Spoříme
SV-m-4/AL08
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
SV - Člověk a svět práce
20
30. 04. 2020
Bez nároků na vstupní předpoklady.
Modul je zaměřen na rozvoj dovedností v oblasti rozpočtové a peněžní gramotnosti. Modulovými tématy jsou rozpočet domácnosti, spoření, investování, pojištění a zabezpečení na stáří.
Žák
a) sestaví podrobný domácí rozpočet s přesným rozlišením příjmů pravidelných a nepravidelných a výdajů pevných a kontrolovatelných;
b) rozliší vyrovnaný, přebytkový a schodkový rozpočet;
c) orientuje se v možnostech pro nakládání s přebytkem domácího rozpočtu;
d) navrhne vhodný způsob řešení přebytku;
e) rozliší jednotlivé druhy bankovních vkladů;
f) vypočítá úroky z vkladů;
g) orientuje se v nabídce služeb dalších finančních společností (doplňkové penzijní spoření, stavební spoření, soukromé životní pojištění, investování do cenných papírů, do majetku, do podnikání);
h) porovná jednotlivé možnosti nakládání s přebytkem na základě očekávaného výnosu, rizika a likvidity.
Modul se vztahuje k možnostem spoření v domácnosti. Žáci si osvojují dovednosti v oblastech sestavení domácího rozpočtu, zvolení vhodné formy spoření, investování, pojištění a zabezpečení na stáří. Modul přispívá ke zlepšení úrovně finanční gramotnosti žáků. Podstatnou složkou modulu je důraz na orientaci v nabídkách různých finančních institucí.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
Výsledky učení a), b) a d) jsou ověřovány prostřednictvím komplexní úlohy, v jejímž rámci žák sestaví podrobný domácí rozpočet; vypočítá, zda se jedná o rozpočet vyrovnaný, schodkový nebo přebytkový. V případě přebytkového rozpočtu navrhne vhodný způsob, jak s tímto přebytkem naložit.
Výsledky učení c), e) a f) jsou ověřeny prostřednictvím souhrnného testu.
Výsledky učení g) a h) jsou ověřeny souborem pracovních listů, jejichž specifikací jsou dovednosti v získávání a zpracování informací.
Vzhledem k rozsahu modulu se průběžně provádí pouze formativní hodnocení.
Při závěrečném ověřování jsou všechny výsledky učení hodnoceny na škále splnil – nesplnil, přičemž mezní hranice úspěšnosti je u souhrnného testu / souboru pracovních listů stanovena na 40 %.
Pokud vyučující potřebuje vyjádřit úspěšnost žáka v souhrnném testu / souboru pracovních listů / komplexních úloh známkou, jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Žák splnil modul, pokud dosáhl minimálně 40% úspěšnosti.
www.penizenauteku.cz; www.financnivzdelavani.cz
KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.; CHROMÁ, D.: Ekonomika – ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy (Eduko, 2018 akt.)
deskové hry: Finanční svoboda (www.financnisvoboda.cz), LIFE (Komerční banka), Cesta životem
Uvedené zdroje jsou pouze ilustrativním příkladem. Výběr studijní literatury je v kompetenci vyučujícího v závislosti na konkrétních podmínkách školy.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Klára Matějovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.