Rozmnožování rostlin
41-m-2/AK37
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
41 - Zemědělství a lesnictví
Rozmnožování rostlin řízkováním
41-52-E/02 Zahradnická výroba
16
30. 04. 2020
Znalost:
Cílem modulu je připravit žáky pro zodpovědnou, pečlivou a kvalitní práci při rozmnožování rostlinného materiálu. Důraz je kladen na bezpečnost při práci s nářadím. Po ukončení modulu žák zvládá množení rostlin semenem a řízkováním.
V RVP pro obor vzdělání 41-52-E/02 Zahradnická výroba je uveden výsledek vztažený k modulu:
Žák objasní základní způsoby rozmnožování okrasných rostlin, provede obvyklý způsob množení u stěžejního sortimentu květin a okrasných dřevin, vysvětlí podstatu generativního a vegetativního množení rostlin a uvádí praktické příklady. Rozmnožuje základní zeleninové druhy. Rozmnožuje a pěstuje základní sortiment ovocné sadby.
V modulu žák:
1. Základy zahradnické produkce – rozmnožování.
2. Základy ovocnictví a zelinářství – generativní a vegetativní rozmnožování zelenin v krytých prostorách i v polních podmínkách, množení a pěstování ovocné sadby ve školce.
3. Základy sadovnictví a květinářství – generativní a vegetativní množení, jeho specifika u různých skupin květin a okrasných dřevin.
Ve výuce lze kombinovat níže uvedené metody výuky:
Metody slovní: např. vysvětlování, přednáška, rozhovor, dramatizace, písemná práce, práce s textem.
Metody názorně-demonstrační: pozorování, filmové a počítačové projekce.
Metody praktické: manuální činnost.
V teoretickém vyučování:
Žáci dostávají ve výuce vytištěné učební materiály, např. pracovní listy, do kterých si mohou dělat poznámky a kreslit obrázky. K dispozici mají fotografie, obrázky jednotlivých způsobů vegetativního množení a výsevů. Při výuce pracují s učebnicemi, s informacemi z internetu, prezentacemi, videi. Do teoretické výuky je vhodné zařadit demonstrační ukázky řízkování a cvičných výsevů přímo v učebně.
V praktické výuce:
Je kladen důraz především na kvalitu provedené práce a na dodržování správného pracovního postupu.
V úvodu vyučování se jednotlivé způsoby množení zopakují teoreticky. Provádí se kontrola pracovního oblečení a nářadí. Žáci se seznámí s množícím materiálem a předvede se jim správný pracovní postup množení. Po skončení ukázky si pod dohledem postupně všichni žáci vyzkouší předvedené způsoby množení. Žáky během prováděné práce motivujeme k práci kvalitní a upozorníme je na případné chyby.
Modul je vhodné zařadit do 1. ročníku do vyučovacího předmětu Základy zahradnické produkce.
Pro ověřování výsledků vzdělávání bude k dispozici učebna, vhodné vybavení je PC, dataprojektor, nářadí a množící materiál.
Pro správné určení a předvedení způsobů množení bude k dispozici obrázkový materiál způsobů množení, nářadí a rostlinný materiál pro množení.
Ověřování výsledků lze uskutečnit pomocí didaktických testů, pracovních listů, ústních a praktických znalostí.
Při hodnocení bude kladen důraz:
Kritérium hodnocení:
Hodnocení výborně:
Žák samostatně vyjmenuje základní způsoby množení. Popíše a následně předvede pracovní postup výsevu a řízkování.
Hodnocení chvalitebně:
Žák s drobnějšími chybami vyjmenuje základní způsoby množení. Popíše a předvede s menšími nedostatky pracovní postup výsevu a řízkování.
Hodnocení dobře:
Žák se orientuje v dané problematice a s pomocí doplňujících otázek učivo zvládá a s pomocí také předvede pracovní postup výsevu a řízkování.
Hodnocení dostatečně:
Žák má potíže se zvládnutím učiva a s obtížemi se orientuje v dané problematice. S větší pomocí popíše a předvede pracovní postup výsevu a řízkování.
Hodnocení nedostatečně:
Žák učivo nezvládá, chybí mu základní orientace v problematice a nedokáže využít ani příkladů z praxe. Nezvládne s pomocí předvést pracovní postup výsevu a řízkování.
HURŇÁK, Andrej. Základy zahradnické výroby. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1989.
KRBEC, Pavel. Ovocnictví pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-721-6168-7.
POKORNÝ, Josef. Zelinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-721-6159-8.
DVOŘÁČEK, Pavel. Sadovnictví pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-721-6152-0.
PIPPALOVÁ, Eva. Květinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-721-6167-9.
Délka modulu (počet hodin) bude stejným dílem rozdělena mezi teoretickou a praktickou výuku.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michaela Pěničková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.