Rozmnožování zeleniny, její výsadba a ošetřování
41-m-3/AA99
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Předpěstování a výsadba zeleniny
Zelinář (kód: 41-009-H)
05. 09. 2018
41-52-E/01 Zahradnické práce (3 letý)
41-52-H/01 Zahradník
64
30. 04. 2020
Žák disponuje základními znalostmi a dovednostmi v oblasti zahradnických prací, které se týkají: pěstebního prostředí rostlin, povětrnostních činitelů, půdy a zahradnické zeminy, výživy a hnojení rostlin, rozmnožování rostlin, zpracování půdy, ochrany rostlin, apod.
V průběhu modulu bude žák připraven na množení, předpěstování, výsadbu a ošetřování zeleniny.
Modul spojuje teoretické znalosti (témata výsev zeleniny, předpěstování sadby, výsadba zeleniny na stanoviště, ošetřování zeleniny během vegetace) s praktickými dovednostmi, které žák získá při práci ve skleníku a na pozemku.
Po ukončení modulu by měl žák zvládat předpěstování zeleniny, jejich výsadbu a ošetřování na stanovišti. Rovněž by měl zvládat požadavky na pěstování u jednotlivých druhů zelenin.
Na konci tohoto modulu bude žák schopen provést:
41-009-H Zelinář:
Učivo / obsah výuky
Výukové strategie a učební činnosti žáků (postupy výuky)
Při teoretickém vyučování je použit frontální způsob výuky.
V úvodu modulu je vhodné pomocí diskuse zopakovat znalosti ze základů zahradnické výroby (témata rozmnožování rostlin, výsevy, výsadba apod.) teoretické vyučování je vhodné doplnit vhodnými pomůckami, např. vzorky osiv zeleniny, vzorky hnojiv a doplněné exkurzemi do zelinářských podniků apod. Preferuje se názornost, praktické ukázky, schémata.
V teoretickém vyučování žák:
Při praktické výuce je nutné zaměřit se prvořadě na kvalitu prováděných prací za jejího striktního dodržování.
Žáci pracují samostatně nebo ve skupinách dle charakteru činností.
V úvodu vyučující zopakuje nejvýznamnější teoretickou část učiva. Základní metodou je instruktáž, postupuje se od jednoduchých pracovních úkolů ke složitějším, úkoly se nejdříve provádí na cvičné, později na produktivní práci, výuka může být doplněna odbornými exkurzemi.
V praktickém vyučování žák provede:
Pro efektivně vedenou výuku je zapotřebí mít připraveno přiměřené množství materiálu, a hlavně zahradnické nářadí v dostatečném počtu.
Nejvhodnějším způsobem realizace modulu je forma cvičení, ve které je propojena teorie s praxí.
Materiálně technické zabezpečení
Pro teoretickou výuku bude k dispozici standardní učebna. Nezbytné pomůcky:
Pro praktickou výuku je vhodné zajistit dostatek nářadí, truhlíků, osiva a sazenic, plochy pro výsadbu ve školní zahradě.
Využití modulu je doporučené ve 2. ročníku. Hodinová dotace modulu je pro oba obory vzdělání totožná, tj. 66 hodin. Modul je zařazen do jarního období. Modul vychází z obsahového okruhu Základy ovocnictví a zelinářství v RVP pro obor vzdělání 41-52-E/01 Zahradnické práce, popř. je možné jej využít v oboru 41-52-H/01 Zahradník v rámci realizace obsahového okruhu Pěstování ovoce, zeleniny a skleníkových květin. V případě předmětového uspořádání ŠVP se modul doporučuje zařadit do výuky ve vyučovacím předmětu zaměřeném na zelinářství a do odborného výcviku.
Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny společně na základě zadaných úkolů.
Hodnocení zahrnuje:
Parametry pro hodnocení výsledků učení
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně popíše přípravu osiva zeleniny, přípravu sadby zeleniny k výsadbě.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně popíše přípravu osiva zeleniny, přípravu sadby zeleniny k výsadbě.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele uvede a věcně správně popíše přípravu osiva zeleniny, přípravu sadby zeleniny k výsadbě.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé práce spojené s přípravou osiva a sadby, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny způsoby množení u konkrétních druhů zeleniny. Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně vysvětlí všechny způsoby množení u konkrétních druhů zeleniny. Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele uvede a věcně správně popíše jednotlivé druhy množení. S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé způsoby množení, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny podmínky pro zelinářskou výrobu.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně vysvětlí všechny podmínky pro zelinářskou výrobu.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele věcně správně vysvětlí některé podmínky pro zelinářskou výrobu.
Hodnocení: dostatečně
Žák za značné pomoci učitele uvede alespoň některé podmínky pro zelinářskou výrobu.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny technologické postupy u jednotlivých druhů zeleniny (výsev, přepichování, ošetřování sadby). Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně vysvětlí všechny technologické postupy u jednotlivých druhů zeleniny (výsev, přepichování, ošetřování sadby). Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele věcně správně vysvětlí všechny technologické postupy u jednotlivých druhů zeleniny (výsev, přepichování, ošetřování sadby). S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé technologické postupy u jednotlivých druhů zeleniny (výsev, přepichování, ošetřování sadby), které za značné pomoci učitele provede.
Hodnotí se kvalita a odbornost vykonávané práce, úroveň a schopnost kooperace, samostatnost, zručnost, pracovní tempo, schopnost nápravy chyb, dodržování BOZP, dodržování technologických postupů.
POKORNÝ, J. Základy zahradnické výroby pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2003, 120 s. ISBN: 80-7216-181-4
POKORNÝ, J. Zelinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001, 64 s. ISBN: 80-7216-159-8
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiřina Šafářová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.