Základní metody měření R, C, L
26-m-4/AL02
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
L0 (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
16
30. 04. 2020
Úspěšné absolvování předmětů elektrotechnika, elektronika.
Cílem modulu je naučit žáky aplikovat vhodné měřicí metody pro měření vlastností pasivních elektronických prvků (R, L, C); aplikovat měření amplitudy napětí a proudu, frekvence a fázového posunu (osciloskop) v reálných obvodech; zpracovat výsledky měření, vyhodnotit chyby přímého a nepřímého měření.
Odborné kompetence dle RVP:
Po absolvování modulu žák:
1) používá měřicí RLC můstek a osciloskop;
2) měří a zná princip základních přímých a nepřímých metod měření R, L, C;
3) pracuje s katalogem součástek a vyhodnocuje výsledky měření.
Žák:
3. ročník
Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí se zpětnou vazbou
Samostatná práce ve výuce - řízená diskuze žáků na téma měření R, L, C
Písemné zkoušení – průběžné po ukončení obsahového okruhu, bodově hodnoceno
Vypracování protokolů z měření - průběžné po ukončení měření, bodově hodnoceno
Závěrečná modulová písemná práce – min. 40 % z 10-15 otázek obsahových okruhů:
Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí se zpětnou vazbou (váha hodnocení 5)
Samostatná práce ve výuce - řízená diskuze žáků na téma měření R, L, C (váha hodnocení 2)
Písemné zkoušení – bodové hodnocení (splněno – více než 40 %, váha hodnocení 6)
Vypracování protokolů z měření - průběžné po ukončení měření, bodově hodnoceno (váha hodnocení 6)
Závěrečná modulová písemná práce – min. 40 % (váha hodnocení 10) z 8-10 otázek obsahových okruhů:
Hodnocení - při hodnocení se počítají všechny části - práce v hodině, ústní a písemné zkoušení, zpracované protokoly a závěrečný modulový test. Celková známka se pak stanoví váženým aritmetickým průměrem hodnocení jednotlivých částí. V případě nerozhodné známky se přihlédne k celkovému přístupu žáka. Návrh hodnocení vychází z předpokladu bodového hodnocení 1-100 (body, %), přičemž 100 je maximum v hodnocení.
Pro výsledek:
Klasifikace převodem z bodového nebo percentuálního hodnocení:
1 90-100 %
V ústním zkoušení žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně a v souvislostech ostatních předmětů oboru; protokoly měření jsou odevzdané ve stanoveném termínu bez chyb; hodnocení testů – minimálně 90 % správných odpovědí.
2 80-89 %
V ústním zkoušení má žák v ucelenosti a úplnosti osvojení poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery; protokoly měření jsou odevzdané ve stanoveném termínu s drobnými chybami, které žák po upozornění opraví; hodnocení testů – minimálně 80 % správných odpovědí.
3 66-79 %
V ústním zkoušení má žák ucelené znalosti a úplnosti osvojení poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery; podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat; protokoly měření jsou odevzdané ve stanoveném termínu s chybami, které žák po upozornění opraví; hodnocení testů – minimálně 66 % správných odpovědí.
4 41-65 %
V ústním zkoušení žák má v ucelenosti a úplnosti osvojení poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí závažné mezery; protokoly měření jsou odevzdané ve stanoveném termínu s chybami, které žák po upozornění neopraví; hodnocení testů – minimálně 41 % správných odpovědí.
5 0-40 %
V ústním zkoušení si žák požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně a má v nich závažné a značné mezery; protokoly měření neodevzdané ve stanoveném termínu nebo se závažnými chybami, které žák po upozornění neopraví; hodnocení testů – maximálně 40 % správných odpovědí.
L. KUBICA: Elektrotechnická měření. Praha: BEN 2002, ISBN-80-7300022-9
K. TKOTZ A KOLEKTIV: Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles cz. s.r.o., 2002. 225-242s. ISBN 80-86706-00-1.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Miloň Jedlička, Zdeněk Kašpar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.