Výživa a hnojení rostlin pro obor Zahradnická výroba
41-m-2/AK71
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
41 - Zemědělství a lesnictví
Rozdělení hnojiv a způsoby použití
41-52-E/02 Zahradnická výroba
12
30. 04. 2020
Obecná znalost v oblasti výživy a růstu rostlin.
Modul spojuje teoretické znalosti s praktickými dovednostmi.
Cílem modulu je poskytnout žákům základní vědomosti a dovednosti v oblasti výživy a hnojení rostlin v různých pěstitelských podmínkách za pomoci dostupné techniky.
Cílem modulu je, aby žáci pochopili vlivy a působení různých činitelů na růst a vývoj rostlin a lépe porozuměli základním způsobům úpravy prostředí pro optimální pěstování kulturních rostlin. Pro získání souhrnných odborných dovedností je důležitá návaznost učiva v odborných předmětech – Květinářství, Sadovnictví, Zelinářství a Ovocnictví.
Při praktickém vyučování budou žáci vedeni k zodpovědné a kvalitní práci s ohledem na životní prostředí.
V RVP pro obor vzdělání 41-52-E/02 Zahradnická výroba je uveden výsledek vztažený k modulu:
Žák:
V modulu žák:
Obsahový okruh Základy zahradnické produkce
učivo Pěstební prostředí rostlin
Doporučuje se přednostně uplatňovat aktivizační a komunikační metody práce umožňující vysokou míru názornosti a aktivizaci všech zúčastněných.
Hlavním cílem je vytvořit prostředí, které zvýší aktivitu a zajistí maximální zapojení žáků.
Při výuce lze kombinovat níže uvedené metody:
Při praktické výuce jsou to převážně metody:
Významné je uplatňování didaktických zásad vyučujícími, zejména zásady názornosti a přiměřenosti, ale i metody individuálního přístupu k žákovi. Vhodná je skupinová výuka, kdy žáci spolupracují při řešení úkolu společně pod vedením učitele.
V teoretickém vyučování žáci dostávají ve výuce vytištěné učební materiály např. pracovní listy, do kterých si mohou dělat poznámky a kreslit obrázky. K dispozici mají fotografie, vyobrazení projevů rostlin při nedostatku nebo nadbytku živin, vzorky hnojiv, obrázky používaného nářadí, mechanizace apod. Vhodné je zařadit instruktážní videa s ukázkou základního hnojení, přihnojování, hydroponického pěstování rostlin apod. Při výuce žáci pracují s učebnicemi, s informacemi z internetu, prezentacemi…
V praktickém vyučování je důraz kladen především na kvalitu provedené práce, na dodržování pracovního postupu a zásad BOZP při práci s hnojivy.
Modul je vhodné zařadit v 1. ročníku do předmětu Základy zahradnické výroby.
Modul lze také využít v 1. případně ve 2. ročníku v předmětech Sadovnictví, Zelinářství, Ovocnictví a Květinářství u tematických celků vztažených k technologii pěstování ovoce, zeleniny a okrasných rostlin.
Forma a podmínky ověřování výsledků a jejich hodnocení budou odpovídat použitým výukovým metodám.
Lze jej uskutečnit formou ústního ověření znalostí, kolokvia, didaktických testů, pracovními listy, prezentací apod.
Učitel zvolí způsob ověření výsledků s přihlédnutím k individuálním možnostem a schopnostem žáků.
Při hodnocení se bere zřetel na individuální schopnosti možnosti žáka. Hodnotí se porozumění učiva a schopnost aplikovat dané poznatky v praxi.
Při praktické činnosti jsou žáci hodnoceni s přihlédnutím k jejich individuálním možnostem a schopnostem. Hodnotí se osvojení pracovních postupů a jednotlivých úkonů s důrazem na míru samostatnosti a organizace své práce, dodržování zásad BOZP při práci s hnojivy, ale také snaha a úsilí při práci.
Žák věcně a jasně popíše podstatu výživu (výživy) rostlin. Charakterizuje statková a průmyslová hnojiva. Uvede význam jednotlivých živin pro rostliny. Popíše význam a použití kompostu. Uvede způsoby použití hnojiv a dle instrukcí aplikuje hnojiva. Při práci dodržuje bezpečnost při práci. Na případné doplňující otázky odpovídá správně.
Žák s drobnými chybami popíše podstatu výživu (výživy) rostlin. Charakterizuje statková a průmyslová hnojiva. Uvede význam jednotlivých živin pro rostliny. Popíše význam a použití kompostu. Uvede způsoby použití hnojiv a dle instrukcí aplikuje hnojiva. Na případné doplňující otázky odpovídá v podstatě správně.
Žák se orientuje v dané problematice a s větší pomocí doplňujících otázek učitele podstatu výživu (výživy) rostlin. Charakterizuje statková a průmyslová hnojiva. Uvede význam některých živin pro rostliny. Popíše význam a použití kompostu. Uvede způsoby použití hnojiv. S výraznou pomocí aplikuje hnojiva. Na návodné otázky odpovídá s chybami.
Žák se s obtížemi orientuje v dané problematice. Za výrazné podpory učitele odpoví na některé otázky ohledně výživy rostlin. Charakterizuje některá statková a průmyslová hnojiva. Uvede význam alespoň dvou (druhů) živin pro rostliny.
Částečně popíše význam a použití kompostu. Hnojiva aplikuje s výraznou pomocí učitele. Na doplňující otázky odpovídá převážně chybně.
Žák učivo nezvládá, chybí mu základní orientace v problematice. Na navádějící otázky z oblasti výživa a hnojení rostlin odpovídá chybně nebo vůbec. Ani s pomocí vyučujícího nedokáže popsat význam a možnosti použití kompostu, nedokáže využít příkladů z praxe. Nezvládá ani s výraznou pomocí učitele provést aplikaci hnojiv.
POKORNÝ, Josef: Základy zahradnické výroby pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2003, 120 s. ISBN: 80-7216-181-4
Délka modulu (počet hodin) bude stejným dílem rozdělena mezi teoretickou a praktickou výuku.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bronislava Urbánková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.