Okrasné školkařství
41-m-2/AK39
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
41 - Zemědělství a lesnictví
Množení a vypěstování jehličnanů ve školce
41-52-E/02 Zahradnická výroba
32
30. 04. 2020
Žáci disponují základními znalostmi a dovednostmi v oblasti rozmnožování rostlin, pěstebního prostředí rostlin a základního sortimentu okrasných dřevin, které získali v rámci vyučovacího předmětu základů zahradnické výroby a sadovnictví.
Modul spojuje teoretické znalosti s praktickými dovednostmi.
V průběhu modulu se žáci učí rozmnožovat okrasné dřeviny v návaznosti na jejich pěstování, ošetřování, sklizeň a expedici ve školce za využití dostupné techniky.
Cílem je připravit žáky pro zodpovědnou, pečlivou a kvalitní práci při pěstování sadbového materiálu v okrasné školce. Důraz je kladen na dodržování bezpečnosti při práci s nářadím. Nezbytným předpokladem k osvojení získaných vědomostí je praktická činnost, kterou budou žáci vykonávat na odborném výcviku.
V RVP pro obor vzdělání 41-52-E/02 Zahradnická výroba je uveden výsledek vztažený k modulu:
Žák:
V modulu žák:
Doporučujeme přednostně uplatňovat aktivizační a komunikační metody práce umožňující vysokou míru názornosti a aktivizaci všech zúčastněných.
Hlavním cílem je vytvořit prostředí, které zvýší aktivitu a zajistí maximální zapojení všech žáků.
Při výuce lze kombinovat níže uvedené metody:
Při praktické výuce jsou to převážně metody:
Významné je uplatňování didaktických zásad vyučujícími, zejména zásady názornosti a přiměřenosti, ale i metody individuálního přístupu k žákovi. Vhodnější je skupinová výuka, kdy žáci spolupracují při řešení úkolu společně pod vedením učitele.
V teoretickém vyučování žáci dostávají ve výuce vytištěné učební materiály, např. pracovní listy, do kterých si mohou dělat poznámky a kreslit obrázky. K dispozici mají fotografie, obrázky jednotlivých způsobů rozmnožování dřevin, používaného nářadí a materiálu. Při výuce žáci pracují s učebnicemi, s informacemi z internetu, prezentacemi apod. Do teoretické výuky je vhodné zařadit instruktážní videa z okrasných školek či demonstrační ukázky řízkování, roubování přímo v učebně.
V praktickém vyučování je důraz kladen především na kvalitu provedené práce, hospodaření s materiálem a na dodržování správného pracovního postupu při dodržování zásad bezpečnosti práce. Daný pracovní úkon nejprve učitel předvede a po skončení ukázky se žáci pod dohledem postupně zapojují do práce.
Učitel kontroluje pracovní činnost žáků a upozorňuje na případné nedostatky při práci. Pro získání správných pracovních návyků je zapotřebí co nejdříve odstranit nedostatky a chyby, které žáci při práci dělají, aby si neosvojovali špatné pracovní postupy a úkony.
Při jednotlivých pracích, od množení až po sklizeň okrasných dřevin, se žáci seznamují se základním sortimentem okrasných dřevin. Podmínkou pro zapamatování názvu a rozpoznání okrasných dřevin je důležité neustálé opakování a procvičování, nejlépe s využitím nějaké zábavnější stimulační metody.
Modul je vhodné zařadit do 2. ročníku v předmětu Sadovnictví
Forma a podmínky ověřování výsledků a jejich hodnocení budou odpovídat použitým výukovým metodám.
Lze jej uskutečnit formou ústního ověření znalostí, kolokvia, didaktických testů, pracovními listy, prezentací apod.
Učitel zvolí způsob ověření výsledků s přihlédnutím k individuálním možnostem a schopnostem žáků.
Při hodnocení se bere zřetel na individuální schopnosti a možnosti žáka. Hodnotí se porozumění učivu a schopnost aplikovat dané poznatky v praxi.
Při praktické činnosti jsou žáci hodnoceni s přihlédnutím k jejich individuálním možnostem a schopnostem. Hodnotí se osvojení pracovních postupů a jednotlivých úkonů s důrazem na míru samostatnosti a organizace práce, dodržování BOZP, ale také snaha a úsilí vynaložené při práci. Důraz je kladen na kvalitu práce, tzn. správný postup množení, hloubka a vzdálenost rostlin při školkování, správný postup při kontejnerování a ošetřování rostlin ve školce, šetrné zacházení s rostlinami, opatrný a bezpečný pohyb na pracovišti apod.
Kritérium:
Žák věcně a jasně popíše rozmnožování a vypěstování listnatých keřů, stromů, jehličnanů ve školce. Vysvětlí dobývání, balení a expedici okrasných dřevin. V případě doplňujících otázek odpovídá správně.
V praxi žák na základě instrukcí samostatně předvede pracovní postup daného způsobu množení, pěstování či sklizně okrasných dřevin ve školce. Na případné doplňující otázky odpovídá správně. Správně určuje dřeviny, se kterými pracuje.
Žák s drobnými chybami popíše rozmnožování a vypěstování listnatých keřů, stromů, jehličnanů ve školce. Vysvětlí dobývání, balení a expedici okrasných dřevin. V případě doplňujících otázek odpovídá s drobnými chybami.
V praxi žák na základě instrukcí s mírnou podporou učitele předvede pracovní postup daného způsobu množení, pěstování či sklizně okrasných dřevin ve školce. Na návodné otázky odpovídá v podstatě správně. S pomocí určuje dřeviny, se kterými pracuje.
Žák se orientuje v dané problematice a s pomocí doplňujících otázek za pomoci učitele popíše rozmnožování a vypěstování listnatých keřů, stromů, jehličnanů ve školce. Se značnou pomocí učitele vysvětlí dobývání, balení a expedici okrasných dřevin s drobnými chybami. Na návodné otázky odpovídá s chybami.
V praxi na základě instrukcí a za značné podpory učitele žák předvede pracovní postup daného způsobu množení, pěstování či sklizně okrasných dřevin ve školce. Při práci se dopouští chyb, které po upozornění je schopen opravit. Na případné doplňující otázky odpovídá s chybami. Za pomoci učitele určuje většinu dřevin, se kterými pracuje.
Žák má potíže se zvládnutím učiva a s velkými obtížemi se orientuje v dané problematice rozmnožování a vypěstování listnatých keřů, stromů, jehličnanů ve školce. Bez výrazné pomoci není schopen vysvětlit dobývání, balení a expedici okrasných dřevin ve školce. Na návodné otázky odpovídá chybně.
V praxi žák není schopen bez výrazné pomoci učitele zpracovat úkol, při jeho provádění výrazně chybuje. Na doplňující otázky odpovídá chybně. Za pomoci učitele určuje jen některé dřeviny, se kterými pracuje.
Žák učivo nezvládá, chybí mu základní orientace v problematice rozmnožování okrasných dřevin a dopěstování mladého okrasného materiálu ve školce. Na návodné otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe.
Při práci dělá podstatné chyby. Ani s výraznou pomocí učitele nezvládá předvést dílčí pracovní činnosti při rozmnožování a pěstování sadbového okrasného materiálu ve školce. Nedokáže určit dřeviny, se kterými pracuje.
POKORNÝ, Josef: Základy zahradnické výroby pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2003. 120 s. ISBN: 80-7216-181-4.
DVOŘÁČEK, Pavel: Sadovnictví pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 96 s. ISBN 80-721-6152-0.
Délka modulu (počet hodin) bude stejným dílem rozdělena mezi teoretickou a praktickou výuku.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bronislava Urbánková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.