Půda, její zpracování a zahradnické zeminy
41-m-2/AK36
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
41 - Zemědělství a lesnictví
Druhy půd a zahradnické zeminy
41-52-E/02 Zahradnická výroba
16
30. 04. 2020
Žák vysvětlí pojem meteorologie a klimatologie, vysvětluje vliv ovzduší na pěstování rostlin, charakterizuje vegetační činitele.
Cílem modulu je poskytnout žákům na přiměřené úrovni všeobecné poznatky nezbytné pro všechny zahradnické obory o půdě a zahradnických zeminách, dále o způsobech ručního i strojového zpracování půdy. Cílem modulu je rovněž seznámit žáky s dodržováním zásad pracovních postupů a bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Výsledky učení:
PŮDA
Půdní činitelé
Půda – půda jako složka životního prostředí, jako stanoviště kulturních rostlin, jako základní výrobní prostředek v zemědělství, úrodnost půdy.
Vznik půdy – proces a druhy zvětrávání.
Složení půdy – tuhá, kapalná a plynná fáze.
Půdní druhy – lehké, střední a těžké půdy.
Vlastnosti půdy – fyzikální, chemické a biologické vlastnosti půdy.
Půdní typy – černozemě, hnědozemě a hnědé půdy.
ZPRACOVÁNÍ PŮDY
Rozdělení mechanizačních prostředků pro zpracování půdy.
Základní zpracování půdy – podmítka, orba, pluhy, hlavní části pluhu.
Příprava půdy před setím a sázením – účel zpracování půdy před setím a sázením.
ZAHRADNICKÉ ZEMINY A SUBSTRÁTY
Půda ve skleníku, zahradnické zeminy, příměsi do substrátů.
Výsledky učení:
Žák pracuje se získanými poznatky a postupně se seznamuje s mechanizačními prostředky na základní a předseťové zpracování půdy a s jejich konstrukcí.
Žák na základě dotazů učitele stručně popíše konstrukci mechanizačních prostředků na základní a předseťové zpracování půdy.
Žáci podle vzorků určí základní zahradnické zeminy a příměsi do substrátů.
Výuka bude založena především na teoretickém vyučování s využitím slovních metod výuky:
Vysvětlování – využití logického a systematického postupu při předávání znalostí žákům. Vysvětlování je vhodné využít v kombinaci s popisem, kdy se zaměřujeme na pozorovatelné vlastnosti předmětu nebo jevu.
Výukový rozhovor – žák se učí komunikovat – vzájemná výměna informací a poznatků. Je důležité vhodné kladení otázek a odpovídání na ně (bude využito u výuky tématu „Půda, vznik, složení půdy, půdní druhy, vlastnosti půdy a půdní typy").
Slovní metody výuky je vhodné zkombinovat s metodami názorně-demonstračními, které jsou založeny na principu názornosti (předvádění a pozorování, práce s obrazem) – toto bude využito u výuky tématu „Základní a předseťové zpracování půdy“.
Součástí výuky budou také příklady z praxe, do výuky budou aktuálně zařazovány nové poznatky.
Formy výuky – hromadná (frontální) výuka, vhodnější je skupinová výuka, kdy žáci pracují ve skupinách, výuka je založena na spolupráci žáků mezi sebou při řešení úkolů a na komunikaci s učitelem. Tato forma učí žáky vyřešit složitější problém a umět si vzájemně pomoci – lze využít při výuce během celého modulu.
1. ročník, obor 41-52-E/02 Zahradnická výroba
Formy hodnocení – individuální zkoušení, písemné zkoušení, pozorování žáka (hodnocení postojů, odpovědnosti apod.).
V hodnocení je vedle samostatného prokázání vědomostí také sledována schopnost aplikovat znalosti a řešit problémy, samostatnost a schopnost pracovat v týmu. Při hodnocení v těchto oblastech se bere zřetel na individuální schopnosti a možnosti žáka.
Při hodnocení bude kladen důraz:
Kritéria pro hodnocení
Žák samostatně definuje půdu, vysvětlí vznik a složení půdy. Popíše půdní druhy, půdní typy a vlastnosti půdy. Charakterizuje základní zpracování půdy a přípravu půdy před setím a sázením. Popíše zahradnické zeminy a substráty.
Žák s drobnými chybami a menšími nedostatky definuje půdu, vysvětlí vznik a složení půdy. Popíše půdní druhy, půdní typy a vlastnosti půdy. Charakterizuje základní zpracování půdy a přípravu půdy před setím a sázením. Popíše zahradnické zeminy a substráty.
Žák se orientuje v problematice půdy, zpracování půdy, zahradnických zemin a substrátů a s pomocí doplňujících otázek učivo zvládá.
Žák má potíže se zvládnutím učiva a s obtížemi se orientuje v dané problematice. S velkou pomocí popíše půdu, její vznik a složení, popíše půdní druhy, půdní typy a vlastnosti půdy, základní zpracování půdy a přípravu půdy před setím a sázením, zahradnické zeminy a substráty.
Žák učivo nezvládá, chybí mu základní orientace v problematice a nedokáže využít ani příkladů z praxe.
HURŇÁK, Andrej. Základy zahradnické výroby: učebnice pro střední odborná učiliště. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1989. Rostlinná výroba (Státní zemědělské nakladatelství).
POKORNÝ, Josef. Základy zahradnické výroby pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2003. ISBN 80-7216-181-4.
PIPPALOVÁ, Eva. Květinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-167-9.
KOLOMAZNÍK, Miroslav. Stroje a zařízení: učebnice pro žáky 1. až 3. ročníků učebního oboru Opravářské práce. Praha: Institut výchovy a vzdělávání Ministerstva zemědělství ČR, 2001. ISBN 80-7105-225-6.
BEZDĚKOVSKÝ, Miroslav a Vladimír KREJČÍ. Základy zemědělské výroby: rostlinná výroba 1 : učebnice rostlinné výroby pro odb. učiliště. 2. vyd. Praha: SPN, 1991. Učebnice pro střední školy.
Délka modulu (počet hodin) bude stejným dílem rozdělena mezi teoretickou a praktickou výuku.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Huk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.