Detail modulu Tvorba zeleně

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Tvorba zeleně

Kód modulu

41-m-3/AK25

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

41-52-E/01 Zahradnické práce

41-52-H/01 Zahradník

Délka modulu (počet hodin)

20

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Předpokládá se zvládnutí učiva o stavebních materiálech, dále základní znalosti o skupinách rostlin v zahradních a krajinářských úpravách. Není zde návaznost na žádný jiný předchozí modul.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je získání teoretických znalostí a praktických dovedností při zakládání specifických typů staveb v zahradních a krajinářských kompozicích – skalek a zídek.

Teoretická výuka směřuje k získání znalostí o významu a využití skalek a zídek v zahradních a krajinářských úpravách, o používaných stavebních materiálech při budování těchto staveb, o způsobu realizace těchto typů staveb a způsobech ošetřování. Je teoretickým podkladem pro realizaci sadovnických úprav podle projektové dokumentace.

Cílem výuky by mělo být naučit žáky pochopit tyto specifické stavby a seznámit je s jejich realizací.

Očekávané výsledky učení

Kritérium: (výsledky vzdělávání dle RVP)

  • zakládá, ošetřuje a udržuje sadovnické a krajinářské úpravy

Žák

  • popíše a charakterizuje význam a uplatnění skalek a zídek
  • v zahradní a krajinářské kompozici
  • popíše postup při zakládání skalek a zídek
  • popíše způsob osázení skalek a zídek, uvede vhodné skupiny a konkrétní druhy rostlin k jejich osázení
  • provede údržbu suché květinové zídky

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahový okruh Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství

učivo Sadovnické a krajinářské činnosti   

  • zakládání a údržba sadovnických a krajinářských úprav

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Při teoretickém vyučování je použit frontální způsob výuky s doplněním fotografickým materiálem, audiovizuální ukázky, řízená diskuse, skupinová i individuální práce s informacemi, řešení projektů, práce se sadovnickými plány.

Žáci si při výuce pořizují zápisy z výkladu, pracují s informacemi z internetu a odborné literatury, pracují se sadovnickými plány.

V praktické výuce se žák seznámí s druhy stavebního materiálu přímo v terénu, vyzkouší si způsoby usazení kamenů ve skalkách i tzv. suchých zídkách, vysadí rostliny do zídky. Vhodné je zařadit do výuky exkurzi.

Žáci se v rámci teoretické výuky:

  • Seznámí s pojmy skalka a zídka, pochopí její funkci v sadovnických a krajinářských úpravách
  • Seznámí se s druhy stavebního materiálu pro stavbu skalek a zídek
  • Seznámí se s vhodným sortimentem rostlin
  • Pochopí způsob osázení skalek a zídek, respektování nároků jednotlivých skupin rostlin
  • Seznámí se se způsobem ošetřování rostlin, jejich výměnou a doplňováním v době existence těchto specifických zahradních staveb
  • Vyhledávají a ověřují si potřebné informace na síti nebo v odborné literatuře

Žáci v rámci praktické výuky:

  • Provádějí založení skalek a zídek na předem určeném stanovišti
  • Usazují zvolené druhy kamenů
  • Volí vhodný sortiment rostlin a vysazují je do skalky a zídky
  • Ošetřují dříve osázené skalky a zídky
  • Zpracovávají nákres květinové zídky s vysazenými rostlinami

Zařazení do učebního plánu, ročník

Modul je vhodné zařadit do 2. nebo 3. ročníku studia.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Pro teoretické ověření výsledků vzdělávání bude k dispozici standardní učebna, vhodné je vybavení PC a dataprojektorem.

Ověřování výsledků vzdělávání lze uskutečnit formou písemných testů, ústním ověřováním znalostí, řešením projektů a praktickými činnostmi se sadovnickými plány.

Pro praktické ověřování je k dispozici suchá květinová zídka pro zajištění údržby.

Kritéria hodnocení

Při hodnocení bude kladen důraz:

  • na hloubku porozumění učivu a schopnost aplikovat poznatky v praxi,
  • přesnost vyjadřování a správnost používání odborné terminologie.

Kritérium:

zakládá, ošetřuje a udržuje sadovnické a krajinářské úpravy

  • popíše a charakterizuje význam a uplatnění skalek a zídek v zahradní a krajinářské kompozici

Žák samostatně popíše a charakterizuje význam a uplatnění skalek, jeho projev je samostatný a věcně správný. Je z něj patrné, že žák učivu porozuměl.

Hodnocení: výborně

Žák popíše a charakterizuje význam a uplatnění skalek, jeho projev je věcně správný. .

Hodnocení: chvalitebně

Žák odpovídá s nepřesnostmi, jeho projev vyžaduje občasný zásah učitele, v problematice se však orientuje. Je méně samostatný.

hodnocení: dobře

Žák má obtíže se zvládnutím problematiky, orientuje se v ní se značnými obtížemi a jen za neustálé pomoci učitele. Dopouští se častých chyb.

hodnocení: dostatečně

Kritérium:

zakládá, ošetřuje a udržuje sadovnické a krajinářské úpravy

  • popíše postup při zakládání skalek a zídek

Žák samostatně a věcně správně popíše postup při zakládání skalek a zídek, učivu porozuměl. Jeho projev je plynulý bez pomoci učitele.

hodnocení: výborně

Žák správně popíše postup při zakládání skalek a zídek, učivu porozuměl. Jeho projev je plynulý.

Hodnocení: chvalitebně

Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele problematiku zvládá, jeho projev je nejistý.

hodnocení: dobře

Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, jeho projev se neobejde bez trvalého vedení učitelem.

hodnocení: dostatečně

Kritérium:

zakládá, ošetřuje a udržuje sadovnické a krajinářské úpravy

  • popíše způsob osázení skalek a zídek, uvede vhodné skupiny a konkrétní druhy rostlin k jejich osázení

Žák samostatně popíše způsob osázení skalek a zídek, jeho projev je samostatný a věcně správný.

hodnocení: výborně

Žák popíše způsob osázení skalek a zídek, jeho projev je věcně správný.

Hodnocení: chvalitebně

Žák se orientuje v problematice, reaguje na četné doplňující otázky a za pomoci učitele problematiku zvládá.

hodnocení: dobře

Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi a jen s pomocí učitele.

hodnocení: dostatečně

Pro úspěšné splnění teoretické části je nezbytné získání hodnocení známkou 1–4.

Kritérium:

zakládá, ošetřuje a udržuje sadovnické a krajinářské úpravy

  • provede údržbu suché květinové zídky

Žák samostatně a správně provede údržbu suché květinové zídky, samostatně si vybere všechny pomůcky k provedení práce.

hodnocení: výborně

Žák provede údržbu suché květinové zídky, a vybere si všechny pomůcky k provedení práce.

hodnocení: chvalitebně

Žák nepracuje zcela samostatně, jeho činnost vyžaduje občasné korekce ze strany učitele, výsledná kvalita prováděné práce s drobnými připomínkami. Veškeré nářadí si nachystá rovněž dle připomínek vyučujícího.

hodnocení: dobře

Žák má obtíže s provedením zadání, jeho práce je nesamostatná a ne v požadované kvalitě, ve své práci je neustále veden učitelem včetně přípravy pomůcek.

hodnocení: dostatečně

Pro úspěšné splnění praktické části je nezbytné získání hodnocení známkou 1–4.

 

Výsledná známka modulu je určena aritmetickým průměrem dílčích výsledků vzdělávání.

Doporučená literatura

kolektiv autorů: Tvorba zeleně, Sadovnictví – krajinářství. Mělník, VOŠZa a SZaŠ Mělník, 2011. 303 s. ISBN 978-80-904782-0-6 (VOŠZa a SZaŠ), ISBN 978-80-247-3605-1 (Grada).

Poznámky

Doporučené rozvržení hodin:

  • teoretické vyučování: 8 hodin
  • praktické vyučování: 12 hodin

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné