CH3 Biochemie - Agropodnikání (M)
41-m-4/AK83
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací průpravný
M (EQF úroveň 4)
41 - Zemědělství a lesnictví
PR - Člověk a příroda
41-41-M/01 Agropodnikání
16
30. 04. 2020
Vzdělávací modul je univerzálně použitelný pro širokou cílovou skupinu. Vstupním požadavkem je znalost učiva vzdělávacích oborů vzdělávací oblasti Člověk a příroda na úrovni základního vzdělávání – chemie.
Vzdělávací modul přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů, k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Cílem modulu je především naučit žáky využívat poznatků z chemie v profesním i občanském životě, klást si otázky o okolním světě a vyhledávat k nim relevantní, na důkazech založené odpovědi.
Obsahová charakteristika:
Vzdělávací modul má za cíl seznámit žáky s chemickým složením živých organismů, přírodních látek, bílkovinami, sacharidy, lipidy, nukleovými kyselinami, biokatalyzátory a biochemickými ději. Vyučovací modul je koncipován jako všeobecně vzdělávací s průpravnou funkcí směrem k odborné složce středního vzdělávání ukončené maturitní zkouškou.
Obsahový okruh:
Modul svým obsahem a pojetím navazuje na kompetence, které si žák přináší ze základního vzdělávání, zejména z chemie, fyziky a matematiky, a dále je rozvíjí zejména směrem k aplikacím v oboru.
Modul je tvořen tématy: chemické složení živých organismů, charakteristika přírodních látek, bílkoviny, sacharidy, lipidy, nukleové kyseliny, biokatalyzátory a vitamíny.
Cílová charakteristika:
Vzdělávací modul je určen žákům kategorie vzdělávání M (střední odborné vzdělávání ukončené maturitní zkouškou) napříč všemi obory vzdělávání.
Návaznosti modulu:
Vzdělávací modul má vztah k dalším modulům, které se zabývají výukou chemie.
Žák
Výuka směřuje k tomu, aby žáci měli vhodnou míru sebevědomí a byli schopni sebehodnocení, jednali odpovědně a přijímali odpovědnost za svá rozhodnutí a jednání, tvořili si vlastní úsudek, byli ochotni klást si otázky a hledat na ně řešení, vážili si života, zdraví, materiálních a duchovních hodnot, dobrého životního prostředí a snažili se je zachovat pro příští generace.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti:
Při ověřování dosažených výsledků učení lze zejména v průběhu modulu využít jednoduché slovní hodnocení. Hodnocení bere v úvahu individuální přístup žáka k učení a vzdělávacímu procesu. V průběhu modulu lze provádět klasifikaci na základě hodnocení konkrétních praktických činností.
Při hodnocení žáků musí být kladen důraz na hloubku porozumění učiva, schopnost aplikovat poznatky v praxi a schopnost pracovat samostatně.
Možné způsoby ověřování dosažených výsledků učení:
Žák:
Správně charakterizuje biogenní prvky a jejich sloučeniny. Max. 10 bodů.
Vysvětlí podstatu biochemických dějů. Max. 10 bodů.
Uvede složení, výskyt a funkce nejdůležitějších přírodních látek. Max. 10 bodů.
Správně popíše a zhodnotí význam dýchání, fotosyntézy. Max. 10 bodů.
Objasní význam přírodních látek pro živé organismy. Max. 10 bodů.
Popíše vlastnosti nukleových kyseliny a biokatalyzátorů. Max. 10 bodů.
Správně popíše rozdělení sacharidů a vysvětlí význam a vlastnosti nejdůležitějších sacharidů ve výživě člověka. Max. 10 bodů.
Správně popíše rozdělení lipidů a vysvětlí význam a vlastnosti nejdůležitějších lipidů. Max. 10 bodů.
Správně popíše rozdělení proteinů a vysvětlí význam a vlastnosti nejdůležitějších proteinů. Max. 10 bodů.
Správně popíše rozdělení vitamínů a vysvětlí význam a vlastnosti nejdůležitějších vitamínů. Max. 10 bodů.
Modul žák splní, pokud výsledek i postup (zdůvodnění) jeho práce splňuje výše uvedená kritéria.
Hodnocení lze provést slovně, bodovým hodnocením, známkou, nebo procenty.
Hodnocena bude nejen práce skupin, ale i práce jednotlivců ve skupině a schopnost aplikace získaných vědomostí a dovedností v praxi.
Hodnocení:
100–81 bodů … výborný
80–61 bodů … chvalitebný
60–41 bodů … dobrý
40–21 bodů … dostatečný
20–0 bodů … nedostatečný
K získání hodnocení výborný, chvalitebný, dobrý, dostatečný, musí žák v každé položce bodového hodnocení dosáhnout alespoň 3 body. Po splnění této podmínky je žák na základě celkového počtu bodů klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží k schopnostem žáka, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými handicapy. Využívá i formativní hodnocení.
BLAŽEK, J., FABINI, J.: Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2005.
BANÝR, J., BENEŠ, P. a kol.: Chemie pro střední školy / Obecná / Anorganická / Organická / Analytická / Biochemie Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2001.
Počet hodin a způsob je orientační, učitel jej přizpůsobí vstupní úrovni kompetencí žáků a podmínkám školy a nárokům u studijního oboru.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Kudrna. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.