Detail modulu Metody elektrických měření

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Metody elektrických měření

Kód modulu

26-m-4/AK80

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

26-41-L/01   Mechanik elektronik - digitální technika

Délka modulu (počet hodin)

56

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Základní znalosti z předmětu Elektronika.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je naučit žáky aplikovat teoretické znalosti při praktickém měření elektronických součástek. Žáci aplikují základní způsoby a metody měření elektrických veličin , seznámí se s chybami a nepřesnostmi při měření (napětí, proud, kmitočtu, fázového posunu, elektrické práce a výkonu), zpracování naměřených veličin a vizualizace výsledků měření.

Důraz při měření je kladen na zvládnutí základních odborných znalostí a dovedností měřicích metod, diagnostiky a hledání závad v základních elektronických obvodech.

Očekávané výsledky učení

Odborné kompetence dle RVP:

  • měří vlastnosti elektronických součástek a zná jejich schématické značky;
  • používá měřicí přístroje k měření elektrických parametrů a charakteristik elektrotechnických prvků a zařízení;
  • volí nejvhodnější měřicí metodu pro měření na elektrotechnických a elektronických zařízeních a přístrojích;
  • měří elektrické veličiny a jejich změny v elektrických a elektronických obvodech a příslušných obvodových prvcích;
  • analyzuje a vyhodnocuje výsledky uskutečněných měření a přehledně o nich zpracovává záznamy;

Žák:

  1. aplikuje metody měření základních elektrotechnických veličin;
  2. provádí elektrotechnická měření a vyhodnocuje naměřené výsledky;
  3. vybere vhodný měřicí přístroj na základě znalosti jednotlivých měřicích přístrojů a způsobu jejich funkce;
  4. dodržuje bezpečnostní pravidla při práci s měřícimi přístroji;
  5. zvolí vhodnou měřicí metodu dle měřeného objektu.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1. Způsoby a metody měření elektrických veličin:
    • napětí, proud, odpor, kapacita, indukčnost;
    • kmitočet, fázový posun;
    • elektrická práce a výkon, měření charakteristik na elektrických strojích a přístrojích;
    • charakteristiky a parametry běžných elektronických prvků a integrovaných obvodů.
  2. Rozdělení a princip činnosti měřicích přístrojů:
    • analogové měřicí přístroje;
    • digitální měřicí přístroje;
    • ostatní měřicí přístroje, (registrační, speciální).
  3. Volba měřicí metody
    • přímé metody měření;
    • nepřímé metody měření.
  4. Zpracování naměřených hodnot:
    • základní pojmy a metodické návody;
    • vizualizace výsledků, přehledné zobrazení.
  5. Diagnostika a hledání závad v elektronických obvodech
  6. Bezpečnost práce s měřícími přístroji

Učební činnosti žáků a strategie výuky

  • odborný výklad;
  • praktické ukázky měření;
  • praktické cvičení žáků (samostatné a skupinové);
  • zpracování protokolů z měření;
  • diskuze k problematice.

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí  se zpětnou vazbou (váha hodnocení 5)

Písemné zkoušení – průběžné po ukončení obsahového okruhu, bodově hodnoceno (splněno – více než 40 %, váha hodnocení 6)

Vypracování protokolů z měření elektronických obvodů - průběžné po ukončení měření, bodově hodnoceno ( váha hodnocení 6)

Závěrečná modulová písemná práce – min. 40 % (váha hodnocení 10) z 8 - 10 otázek obsahových okruhů:

  • metody měření základních elektrotechnických veličin;
  • způsoby vyhodnocení naměřených výsledky;
  • výběr měřicího přístroje na základě znalosti jednotlivých měřicích přístrojů a způsobu jejich funkce;
  • bezpečnostní pravidla při práci s měřicími přístroji;
  • druhy a použití měřicích metod.

Kritéria hodnocení

Hodnocení - při hodnocení se počítají všechny části - ústní a písemné zkoušení, zpracované protokoly a závěrečný modulový test. Celková známka se pak stanoví váženým aritmetickým průměrem hodnocení jednotlivých částí. Návrh hodnocení vychází z předpokladu bodového hodnocení 1-100 (body, %), přičemž 100 je maximum v hodnocení.

Klasifikace převodem z bodového nebo percentuálního hodnocení:

1     90-100 %

V ústním zkoušení žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně a v souvislostech ostatních předmětů oboru; protokoly měření jsou odevzdané ve stanoveném termínu bez chyb; hodnocení testů – minimálně 90 % správných odpovědí.

2      80-89 %

V ústním zkoušení má žák v ucelenosti a úplnosti osvojení poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery; protokoly měření jsou odevzdané ve stanoveném termínu s drobnými chybami, které žák po upozornění opraví; hodnocení testů – minimálně 80 % správných odpovědí.

3     66-79 %

V ústním zkoušení má žák ucelené znalosti a úplnosti osvojení poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery; podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat; protokoly měření jsou odevzdané ve stanoveném termínu s chybami, které žák po upozornění opraví; hodnocení testů – minimálně 66 % správných odpovědí.

4     41- 65 %

V ústním zkoušení žák má v ucelenosti a úplnosti osvojení poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí závažné mezery; protokoly měření jsou odevzdané ve stanoveném termínu s chybami, které žák po upozornění neopraví; hodnocení testů – minimálně 41 % správných odpovědí.

5    0-40 %

V ústním zkoušení si žák požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně a má v nich závažné a značné mezery; protokoly měření neodevzdané ve stanoveném termínu nebo se závažnými chybami, které žák po upozornění neopraví; hodnocení testů – maximálně 40 % správných odpovědí.

Doporučená literatura

FIALA M. - VROŽINA, M. - HERCÍK, J.: Elektrotechnická měření pro 3. ročník SPŠE. SNTL, Praha 1991. 350 s. ISBN 80-03004-41-1.

kolektiv autorů: Elektrotechnická měření: Měření v elektronice. BEN - technická literatura, Praha 2002. 256 s. ISBN 978-80-7300-022-6.

K. TKOTZ A KOLEKTIV: Příručka pro elektrotechnika Praha: Europa-Sobotáles, 2002. 561 s. ISBN 80-86706-00-1. 

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Miloň Jedlička, Zdeněk Kašpar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné