Kulturní region
UK-m-4/AL19
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
UK - Umění a kultura (včetně literatury)
16
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV potřebných k rozvoji žákovských dovedností ve vzdělávací oblasti Umění a kultura.
Vzdělávací modul pokrývá obsahový okruh Kultura a je úzce propojen s modulem Projevy umění. Je orientován na utváření kladného vztahu k materiálním a duchovním hodnotám a na jejich ochranu. Pomáhá formovat kulturní postoje žáka a rozvíjí sociální kompetence žáků. Směřuje k získání přehledu o dění v kultuře a k porozumění specifik národnostních kultur. Modul se podílí na formování postojů žáků k národnostním menšinám v České republice a učí je vhodnému společenskému chování v konkrétní situaci.
Žák
a) porozumí obsahu pojmů kultura, lidové umění a užitá tvorba;
b) porovná typické znaky kultur národnostních menšin na našem území;
c) orientuje se v kulturních institucích v regionu a v České republice;
d) respektuje a dodržuje zásady společenského vystupování.
Obsahem vzdělávání modulu je kultura. Pozornost je věnována zejména přímému kontaktu žáků s kulturním prostředím (výstavy, koncerty, divadelní představení, exkurze, besedy s umělci, návštěvy kulturních památek), vedení k porozumění obsahu pojmů kultura, užité umění, užitá tvorba, k orientaci v nabídce kulturních institucí (zejména v regionu) a rozvíjení kulturního a společenského vystupování.
Průběžně je užíváno prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení. Závěrečné hodnocení je výsledkem různých způsobů ověřování jednotlivých výsledků učení.
Žák
a) porozumí obsahu pojmů kultura, lidové umění a užitá tvorba;
v průběhu modulu užíváno prvků formativního hodnocení, případně prostřednictvím pracovních listů
b) porovná typické znaky kultur národnostních menšin na našem území;
v průběhu modulu užíváno prvků formativního hodnocení, případně prostřednictvím pracovních listů
c) orientuje se v nabídce kulturních institucí v regionu a v České republice;
v průběhu modulu užíváno formativního hodnocení, případně prostřednictvím pracovních listů
d) respektuje a dodržuje zásady společenského vystupování;
v průběhu modulu užíváno zásadně prvků formativního hodnocení
Při průběžném hodnocení jednotlivých výsledků učení se doporučuje využít především prvků formativního hodnocení, přičemž důraz je kladen na skutečnost, že hodnocení je nástrojem vedoucím ke zvyšování míry osvojení úrovně daných dovedností.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení a), b) a c) lze případně využít objektivizovaného evaluačního nástroje, tedy souhrnného testu nebo pracovního listu / pracovních listů. V takovém případě jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %, doporučuje se postupovat podle následujících kritérií:
Nedostatečný: úspěšnost žáka pod 40 %
Dostatečný: úspěšnost žáka od 40 do 55 %
Dobrý: úspěšnost žáka od 56 do 70 %
Chvalitebný: úspěšnost žáka od 71 do 85 %
Výborný: úspěšnost žáka od 86 do 100 %
Nastavená obtížnost testu / pracovního listu musí odpovídat dovednostem žáků, jejichž studium je zakončeno maturitní zkouškou, tzn. doporučuje se používat úlohy s průměrnou a vyšší úrovní obtížnosti. Zařazení nepřiměřeně snadných úloh by vyvolávalo potřebu posunovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test / soubor úloh) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
Celkové hodnocení modulu
Doporučeným způsobem celkového hodnocení modulu je hodnocení na škále uspěl – neuspěl.
V modulu uspěl každý žák, který splnil výsledky učení a), b), c) i d).
Pokud chce vyučující vyjádřit výsledek žáka v modulu známkou, doporučuje se postupovat podle následujících kritérií:
Nedostatečný: žák neuspěl v žádném výsledku učení
Dostatečný: žák uspěl pouze v jednom výsledku učení
Dobrý: žák uspěl ve dvou výsledcích učení
Chvalitebný: žák uspěl ve třech výsledcích učení
Výborný: žák uspěl ve všech výsledcích učení
Smejkal V.; Schelová Bachrachová H.: Lexikon společenského chování. Praha, Grada 2011.
Langhammerová, J.: České tradice v proměnách času. Praha, Lidové noviny 2017.
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Bolechová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.