Pěstování venkovních květin
41-m-3/AA98
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Pěstování letniček, dvouletek, trvalek a venkovních květin
Květinář (kód: 41-037-H)
Ruční práce v produkčním zahradnictví (kód: 41-004-E)
05. 09. 2018
41-52-E/01 Zahradnické práce (3 letý)
41-52-H/01 Zahradník
96
30. 04. 2020
Žák disponuje základními znalostmi a dovednostmi v oblasti zahradnických prací, které se týkají: pěstebního prostředí rostlin, povětrnostních činitelů, půdy a zahradnické zeminy, výživy a hnojení rostlin, rozmnožování rostlin, zpracování půdy, ochrany rostlin, apod.
V průběhu modulu bude žák připraven na množení, předpěstování, výsadbu a ošetřování venkovních rostlin.
Modul spojuje teoretické znalosti (témata letničky, dvouletky, trvalky, cibulnaté a hlíznaté květiny) s praktickými dovednostmi, které žák získá při práci ve skleníku a na pozemku (zejména letničkové a trvalkové záhony).
Po ukončení modulu by měl žák zvládat předpěstování květin, jejich výsadbu a ošetřování na stanovišti. Rovněž by měl zvládat jak jednotlivé druhy květin dále využívat, např. k aranžování (v rámci dalšího modulu)
Na konci tohoto modulu bude žák schopen provést:
41-004-E Ruční práce v produkčním zahradnictví:
41-037-H Květinář:
Učivo / obsah výuky
Výukové strategie a učební činnosti žáků (postupy výuky)
Při teoretickém vyučování je použit frontální způsob výuky.
V úvodu modulu je vhodné pomocí diskuse zopakovat znalosti ze základů zahradnické výroby (témata rozmnožování rostlin, výsevy, výsadba apod.) teoretické vyučování je vhodné doplnit vhodnými pomůckami, nejlépe vzorky právě kvetoucích květin, případně vzorky z herbáře a doplněné exkurzemi do květinářských podniků apod. Preferuje se názornost, praktické ukázky, schémata. Vhodné je využití didaktických her (pro nácvik názvosloví a poznávání jednotlivých druhů květin lze použít didaktickou hru pexeso (na kartičkách jsou obrázky květin a žák při každém otočení musí říct český, resp. latinský název). K opakování je vhodné používat mimo jiné pracovní listy.
V teoretickém vyučování žák:
Při praktické výuce je nutné zaměřit se prvořadě na kvalitu prováděných prací za jejího striktního dodržování.
Žáci pracují samostatně nebo ve skupinách dle charakteru činností.
V úvodu vyučující zopakuje nejvýznamnější teoretickou část učiva. Základní metodou je instruktáž, postupuje se od jednoduchých pracovních úkolů ke složitějším, úkoly se nejdříve provádí na cvičné, později na produktivní práci, výuka může být doplněna odbornými exkurzemi.
V praktickém vyučování žák provede:
Pro efektivně vedenou výuku je zapotřebí mít připraveno přiměřené množství materiálu, a hlavně zahradnické nářadí v dostatečném počtu.
Nejvhodnějším způsobem realizace modulu je forma cvičení, ve které je propojena teorie s praxí.
Materiálně technické zabezpečení
Pro teoretickou výuku bude k dispozici standardní učebna. Nezbytné pomůcky:
Pro praktickou výuku je vhodné zajistit dostatek nářadí, truhlíků, osiva a sazenic, plochy pro výsadbu ve školní zahradě.
Využití modulu je doporučené ve 2. ročníku. Hodinová dotace modulu je pro oba obory vzdělání totožná, tj. 96 hodin. Část modulu by měla být realizovaná na podzim a část na jaře s ohledem na vhodnou dobu množení jednotlivých druhů. Modul vychází z obsahového okruhu Základy sadovnictví a květinářství v RVP pro obor vzdělání 41-52-E/01 Zahradnické práce, popř. je možné jej využít v oboru 41-52-H/01 Zahradník v rámci realizace obsahového okruhu Sadovnictví, venkovní květinářství. V případě předmětového uspořádání ŠVP se modul doporučuje zařadit do výuky ve vyučovacím předmětu zaměřeném na květinářství a do odborného výcviku.
Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny společně na základě zadaných úkolů.
Hodnocení zahrnuje:
Parametry pro hodnocení výsledků učení
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně popíše přípravu osiva květin, přípravu sadby květin k výsadbě.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně popíše přípravu osiva květin, přípravu sadby květin k výsadbě.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele uvede a věcně správně popíše přípravu osiva květin, přípravu sadby květin k výsadbě.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé práce spojené s přípravou osiva a sadby, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny způsoby množení u jednotlivých skupin květin a konkrétních druhů květin. Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: chvalitebně
Žák vysvětlí všechny způsoby množení u jednotlivých skupin květin a konkrétních druhů květin. Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele uvede a věcně správně popíše jednotlivé druhy množení. S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé způsoby množení, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny technologické postupy u jednotlivých skupin květin (výsev, přepichování, ošetřování sadby). Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: chvalitebně
Žák vysvětlí všechny technologické postupy u jednotlivých skupin květin (výsev, přepichování, ošetřování sadby). Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele věcně správně vysvětlí všechny technologické postupy u jednotlivých skupin květin (výsev, přepichování, ošetřování sadby). S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé technologické postupy u jednotlivých skupin květin (výsev, přepichování, ošetřování sadby), které za značné pomoci učitele provede.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny technologické postupy při pěstování jednotlivých skupin květin (výsadba, ošetřování po výsadbě, ošetřování v průběhu vegetace). Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: chvalitebně
Žák vysvětlí všechny technologické postupy při pěstování jednotlivých skupin květin (výsadba, ošetřování po výsadbě, ošetřování v průběhu vegetace). Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele věcně správně vysvětlí některé technologické postupy při pěstování jednotlivých skupin květin (výsadba, ošetřování po výsadbě, ošetřování v průběhu vegetace). S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé technologické postupy při pěstování jednotlivých skupin květin (výsadba, ošetřování po výsadbě, ošetřování v průběhu vegetace), které za značné pomoci učitele provede.
Hodnotí se kvalita a odbornost vykonávané práce, úroveň a schopnost kooperace, samostatnost, zručnost, pracovní tempo, schopnost nápravy chyb, dodržování BOZP, dodržování technologických postupů.
PIPPALOVÁ, E. Květinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001, 160 s. ISBN: 80-7216-167-9
VÍT, J. Květinářství. Praha: Květ, 2001, 439 s. ISBN 80-853-6241-4.
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiřina Šafářová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.