Bezpečnost a ochrana zdraví při práci v zahradnictví
41-m-2/AK38
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
41 - Zemědělství a lesnictví
BOZP a PO v zahradnickém provozu
41-52-E/02 Zahradnická výroba
12
30. 04. 2020
Ze základní školy disponují žáci kompetencemi k dodržování bezpečného chování ve škole, v teoretické i praktické výuce a při různých činnostech školy. Přichází se zkušeností pravidelného poučení BOZ (bezpečnost a ochrana zdraví) na začátku školního roku třídním učitelem, v úvodních hodinách předmětů a při každé akci školy. S předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví a požární ochranou se žáci setkávají průřezově v celé řadě činností odpovídajících jejich věku a zkušenostem.
Při využití modulu ve druhém ročníku žáci již postupují podle svých možností a schopností podle pokynů učitele v souladu s ustanoveními týkajícími se BOZP (bezpečnost a ochrana zdraví při práci) a PO (požární ochrana) při pracovních činnostech v zahradnické výrobě.
V průběhu modulu bude žák veden tak, aby dbal na BOZP a PO, což znamená, že žák:
Cílem modulu je to, že žák si uvědomuje, že riskantním chováním ohrožuje sebe i své okolí. Musí proto dodržovat a respektovat pokyny dané předpisy a nařízeními BOZP a PO.
Žák vědomě:
Vzdělávání v oblasti BOZP a PO je uskutečněno v podobě školení při nástupu do školy a na odborný výcvik a potom při zahájení každého školního roku a druhého pololetí.
Jednotlivé okruhy BOZP a PO musí být zařazeny do každého tematického celku v obou ročnících.
Vstupní školení musí obsahovat:
Oblast BOZP
Oblast PO
Další proškolení je nutné provést při změně pracoviště, před exkurzí, při mimořádném školení (v případech, které mají nebo mohou mít podstatný vliv na BOZP), před zahájením práce apod.
Vzhledem k obsahu modulu je nezbytné přednostně uplatňovat aktivizační a komunikační metody práce umožňující vysokou míru názornosti a aktivizaci všech zúčastněných.
Hlavním cílem je vytvořit prostředí, které zvýší aktivitu a zajistí jejich maximální zapojení.
Předpokladem je, že budou uplatněny principy týmové práce.
Při výuce doporučujeme kombinovat níže uvedené metody:
Dobrých výsledků ve vzdělávání a zvyšování povědomí o bezpečnosti dosáhneme, pokud žáky zapojíme do různých projektů, jejichž členy budou žáci z různých tříd a možno i oborů.
První ročník
Druhý ročník
Další proškolení dle potřeby zařazené v průběhu obou ročníků:
O každém školení BOZP a PO provede učitel zápis do deníku odborného výcviku a třídní knihy.
Pokud se žák z nějakého důvodu školení nezúčastnil, je povinností učitele ho dodatečně prokazatelně seznámit s pokyny BOZP a PO, doplnit podpisy na prezenční listině s aktuálním datem doškolení.
Forma a podmínky ověřování výsledků a jejich hodnocení budou odpovídat použitým výukovým metodám.
Lze jej uskutečnit formou kolokvia, prezentace, řešení projektu, ústní ověření znalostí jednotlivce, písemná forma, test.
Učitel zvolí způsob ověření výsledků s přihlédnutím k možnostem a schopnostem žáků.
Výstupem školení je vždy prezenční listina s osnovou školení (popřípadě test nebo doklad o ověření, že žák dané problematice porozuměl).
Vzhledem k obsahu BOZP a PO postrádá smysl hodnotit známkou teoretické zvládnutí předpisů a ustanovení. Jednotlivým školením a proškolováním seznamujeme žáky s předpisy, ale hlavní význam těchto činností tkví v pěstování návyků bezpečné práce, která se stane zažitou součástí přípravy k profesi.
Pak je nezbytné, aby se tato oblast stala součástí hodnocení každé teoretické i praktické činnosti žáka ve výuce v průběhu celého studia. Při hodnocení se bere zřetel na individuální schopnosti a možnosti žáka.
Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny na základě porozumění dané problematice žákem a schopnosti aplikovat získané informace v praxi.
Výsledné hodnocení BOZP a PO: uspěl x neuspěl
Žák je schopen aplikovat získané vědomosti z BOZP a PO při řešení zadaných úkolů samostatně nebo za podpory učitele. Reaguje na doplňující otázky učitele správně nebo s drobnými nepřesnostmi. V testu nebo odpovědích nejsou podstatné chyby.
Žák při uplatňování získaných vědomostí z BOZP a PO dělá podstatné chyby a nedovede je použít ani za pomoci učitele. Na doplňující a naváděcí otázky odpovídá chybně nebo vůbec. V testu nebo v odpovědích jsou závažné nedostatky ve správnosti.
Zákon č. 561/ 2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci
Vyhláška š. 288/2003 Sb., kterou se stanoví práce a pracoviště, které jsou zakázány těhotným ženám, kojícím ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu a mladistvým, podmínky za nichž mohou mladiství výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání
Vyhl. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů
Metodický pokyn MŠMT k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
Dokumenty školy: Vnitřní směrnice BOZP a PO, traumatologický plán, školní řád, řády učeben apod.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bronislava Urbánková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.