Nakupujeme a platíme
SV-m-4/AL05
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
SV - Člověk a svět práce
12
30. 04. 2020
Bez nároků na vstupní předpoklady.
Modul je zaměřen na rozvoj dovedností v oblasti peněžní gramotnosti. Modul je orientován na rozvoj kompetencí v oblasti hotovostních a bezhotovostních transakcí, na rozvoj znalostí nástrojů určených k jejich správě a znalostí týkajících se práv a povinností spotřebitele.
Žák:
a) rozliší hotovostní a bezhotovostní způsoby placení;
b) rozezná jednotlivé formy peněz;
c) prokáže znalosti postupu zřízení účtu, jednotlivých druhů platebních karet, dovede chránit platební karty před zneužitím;
d) orientuje se v různých formách digitálních plateb, bezkontaktních plateb, on-line plateb, mobilních platebních systémů;
e) orientuje se v problematice „ochrany spotřebitele na finančním trhu“;
f) rozpozná mezinárodní platební styk, orientuje se v kurzovním lístku, používá kurzovní lístek pro přepočet Kč na cizí měny;
g) sestaví finanční plán domácnosti.
Modul se vztahuje k jednotlivým způsobům placení v domácnosti. Žáci si osvojují znalosti o hotovostním a bezhotovostním způsobu placení, o formách peněz. Rozvíjejí se dovednosti žáků v oblastech zadání on-line plateb. Žáci se učí rozlišovat jednotlivé druhy platebních karet, učí se orientovat v kurzovním lístku a v problematice ochrany spotřebitele. Modul přispívá ke zlepšení úrovně peněžní gramotnosti žáků. Podstatnou složkou modulu je důraz na orientaci v jednotlivých možnostech bezhotovostního placení.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
Výsledky učení c), d), f) jsou ověřovány prostřednictvím zadané úlohy.
Výsledky učení a), b), e) jsou ověřeny na základě souhrnného testu.
Výsledky učení g) jsou ověřeny na základě pracovního listu, jehož specifikací jsou dovednosti v získávání a zpracování informací.
Vzhledem k rozsahu modulu se průběžně provádí pouze formativní hodnocení.
Při závěrečném ověřování jsou všechny výsledky učení hodnoceny na škále splnil – nesplnil, přičemž mezní hranice úspěšnosti je u souhrnného testu / souboru pracovních listů / úloh stanovena na 40 %.
Pokud vyučující potřebuje vyjádřit úspěšnost žáka v souhrnném testu / souboru pracovních listů známkou, jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
www.penizenauteku.cz; www.financnivzdelavani.cz
KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.; CHROMÁ, D.: Ekonomika – ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy (Eduko, 2018 akt.)
deskové hry: Finanční svoboda (www.financnisvoboda.cz), LIFE (Komerční banka), Cesta životem
Uvedené zdroje jsou pouze ilustrativním příkladem. Výběr studijní literatury je v kompetenci vyučujícího v závislosti na konkrétních podmínkách školy.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Klára Matějovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.