Literární text
UK-m-4/AL21
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
UK - Umění a kultura (včetně literatury)
32
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV potřebných k rozvoji žákovských dovedností ve vzdělávací oblasti Umění a kultura. Důležité je nejpozději souběžné absolvování modulů Literatura v souvislostech a Literární teorie.
Vzdělávací modul spadá do obsahového okruhu Umělecký text a Projevy umění. Modul je orientován na vedení žáků k rozlišení a srovnání charakteristických rysů různých druhů umění (výtvarné umění, performativní umění, literatura aj.) ve vztahu k období a směru. Základním principem je rozvíjení čtenářských dovedností ve směru rozeznání uměleckých a neuměleckých textů a jejich porovnání, porozumění uměleckým textům a jejich interpretace. Podstatné je osvojení dovedností souvisejících s textovou návazností a strukturou literárního textu. Žáci uplatňují dovednosti získané nebo souběžně získávané v rámci modulů Literární teorie a Literatura v souvislostech (např. určí hlavní téma textu, pracují s jednotlivými motivy, tropy a figurami, rozeznají jazykové prostředky napříč jazykovými vrstvami). Žáci jsou vedeni k vyjádření vlastního názoru na umělecké dílo, jeho hodnocení a k argumentační obhajobě těchto názorů a hodnocení.
Žák
a) rozpozná charakteristické rysy základních uměleckých směrů a hnutí v různých druzích literárních textů;
b) porozumí funkci výrazových prostředků v literárním textu;
c) uspořádá části uměleckých textů podle textové návaznosti a dějové posloupnosti;
d) porovná literární dílo s jeho divadelní/filmovou adaptací;
e) posoudí text a další výsledky tvůrčí činnosti umělců a vlastní tvrzení obhájí.
Obsahem modulu je vedení žáků k rozlišení a srovnání charakteristických rysů různých druhů umění (výtvarné, performativní, literatura) z hlediska příslušnosti k uměleckému směru či hnutí. Pracuje se se vztahy výsledků tvůrčí činnosti umělců (text, obraz, fotografie, hudební skladba, stavba, divadelní představení, užité umění atp.) k různým kontextům. Žáci se učí porozumět výstavbě uměleckého díla, zejména textu, a zhodnotit význam díla. Žáci dovedou najít hlavní téma textu a pracovat s jednotlivými motivy, všímat si tropů a figur, rozeznat a utřídit jednotlivé jazykové prostředky napříč jazykovými vrstvami. Žáci vyjádří vlastní názor na text a další projevy umění, svá tvrzení argumentačně obhájí.
Hodnocení je prováděno průběžně především s využitím prvků formativního hodnocení. Závěrečné hodnocení je složeným výsledkem různých způsobů ověřování jednotlivých výsledků učení.
a) rozpozná charakteristické rysy základních uměleckých směrů v různých druzích literárních textů;
b) porozumí funkci výrazových prostředků v literárním textu;
c) uspořádá části uměleckých textů podle textové návaznosti a dějové posloupnosti;
d) porovná literární dílo s jeho divadelní/filmovou adaptací;
e) posoudí text a další výsledky tvůrčí činnosti umělců a vlastní tvrzení obhájí;
Ideálním způsobem ověřování výsledku učení je analýza literárního textu a jeho hodnocení. Doporučeným postupem je především práce s autentickými literárními texty.
Výsledky učení a), b) a c) jsou ověřovány v závěru modulu souhrnným testem, jehož specifikací jsou předmětné výsledky učení. Základní nastavení specifikace testu je třetinové zastoupení každého výsledku učení. Toto nastavení lze měnit podle potřeb jednotlivých vyučujících, přičemž zastoupení jednotlivých výsledků učení nesmí klesnout pod 20 %. Procentuální zastoupení výsledku učení je odvozeno od maximálního získatelného počtu bodů za daný výsledek učení (nikoli tedy od počtu úloh – může se jednat o dramatický rozdíl).
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení a), b) a c) je využíváno souborů úloh / pracovních listů, které zaručují vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je u jednotlivých výsledků učení v kompetenci vyučujícího. Doporučeje se v maximální možné míře využívat úlohy odvozené od textů. Zároveň se doporučuje souběžně využít prvků formativního hodnocení, zvláště při hodnocení vyjádření žákova vlastního prožitku.
Výsledky učení d) a e) jsou hodnoceny na škále uspěl – neuspěl, přičemž základním předmětem hodnocení je obhajoba žákových tvrzení a jeho argumentace, nikoli souhlas/nesouhlas vyučujícího s žákovými názory a tvrzeními.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení a), b) a c) souhrnným testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku:
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
K dosažení známky výborný – dostatečný v celkovém hodnocení modulů musí žák zároveň uspět ve výsledcích učení d) a e).
Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků, jejichž studium je zakončeno maturitní zkouškou, tzn. doporučuje se používat úlohy s průměrnou a vyšší úrovní obtížnosti. Zařazení nepřiměřeně snadných úloh by vyvolávalo potřebu posunovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test / soubor úloh) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
Culler, J.: Krátký úvod do literární teorie. Brno, Host 2002.
v případě hlubšího zájmu vyučujících další svazky Teoretické knihovny, vydávané nakladatelstvím Host v Brně
Fish, S.: Jak je to tu s textem. Aluze 6, 2002, 68–76.
Vala, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky literární výchovy. Olomouc 2014; dostupné z: http://kcjl2.upol.cz/studijni_materialy_akreditace/NAVAZUJICI_MAGISTERSKE_STUDIUM/2)_Didaktika_literatury_1_(VALA_J.)/Vala-Vybrane_kapitoly_z_didaktiky_literatury.pdf
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
Doporučuje se absolvování modulu po modulech Literatura v souvislostech a Literární teorie, nebo souběžně s nimi.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendula Rulcová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.