Tvorba zeleně
41-m-3/AK25
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
20
30. 04. 2020
Předpokládá se zvládnutí učiva o stavebních materiálech, dále základní znalosti o skupinách rostlin v zahradních a krajinářských úpravách. Není zde návaznost na žádný jiný předchozí modul.
Cílem modulu je získání teoretických znalostí a praktických dovedností při zakládání specifických typů staveb v zahradních a krajinářských kompozicích – skalek a zídek.
Teoretická výuka směřuje k získání znalostí o významu a využití skalek a zídek v zahradních a krajinářských úpravách, o používaných stavebních materiálech při budování těchto staveb, o způsobu realizace těchto typů staveb a způsobech ošetřování. Je teoretickým podkladem pro realizaci sadovnických úprav podle projektové dokumentace.
Cílem výuky by mělo být naučit žáky pochopit tyto specifické stavby a seznámit je s jejich realizací.
Kritérium: (výsledky vzdělávání dle RVP)
Žák
Obsahový okruh Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství
učivo Sadovnické a krajinářské činnosti
Při teoretickém vyučování je použit frontální způsob výuky s doplněním fotografickým materiálem, audiovizuální ukázky, řízená diskuse, skupinová i individuální práce s informacemi, řešení projektů, práce se sadovnickými plány.
Žáci si při výuce pořizují zápisy z výkladu, pracují s informacemi z internetu a odborné literatury, pracují se sadovnickými plány.
V praktické výuce se žák seznámí s druhy stavebního materiálu přímo v terénu, vyzkouší si způsoby usazení kamenů ve skalkách i tzv. suchých zídkách, vysadí rostliny do zídky. Vhodné je zařadit do výuky exkurzi.
Žáci se v rámci teoretické výuky:
Žáci v rámci praktické výuky:
Modul je vhodné zařadit do 2. nebo 3. ročníku studia.
Pro teoretické ověření výsledků vzdělávání bude k dispozici standardní učebna, vhodné je vybavení PC a dataprojektorem.
Ověřování výsledků vzdělávání lze uskutečnit formou písemných testů, ústním ověřováním znalostí, řešením projektů a praktickými činnostmi se sadovnickými plány.
Pro praktické ověřování je k dispozici suchá květinová zídka pro zajištění údržby.
Při hodnocení bude kladen důraz:
Kritérium:
zakládá, ošetřuje a udržuje sadovnické a krajinářské úpravy
Žák samostatně popíše a charakterizuje význam a uplatnění skalek, jeho projev je samostatný a věcně správný. Je z něj patrné, že žák učivu porozuměl.
Hodnocení: výborně
Žák popíše a charakterizuje význam a uplatnění skalek, jeho projev je věcně správný. .
Hodnocení: chvalitebně
Žák odpovídá s nepřesnostmi, jeho projev vyžaduje občasný zásah učitele, v problematice se však orientuje. Je méně samostatný.
hodnocení: dobře
Žák má obtíže se zvládnutím problematiky, orientuje se v ní se značnými obtížemi a jen za neustálé pomoci učitele. Dopouští se častých chyb.
hodnocení: dostatečně
Kritérium:
zakládá, ošetřuje a udržuje sadovnické a krajinářské úpravy
Žák samostatně a věcně správně popíše postup při zakládání skalek a zídek, učivu porozuměl. Jeho projev je plynulý bez pomoci učitele.
hodnocení: výborně
Žák správně popíše postup při zakládání skalek a zídek, učivu porozuměl. Jeho projev je plynulý.
Hodnocení: chvalitebně
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele problematiku zvládá, jeho projev je nejistý.
hodnocení: dobře
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, jeho projev se neobejde bez trvalého vedení učitelem.
hodnocení: dostatečně
Kritérium:
zakládá, ošetřuje a udržuje sadovnické a krajinářské úpravy
Žák samostatně popíše způsob osázení skalek a zídek, jeho projev je samostatný a věcně správný.
hodnocení: výborně
Žák popíše způsob osázení skalek a zídek, jeho projev je věcně správný.
Hodnocení: chvalitebně
Žák se orientuje v problematice, reaguje na četné doplňující otázky a za pomoci učitele problematiku zvládá.
hodnocení: dobře
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi a jen s pomocí učitele.
hodnocení: dostatečně
Pro úspěšné splnění teoretické části je nezbytné získání hodnocení známkou 1–4.
Kritérium:
zakládá, ošetřuje a udržuje sadovnické a krajinářské úpravy
Žák samostatně a správně provede údržbu suché květinové zídky, samostatně si vybere všechny pomůcky k provedení práce.
hodnocení: výborně
Žák provede údržbu suché květinové zídky, a vybere si všechny pomůcky k provedení práce.
hodnocení: chvalitebně
Žák nepracuje zcela samostatně, jeho činnost vyžaduje občasné korekce ze strany učitele, výsledná kvalita prováděné práce s drobnými připomínkami. Veškeré nářadí si nachystá rovněž dle připomínek vyučujícího.
hodnocení: dobře
Žák má obtíže s provedením zadání, jeho práce je nesamostatná a ne v požadované kvalitě, ve své práci je neustále veden učitelem včetně přípravy pomůcek.
hodnocení: dostatečně
Pro úspěšné splnění praktické části je nezbytné získání hodnocení známkou 1–4.
Výsledná známka modulu je určena aritmetickým průměrem dílčích výsledků vzdělávání.
kolektiv autorů: Tvorba zeleně, Sadovnictví – krajinářství. Mělník, VOŠZa a SZaŠ Mělník, 2011. 303 s. ISBN 978-80-904782-0-6 (VOŠZa a SZaŠ), ISBN 978-80-247-3605-1 (Grada).
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.