Livius, středověcí kronikáři, V. Hugo, W. Scott, H. Sienkiewicz, A. Dumas, W. Shakespeare, P. Corneille, F. Schiller, H. Mann, R. Merle, M. Waltari, I. Falcones, K. Follett, I. Pears, V. K. Klicpera, J. K. Tyl, A. Jirásek, Z. Winter, V. B. Třebízský, J. Zeyer, V. Vančura, J. Durych, M. V. Kratochvíl, V. Kaplický, J. Seifert, F. Halas, F. Hrubín, J. Šotola, V. Körner, E. Kantůrková, V. Neff, E. M. Remarque, E. Hemingway, J. Heller, K. Legátová, D. Kehlmann
náměty na díla neuvedených autorů: Vojna a mír, Sophiina volba, Zbabělci, Spalovač mrtvol, Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou, Himmlerova kuchařka
Očekávaných výsledků vzdělávání se dosahuje směřováním k osvojení následujících dovedností:
Žák:
a) porozumí historickým a kulturním kontextům historických a válečných literárních děl;
b) posoudí historické a válečné umělecké texty
c) reflektuje vlastní četbu historického/válečného uměleckého díla
a) porozumí historickým a kulturním kontextům historických a válečných literárních děl
b) posoudí historické a válečné umělecké texty
c) reflektuje vlastní četbu historického/válečného uměleckého díla
Výsledky učení a) a b) jsou ověřovány v závěru modulu souhrnným testem, jehož specifikací jsou předmětné výsledky učení. Základní nastavení specifikace testu je 50% zastoupení každého výsledku učení. Toto nastavení lze měnit podle potřeb jednotlivých vyučujících, přičemž zastoupení jednotlivých výsledků učení nesmí klesnout pod 25 %. Procentuální zastoupení výsledku učení je odvozeno od maximálního získatelného počtu bodů za daný výsledek učení (nikoli tedy od počtu úloh – může se jednat o dramatický rozdíl).
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení a)–b) je využíváno souborů úloh / pracovních listů, které zaručují vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je u jednotlivých výsledků učení v kompetenci vyučujícího. Zároveň se doporučuje souběžně využít prvků formativního hodnocení, zvláště při vyjádření žákova vlastního prožitku.
Výsledek učení c) je hodnocen na škále uspěl – neuspěl, přičemž základním předmětem hodnocení je obhajoba žákových tvrzení a jeho argumentace, nikoli souhlas/nesouhlas vyučujícího s žákovými názory a tvrzeními.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení a)–b) souhrnným testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku:
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
K dosažení známky výborný – dostatečný v celkovém hodnocení modulu musí žák zároveň uspět ve výsledku učení c).
Vala, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky literární výchovy. Olomouc 2014; dostupné z: http://kcjl2.upol.cz/studijni_materialy_akreditace/NAVAZUJICI_MAGISTERSKE_STUDIUM/2)_Didaktika_literatury_1_(VALA_J.)/Vala-Vybrane_kapitoly_z_didaktiky_literatury.pdf
Hník, O.: Didaktika literatury - výzvy oboru. Praha, Karolinum 2014.
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
Doporučuje se pracovat s texty obsahově blízkými zájmům žáků.
Ideální rozvržení výuky: 3 hodiny týdně po dobu čtyř navazujících týdnů; lze rozvrhnout podle potřeb školy i jinak.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Brož. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.