Chceme pracovat (M)
SV-m-4/AL03
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
SV - Člověk a svět práce
16
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti základních jazykových dovedností v mateřském jazyce.
Vzdělávací modul pokrývá obsahový okruh Pracovní předpoklady.
V průběhu modulu si žáci osvojují dovednosti, které jsou potřebné k verbální i písemné sebeprezentaci při vstupu na pracovní trh. Vyhledávají a zpracovávají informace potřebné k uplatnění na trhu práce.
Žák:
a) napíše profesní životopis;
b) napíše motivační dopis;
c) prokáže orientaci v možnostech, kde hledat zaměstnání, a porozumění informacím souvisejícím s uplatněním na trhu práce;
d) vede dialog s druhou osobou ve vztahu k uplatnění na trhu práce.
V rámci modulu se žáci naučí psát motivační dopis a profesní životopis. Budou rozvíjeny jejich dovednosti v oblasti porozumění textu, přičemž se používají texty související s trhem práce. Žáci budou také rozvíjet dovednosti vedení dialogu s osobami, které mohou spolurozhodovat o jejich uplatnění na trhu práce.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
a) napíše profesní životopis
ověřováno prostřednictvím žákem vytvořeného textu
b) napíše motivační dopis
ověřováno prostřednictvím žákem vytvořeného textu
c) prokáže orientaci v možnostech, kde hledat zaměstnání, a porozumění informacím souvisejícím s uplatněním na trhu práce
průběžně ověřováno soubory úloh, závěrečné hodnocení na základě testu, jehož specifikací jsou dovednosti práce s informacemi
d) vede dialog s druhou osobou ve vztahu k uplatnění na trhu práce
v průběhu modulu hodnoceno prostředky formativního hodnocení
Závěrečné hodnocení výsledků učení a) a b) (tedy žákova písemného projevu) se provádí podle kritérií hodnocení, která zahrnují:
Každé kritérium má v celkovém hodnocení písemného projevu váhu 25 %. Všechna kritéria jsou hodnocena na škále uspěl – neuspěl. Případné bodové hodnocení v rámci jednotlivých kritérií je v kompetenci vyučujícího v závislosti na podmínkách konkrétní školy. Žák uspěl, pokud uspěl ve všech kritériích.
Při hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení c) je průběžně využíváno souborů úloh, při závěrečném hodnocení testu. Tento nástroj zaručuje vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je u jednotlivých výsledků učení v kompetenci vyučujícího. Zároveň se doporučuje souběžně využít prvků formativního hodnocení.
Při závěrečném ověřování dosaženého výsledku učení c) testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Výsledek učení d) je hodnocen na základě průběžného hodnocení, a to na škále uspěl – neuspěl.
Při závěrečném hodnocení lze postupovat celkovým hodnocením uspěl – neuspěl. Žák uspěl, jestliže uspěl u všech výsledků učení v modulu.
Variantním postupem je vyjádření známkou. Ta se stanovuje podle výsledku testu při ověřování výsledku učení c) + žák musí být hodnocen uspěl u výsledků učení a), b) a d).
V případě, že vyučující využije hodnocení známkou podle vlastních kritérií u výsledků učení a) a b), pak je celkové hodnocení žáka v modulu vyjádřeno váženým průměrem hodnocení žáka u výsledků učení a)–c) + hodnocením uspěl u výsledku učení d).
Např.: http://www.hledampraci.cz/poradna-zamestnani/pohovor-vyber-zamestnavatel.php
Uvedený zdroj je pouze ilustrativním příkladem. Výběr studijní literatury je v kompetenci vyučujícího v závislosti na konkrétních podmínkách školy.
Doporučuje se využít výsledků učení z modulu Víme, co říkáme a píšeme (vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace).
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Brož. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.