Výsadba ovocných dřevin a jahodníku a ošetření po výsadbě
41-m-3/AB01
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Výsadba ovocných dřevin
41-52-E/01 Zahradnické práce (3 letý)
41-52-H/01 Zahradník
20
30. 04. 2020
Žák disponuje základními dovednostmi a znalostmi v oblasti zahradnických prací, které se týkají: pěstebního prostředí rostlin, povětrnostních činitelů, půdy a zahradnické zeminy, výživy a hnojení rostlin, rozmnožování rostlin, zpracování půdy, ochrany rostlin, znalost základních zahradnických řezů apod.
V průběhu modulu bude žák připraven na výsadbu ovocných dřevin v podzimním období. Vzhledem k vysokým investicím při zakládání ovocných sadů je kladen mimořádný důraz na kvalitu prováděných prací; žák je proto veden k zodpovědné pečlivé a kvalitní práci.
Modul spojuje teoretické znalosti (témata výsadbový materiál, spony výsadeb, příprava kůlů, úprava sadby před výsadbou, doba výsadby) s praktickými dovednostmi, které žák získá při práci na pozemku.
Po ukončení modulu by měl žák zvládat výsadbu ovocných dřevin ve velkovýrobních podmínkách v podzimním období, po instruktáži (týká se především odlišného řezu ovocné sadby) i v období jarním.
V průběhu modulu bude část hodin věnovaná výsadbě jahodníku, včetně způsobu množení. Žák po ukončení modulu by měl zvládat výsadbu jahodníku do správného sponu s důrazem na správnou hloubku výsadby.
Žák provádí výsadbu ovocné sadby na trvalé stanoviště:
Učivo / obsah výuky
Výukové strategie a učební činnosti žáků (postupy výuky)
Při teoretickém vyučování je použit frontální způsob výuky. Vzhledem k zařazení modulu do vyšších ročníků je vhodné zařadit diskusi s odkazem na již vykonávané obdobné práce – příprava pozemku před výsadbou, hloubení jam, příprava kůlů, výsadba jiných kultur, řez dřevin, ochrana porostů proti zimnímu okusu apod.
Teoretické vyučování musí být pokud možno co nejvíce návodné. Vyučující přinese do třídy stromek (zákrsek) s již správně provedenými řezy při podzimní resp. jarní výsadbě. Žáci si zopakují základní zahradnické řezy nejlépe za pomoci žabky. Protože se výchovný řez provádí kvalitním nářadím je možné (pokud to časový prostor dovolí) provést kontrolu zahradnického nářadí spojenou případně s dobroušením. Takto se položí základy k následně správně prováděným praktickým činnostem.
Při praktické výuce je nutné zaměřit se prvořadě na kvalitu prováděných prací za jejího striktního dodržování. Žáci zde budou pracovat ve dvojicích, jak to je při výsadbě dřevin běžné a svoje role si po jisté době vymění.
V úvodu vyučující zopakuje nejvýznamnější teoretickou část učiva – to je postup výsadby, provede kontrolu oblečení a zahradnického nářadí, přednostně žabky a zahradnických nůžek. Dále s jedním se žáků předvede správný způsob výsadby. Bude je motivovat ke kvalitní práci následně plánovanými kontrolami ujmutí stromků.
Dále žáci provedou výsadbu jahodníku, při které bude kladen důraz především na správnou hloubku výsadby.
Následně žáci ošetří vysázené rostliny zálivkou.
Takto tedy bude zabezpečena praktická část výuky. Pro efektivně vedenou výuku je zapotřebí mít připraveno přiměřené množství výsadbového materiálu, a hlavně zahradnické nářadí v dostatečném počtu. Význam osobního zahradnického nářadí (nože, nůžky) byl již zmíněn výše.
Nejvhodnějším způsobem realizace modulu je forma cvičení, ve které je propojena teorie s praxí.
Materiálně technické zabezpečení
Pro teoretickou výuku bude k dispozici standardní učebna. Nezbytné pomůcky:
Pro praktickou výuku je vhodné zajistit alespoň poloprovozní podmínky. Tedy mít možnost vysadit nejen několik stromků v podmínkách školní zahrady či zahradnictví, ale „zkusit“ si výsadbu ovocných dřevin v podmínkách ovocnářského podniku.
Modul je určený pro předmět ovocnictví a odborný výcvik, resp. obor vzdělání 41-52-E/01 Zahradnické práce v rámci obsahového okruhu Základy ovocnictví a zelinářství, popř. je možné jej využít v oboru 41-52-H/01 Zahradník; využití modulu je doporučené ve 2. resp. 3. ročníku studia. Hodinová dotace modulu je pro oba obory vzdělání totožná, tj. 20 hodin.
(Modul by měl být zařazen pouze do podzimního období, které je pro výsadbu dřevin nejvhodnější ale i nejvyužívanější. Výsadba jarní je poněkud odlišná, bylo by proto zapotřebí obsah modulu změnit - upravit).
Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny společně na základě zadaných úkolů.
Hodnocení zahrnuje:
Parametry pro hodnocení výsledků učení
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně popíše všechny faktory, které se na přípravě pozemku podílí:
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně popíše všechny faktory, které se na přípravě pozemku podílí:
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele uvede a věcně správně popíše nejméně 3 faktory, které se na přípravě pozemku podílí.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň 3 faktory, které se na přípravě pozemku podílí; s pomocí učitele je bez hrubých chyb popíše.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny předvýsadbové práce:
Zdůvodní jejich potřebu.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně vysvětlí všechny předvýsadbové práce:
Hodnocení: dobře
Žák uvede nejméně 3 typy předvýsadbových prací, s dílčí pomocí učitele je věcně správně popíše; alespoň u 2 typů zdůvodní jejich potřebu.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň 2 typy předvýsadbových prací, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní jejich potřebu.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně a věcně správně popíše techniku:
Zdůvodní nezbytnost dodržení daného postupu:
Hodnocení: chvalitebně
Žák popíše techniku výsadby, provedení výchovného řezu po podzimní ev. jarní výsadbě a ošetření sadu po výsadbě. Zdůvodní nezbytnost daného postupu.
Hodnocení: dobře
Žák popíše s pomocí učitele v zásadě správně a bez hrubých převahu práce týkající se:
Hodnocení: dostatečně
Žák za značné podpory učitele popíše některé práce týkající se výsadby, provedení výchovného řezu a následného ošetření vysazených dřevin.
Hodnocení: výborně
Žák zcela samostatně vysazuje ovocnou sadbu při podzimní, ev. jarní výsadbě:
Při hodnocení je kladen důraz na správnost provedeného řezu a celkovou kvalitu práce. Pokud žák neprovede správně výchovný řez, nemůže být hodnocen známkou výborně.
Hodnocení: chvalitebně
Žák vysazuje ovocnou sadbu při podzimní, ev. jarní výsadbě. Při hodnocení je kladen důraz na správnost provedeného řezu a celkovou kvalitu práce.
Hodnocení: dobře
Žák s drobnou podporou učitele vysazuje ovocnou sadbu při podzimní, ev. jarní výsadbě.
Kritéria pro hodnocení jsou shodná s kritérii uvedenými výše. Pokud žák neprovede správně výchovný řez, nemůže být hodnocen dobře.
Hodnocení: dostatečně
Žák s výraznou pomocí učitele vysazuje ovocnou sadbu při podzimní, ev. jarní výsadbě. Žák s podporou učitele splní kritérium týkající se správného provedení výchovného řezu.
Hodnocení: výborně
Žák zcela samostatně vysazuje jahodník:
Při hodnocení je kladen důraz na správnost a celkovou kvalitu práce.
Hodnocení: chvalitebně
Žák vysazuje jahodník. Při hodnocení je kladen důraz na správnost a celkovou kvalitu práce.
Hodnocení: dobře
Žák s drobnou podporou učitele vysazuje jahodník.
Kritéria pro hodnocení jsou shodná s kritérii uvedenými výše.
Hodnocení: dostatečně
Žák s výraznou pomocí učitele vysazuje jahodník.
Hodnotí se kvalita a odbornost vykonávané práce, úroveň a schopnost kooperace, samostatnost, zručnost, pracovní tempo, schopnost nápravy chyb, dodržování BOZP, dodržování technologických postupů.
KRBEC, P.: Ovocnictví pro odborná učiliště. Praha, Septima s.r.o., 2001, s. 108. ISBN 80-7216-168-7
BLAŽEK, J. a kol.: Ovocnictví. Český zahrádkářský svaz, KVĚT, 1998, 384 s. ISBN: 80-85362-33-3
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiřina Šafářová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.