Ochrana rostlin
41-m-3/AA97
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Choroby rostlin
41-52-E/ 01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
56
30. 04. 2020
Předpokládají se základní znalosti o pěstovaných ovocných druzích, zelenině a okrasných rostlinách. Není zde návaznost na žádný předchozí modul.
Cílem modulu je připravit žáka tak, aby po jeho absolvování:
Obsahem modulu je obecná část informací a poznatků – základní pojmy, projevy a příznaky chorob rostlin nebo jejich napadení škůdci, metody ochrany s rozdělením a charakteristikou prostředků ochrany rostlin, rozdělením a popisem jednotlivých škodlivých činitelů. Následuje speciální část zaměřená na možnosti a způsoby ochrany proti škodlivým činitelům v jednotlivých odvětvích zahradnické produkce – ovocnictví, zelinářství, květinářství a okrasných dřevin.
Očekávané výsledky učení (OVU) (ve vazbě na RVP)
Uvede projevy a příznaky onemocnění rostlin
Teoretická část (44 hodin)
1. Význam a poslání ochrany rostlin (2 hodiny)
2. Škodliví činitelé (8 hodin)
2.1 Podmínky a příčiny vzniku chorob a poruch
2.2 Projevy a příznaky onemocnění rostlin
2.3 Metody ochrany rostlin
2.4 Pesticidy
2.5 Biologická ochrana
3. Choroby rostlin (12 hodin)
3.1. Virózy
3.2. Bakteriózy
3.3. Houbové choroby
4. Škůdci rostlin (16 hodin)
4.1. Háďátka
4.2. Plži
4.3. Roztoči
4.4. Hmyz
5. Regulace plevelů (6 hodin)
5.1. Metody regulace
5.2. Použití herbicidů v zahradních kulturách
Praktická cvičení (12 hodin)
V rámci teoretické výuky je použita slovní metoda výuky založená na výkladu učitele. Výuka probíhá v běžné učebně, vybavené počítačem a dataprojektorem, učitel v rámci výkladu využívá demonstrační metody - prezentace spojené s ochranou rostlin. Během výkladu si žáci zapisují poznámky a odkazy na další možné studijní podklady na Internetu. V průběhu výuky probíhá rovněž dialog mezi žákem a učitelem, zejména při uvádění známých chorob nebo škůdců a tedy s využitím vlastních zkušeností žáků z odborného výcviku apod. Žáci pracují dle možností vegetačního období i v rámci teoretické výuky s konkrétními ukázkami projevů chorob či škůdců na letorostech, listech, plodech apod.
Pro aktivnější zapojení žáků do procesu vzdělávání je doporučena práce s atlasy, herbáři chorob a škůdců. V tomto případě jsou žáci rozděleni do skupin nejvýše po čtyřech členech na jeden atlas a dle pokynu učitele vyhledávají choroby a škůdce na konkrétních rostlinách. Získané informace si zapisují. Žáci skupiny seznámí se svými závěry ostatní skupiny. Každá skupina má přidělenu jinou chorobu či jiného škůdce. Možné je i využití tabletů v učebně s přístupem k Internetu.
U problematiky regulace plevelů bude výuka realizována převážně frontálně s využitím znalostí plevelných rostlin a důrazem na způsoby likvidace plevelů v zahradnictví.
V průběhu výuky je žákům poskytována zpětná vazba učitelem a to slovním hodnocením práce ve skupinách i jednotlivě.
Žák
Praktická výuka je realizována v rámci odborného výcviku žáků. Ti pracují jednotlivě nebo ve dvojicích a určují jednotlivé druhy chorob nebo poškození částí rostlin škůdci. K této činnosti mají k dispozici příruční mikroskopy, lupy. K získání přírodního materiálu je vhodný areál školního zahradnictví včetně krytých prostor, k určování, vyhodnocování a zakládání herbářových položek slouží běžná učebna, vybavená atlasy chorob a škůdců, případně tablety s přístupem k Internetu, lupami a příručními mikroskopy. Veškerá tato činnost probíhá ve spolupráci s učitelem a pod jeho kontrolou.
V průběhu praktické výuky si zakládá každý žák herbář, který zahrnuje právě 10 vzorků správně určených chorob a škůdců rostlin celkově. Poměrné zastoupení chorob a škůdců není stanoveno. U každé položky bude uveden standardně používaný vědecký název choroby nebo škůdce, místo a čas sběru. Herbář vypracovává každý žák samostatně, nezbytná je spolupráce s učitelem. Herbářové položky nesmí vykazovat známky plísní a hnilob vytvořených při špatném lisování. Herbář je součástí závěrečného hodnocení modulu.
Žáci:
Tento modul lze realizovat v jednotlivých odborných vyučovacích předmětech zaměřených na květinářství, sadovnictví, ovocnictví, zelinářství. Doporučuje se k uplatnění především ve 3. ročníku oboru kategorie H.
Pro ověřování výsledků vzdělávání bude k dispozici běžná učebna.
Teoretická část bude ověřena formou písemného testu po ukončení celého modulu. Ověřování teoretické části zahrnuje
Praktická část bude ověřována
Písemný test – při jeho sestavování bude kladen důraz na často a opakovaně se vyskytující choroby a škůdce na běžných zahradnických rostlinách. Rozhodující je zapamatování si a pochopení základních příznaků napadení rostliny. K pojmenování choroby či škůdce je v zadání i odpovědi přípustný i český název. U problematiky regulace plevelů budiž kladen důraz na možnosti likvidace plevelů v zahradnictví. Pro test bude vytvořen minimální počet 20 otázek, s následujícím hodnocením:
Výborný nad 90% správných odpovědí
Chvalitebný 76-90% správných odpovědí
Dobrý 56-75% správných odpovědí
Dostatečný 36-55% správných odpovědí
Nedostatečný 0-35% správných odpovědí
Pro úspěšné splnění teoretické části je nezbytné získání hodnocení známkou 1-4.
V části praktické bude pro poznávání chorob a škůdců předložen minimální počet 5 vzorků rostlin napadených chorobami v olistěném stavu a 5 vzorků rostlin po napadení škůdci. Použití herbářových položek nebo fotografií pro poznávání je přípustné. Ke splnění této části je nezbytná úspěšná identifikace 60% chorob a 60% škůdců rostlin.
Součástí úspěšného splnění praktické části je i předložení žákovského herbáře s počtem minimálně 10 položek s následujícím hodnocením:
8-10 položek bez známek zaplísnění či hniloby, správně určených a popsaných – hodnocení výborný
7 položek z 10 s drobnými chybami, stopami plísní či nesprávného postupu při lisování – hodnocení chvalitebný
6 položek z 10 s drobnými chybami při popisu, stopami plísní apod. – hodnocení dobrý
4 a méně položek z 10 s chybami v určení či popisu, stopami plísní či nesprávného vylisování položek – hodnocení nedostatečný
Předpokladem úspěšného splnění modulu je splnění části teoretické (test) i praktické.
ŠTAMBERKOVÁ, Jiřina. Ochrana zahradních rostlin II: plodiny a jejich škodliví činitelé. Mělník: Vyšší odborná škola zahradnická a Střední zahradnická škola ve spolupráci s nakl. Rebo, 2012. ISBN 978-80-904782-6-8.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.