Technologie pěstování hlavních druhů zeleniny v krytých prostorách
41-m-3/AK27
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Zelinář (kód: 41-009-H)
05. 09. 2018
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
20
30. 04. 2020
Zvládnutí modulu Rozmnožování zeleniny, její výsadba a ošetřování
Dále se předpokládají všeobecné znalosti pojmů z předmětu Základy zahradnictví a praktické zkušenosti z oblasti ošetřování rostlin.
Tento kvalifikační modul navazuje na obecné základy z oblasti rozmnožování zeleniny, výsadby rostlin a jejího ošetřování v průběhu vegetace a klade si za cíl upevnit tyto znalosti a dovednosti a rozšířit je při aplikaci do konkrétních podmínek pěstování jednotlivých druhů zelenin v krytých prostorách – sklenících, fóliovnících.
Důraz je kladen na odlišnosti při technologiích pěstování hlavních druhů zeleniny v teoretické výuce, především pak na praktické dovednosti získané při jejich ošetřování. V této oblasti se žák seznámí se specifickými činnostmi u pěstování zeleniny v krytých prostorách.
Po ukončení modulu bude žák schopen ošetřovat zeleninu dle současných požadavků na pěstování. Obsahem modulu není pěstování zeleniny v hydroponických kulturách nebo jiných typech živných roztoků.
Očekávané výsledky učení vycházejí částečně z kompetence v profesní kvalifikaci Zelinář (kód 41-009-H)
Kompetence: Hnojení zeleniny
Kompetence: Výsadba a ošetřování zeleniny během vegetace ve venkovních podmínkách i krytých prostorách
41-009-H Zelinář:
RVP Zahradník
Obsahový okruh Pěstování ovoce, zeleniny a skleníkových květin
Učivo Zelinářství
Žáci se v rámci teoretické výuky:
Žáci v rámci praktické výuky:
Při výuce teorie je použit frontální způsob výuky s využitím prezentace učitele, datovou sítí, fotografiemi, katalogy. Vzhledem k zařazení modulu do vyššího ročníku je na místě řízená diskuse s využitím zkušeností z hodin odborného výcviku, skupinová práce na pracovních listech, individuální práce při vyhledávání informací.
Praktická výuka je realizována v rámci odborného výcviku. Zde pracují žáci ve skupině zpravidla po osmi. Při vlastním ošetřování zeleniny pracují samostatně na úsecích záhonů (listová zelenina, ředkvičky, kedlubny, cibulová zelenina), při ošetřování plodové zeleniny v krytých prostorách pracují samostatně na přidělených řadách. Je vhodné, aby praktická výuka byla zařazena v co nejkratším období poté, kdy žáci získají teoretické poznatky o pěstování jednotlivých druhů zeleniny.
Modul je vhodné zařadit do 2. a 3. ročníku vzdělávání v předmětech Zelinářství a Odborný výcvik.
Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny společně na základě zadaných úkolů.
Hodnocení zahrnuje:
Kritéria hodnocení vycházející z hodnoticího standardu Zelinář (41- 009- H)
Žák samostatně a věcně popíše způsoby přihnojování zeleniny v krytých prostorách. Ve vyjadřování je přesný, logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný. Současně předvede oba způsoby přihnojení zeleniny, práci provádí přesně a pečlivě.
Hodnocení: výborně
Žák popíše způsoby přihnojování zeleniny v krytých prostorách. Ve vyjadřování je přesný a logický. Současně předvede oba způsoby přihnojení zeleniny, práci provádí přesně a pečlivě.
Hodnocení: chvalitebně
Žák s drobnými chybami a s pomocí učitele popisuje způsoby přihnojení. Při práci není dostatečně pečlivý, málo samostatný.
Hodnocení: dobře
Žák se orientuje v dané problematice se značnými potížemi, vyjadřuje se nepřesně s chybami. Jeho práce je málo přesná, výkon nejistý.
Hodnocení: dostatečně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny technologické postupy u pěstování jednotlivých druhů zeleniny v krytých prostorách (zálivka, kypření půdy, hrůbkování, nastýlání, položení mulčovací textilie, vyštipování, zaštipování, nadkrývání netkanou textilií). Bez chyb a samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: výborně
Žák vysvětlí všechny technologické postupy u pěstování jednotlivých druhů zeleniny v krytých prostorách (zálivka, kypření půdy, hrůbkování, nastýlání, položení mulčovací textilie, vyštipování, zaštipování, nadkrývání netkanou textilií). Bez chyb provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: chvalitebně
Žák s dílčí pomocí učitele věcně správně vysvětlí všechny technologické postupy u pěstování jednotlivých druhů zeleniny v krytých prostorách (zálivka, kypření půdy, hrůbkování, nastýlání, položení mulčovací textilie, vyštipování, zaštipování, nadkrývání netkanou textilií). S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dobře
Žák uvede alespoň některé technologické postupy u jednotlivých druhů zeleniny v krytých prostorách (zálivka, kypření půdy, kultivace meziřádkového prostoru, hrůbkování, nastýlání, položení mulčovací textilie, vyštipování, zaštipování, nadkrývání netkanou textilií), které za značné pomoci učitele provede.
Hodnocení: dostatečně
Při hodnocení je kladen důraz na kvalitu všech prováděných prací, samostatnost v ústním projevu i praktické činnosti, zručnost, pracovní tempo, dodržování BOZP, znalost a dodržování technologických postupů.
PETŘÍKOVÁ, Kristína. Integrované pěstování listové zeleniny. Praha: Ústav zemědělských a potravinářských informací, 2004. Zemědělské informace. ISBN 80-7271-154-7.
POKORNÝ, J. Zelinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 64 s. ISBN: 80-7216-159-8.
Doporučené rozvržení hodin:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.