Detail modulu Půda, její zpracování a zahradnické zeminy

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Půda, její zpracování a zahradnické zeminy

Kód modulu

41-m-2/AK36

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

E (dvouleté, EQF úroveň 2)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Druhy půd a zahradnické zeminy

Obory vzdělání - poznámky

41-52-E/02 Zahradnická výroba

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Žák vysvětlí pojem meteorologie a klimatologie, vysvětluje vliv ovzduší na pěstování rostlin, charakterizuje vegetační činitele.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je poskytnout žákům na přiměřené úrovni všeobecné poznatky nezbytné pro všechny zahradnické obory o půdě a zahradnických zeminách, dále o způsobech ručního i strojového zpracování půdy. Cílem modulu je rovněž seznámit žáky s dodržováním zásad pracovních postupů a bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. 

Očekávané výsledky učení

Výsledky učení:

  • charakterizuje pojem půda,
  • vysvětlí půdotvorný proces,
  • vyjmenuje a charakterizuje zahradnické zeminy,
  • zdůvodní použití příměsí do zahradnických zemin,
  • popíše práce základního zpracování půdy,
  • uvádí práce pro předseťovou přípravu půdy,
  • vysvětluje BOZP u pracovních operací základního a předseťového zapracování půdy.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

PŮDA

Půdní činitelé

Půda – půda jako složka životního prostředí, jako stanoviště kulturních rostlin, jako základní výrobní prostředek v zemědělství, úrodnost půdy.

Vznik půdy – proces a druhy zvětrávání.

Složení půdy – tuhá, kapalná a plynná fáze.

Půdní druhy – lehké, střední a těžké půdy. 

Vlastnosti půdy – fyzikální, chemické a biologické vlastnosti půdy.

Půdní typy – černozemě, hnědozemě a hnědé půdy.

ZPRACOVÁNÍ PŮDY

Rozdělení mechanizačních prostředků pro zpracování půdy.

Základní zpracování půdy – podmítka, orba, pluhy, hlavní části pluhu.

Příprava půdy před setím a sázením – účel zpracování půdy před setím a sázením. 

ZAHRADNICKÉ ZEMINY A SUBSTRÁTY

Půda ve skleníku, zahradnické zeminy, příměsi do substrátů.

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Výsledky učení:

Žák pracuje se získanými poznatky a postupně se seznamuje s mechanizačními prostředky na základní a předseťové zpracování půdy a s jejich konstrukcí.

Žák na základě dotazů učitele stručně popíše konstrukci mechanizačních prostředků na základní a předseťové zpracování půdy.

Žáci podle vzorků určí základní zahradnické zeminy a příměsi do substrátů.

 

Výuka bude založena především na teoretickém vyučování s využitím slovních metod výuky:

Vysvětlování – využití logického a systematického postupu při předávání znalostí žákům. Vysvětlování je vhodné využít v kombinaci s popisem, kdy se zaměřujeme na pozorovatelné vlastnosti předmětu nebo jevu. 

Výukový rozhovor – žák se učí komunikovat – vzájemná výměna informací a poznatků. Je důležité vhodné kladení otázek a odpovídání na ně (bude využito u výuky tématu „Půda, vznik, složení půdy, půdní druhy, vlastnosti půdy a půdní typy").

Slovní metody výuky je vhodné zkombinovat s metodami názorně-demonstračními, které jsou založeny na principu názornosti (předvádění a pozorování, práce s obrazem) – toto bude využito u výuky tématu „Základní a předseťové zpracování půdy“. 

Součástí výuky budou také příklady z praxe, do výuky budou aktuálně zařazovány nové poznatky.

Formy výuky – hromadná (frontální) výuka, vhodnější je skupinová výuka, kdy žáci pracují ve skupinách, výuka je založena na spolupráci žáků mezi sebou při řešení úkolů a na komunikaci s učitelem. Tato forma učí žáky vyřešit složitější problém a umět si vzájemně pomoci – lze využít při výuce během celého modulu.

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník, obor 41-52-E/02 Zahradnická výroba

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Formy hodnocení – individuální zkoušení, písemné zkoušení, pozorování žáka (hodnocení postojů, odpovědnosti apod.). 

V hodnocení je vedle samostatného prokázání vědomostí také sledována schopnost aplikovat znalosti a řešit problémy, samostatnost a schopnost pracovat v týmu. Při hodnocení v těchto oblastech se bere zřetel na individuální schopnosti a možnosti žáka.

Kritéria hodnocení

Při hodnocení bude kladen důraz:

  • na hloubku porozumění učiva a schopnost aplikovat poznatky v praxi,
  • na dodržování správné odborné terminologie.

Kritéria pro hodnocení

  • stupeň prospěchu „1 – výborný“

Žák samostatně definuje půdu, vysvětlí vznik a složení půdy. Popíše půdní druhy, půdní typy a vlastnosti půdy. Charakterizuje základní zpracování půdy a přípravu půdy před setím a sázením. Popíše zahradnické zeminy a substráty.

  • stupeň prospěchu „2 – chvalitebný“

Žák s drobnými chybami a menšími nedostatky definuje půdu, vysvětlí vznik a složení půdy. Popíše půdní druhy, půdní typy a vlastnosti půdy. Charakterizuje základní zpracování půdy a přípravu půdy před setím a sázením. Popíše zahradnické zeminy a substráty.

  • stupeň prospěchu „3 – dobrý“

Žák se orientuje v problematice půdy, zpracování půdy, zahradnických zemin a substrátů a s pomocí doplňujících otázek učivo zvládá.

  • stupeň prospěchu „4 – dostatečný“

Žák má potíže se zvládnutím učiva a s obtížemi se orientuje v dané problematice. S velkou pomocí popíše půdu, její vznik a složení, popíše půdní druhy, půdní typy a vlastnosti půdy, základní zpracování půdy a přípravu půdy před setím a sázením, zahradnické zeminy a substráty.

  • stupeň prospěchu „5 – nedostatečný“

Žák učivo nezvládá, chybí mu základní orientace v problematice a nedokáže využít ani příkladů z praxe. 

Doporučená literatura

HURŇÁK, Andrej. Základy zahradnické výroby: učebnice pro střední odborná učiliště. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1989. Rostlinná výroba (Státní zemědělské nakladatelství).

POKORNÝ, Josef. Základy zahradnické výroby pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2003. ISBN 80-7216-181-4.

PIPPALOVÁ, Eva. Květinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-167-9.

KOLOMAZNÍK, Miroslav. Stroje a zařízení: učebnice pro žáky 1. až 3. ročníků učebního oboru Opravářské práce. Praha: Institut výchovy a vzdělávání Ministerstva zemědělství ČR, 2001. ISBN 80-7105-225-6.

BEZDĚKOVSKÝ, Miroslav a Vladimír KREJČÍ. Základy zemědělské výroby: rostlinná výroba 1 : učebnice rostlinné výroby pro odb. učiliště. 2. vyd. Praha: SPN, 1991. Učebnice pro střední školy.

Poznámky

Délka modulu (počet hodin) bude stejným dílem rozdělena mezi teoretickou a praktickou výuku. 

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Huk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné