Sklizeň a posklizňová úprava zeleniny
41-m-3/AK24
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-E/ 01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
24
30. 04. 2020
Základní vzdělání
Předpokládají se základní znalosti o pěstovaných ovocných druzích, zelenině a okrasných rostlinách. Není zde návaznost na žádný předchozí modul.
Cílem modulu je připravit žáka tak, aby po jeho absolvování:
Součástí modulu je část teoretická, kde žáci získají základní znalosti o sklizni a posklizňové úpravě zeleniny, a následně část praktická se získáním praktických dovedností s finálními pracemi v zelinářské výrobě.
Očekávané výsledky učení (OVU) (ve vazbě na RVP)
41-52-E/ 01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
Žák:
Vzdělávací oblast Pěstování ovoce, zeleniny a skleníkových květin
Učivo Sklizeň, třídění a posklizňová úprava zeleniny
V rámci teoretické výuky je použita slovní metoda výuky založená na výkladu učitele. Výuka probíhá v běžné učebně, vybavené počítačem a dataprojektorem, učitel v rámci výkladu využívá demonstrační metody – prezentace spojené se způsoby sklizně, tříděním a posklizňovou úpravou zeleniny. Během výkladu si žáci zapisují poznámky a odkazy na další možné studijní podklady na internetu, popř. v odborné literatuře. V průběhu výuky probíhá rovněž dialog mezi žákem a učitelem, zejména při uvádění známých chorob nebo škůdců, a tedy s využitím vlastních zkušeností žáků z odborného výcviku apod.
Pro aktivnější zapojení žáků do procesu vzdělávání je doporučena exkurze ve firmě.
V průběhu výuky je žákům poskytována zpětná vazba učitelem, a to slovním hodnocením práce ve skupinách i jednotlivě.
Učební činnosti žáků:
Žáci se v rámci teoretické výuky
Žáci v rámci praktické výuky:
Praktická výuka je realizována v rámci odborného výcviku žáků.
Odborná teoretická výuka je realizována ve vyučovacím předmětu Zelinářství ve 2. ročníku. Praktická výuka probíhá v 1. i 2. ročníku studia.
Písemné a ústní ověřování probíhá v rámci teoretické výuky předmětu Zelinářství v učebně vybavené počítačem a dataprojektorem. Důraz je kladen na používání odborné terminologie, věcnou správnost odpovědí ústních či písemných, pochopení učiva.
U praktické výuky je pro hodnocení významná schopnost správně aplikovat získané teoretické poznatky do praxe, pochopení zadání, samostatnost při provádění prací. Nezbytné zázemí tvoří pěstební plochy zeleniny v polních podmínkách nebo krytých prostorách a vhodné prostory pro provádění úpravy a třídění zeleniny.
Kritérium:
Žák samostatně a věcně správně popíše a charakterizuje projevy jednotlivých druhů zralostí u zeleniny. Učivu porozuměl a chápe jeho význam pro provedení sklizně v optimálním termínu.
Hodnocení: výborně
Žák popíše a charakterizuje projevy jednotlivých druhů zralostí u zeleniny. Učivu porozuměl a chápe jeho význam pro provedení sklizně v optimálním termínu.
Hodnocení: chvalitebně
Žák s pomocí učitele uvede všechny druhy zralosti zeleniny, s drobnými chybami ve výkladu uvede jejich projevy. Je málo samostatný.
Hodnocení: dobře
Žák uvede aspoň některé druhy zralosti, v problematice se orientuje jen částečně a s pomocí učitele, opakovaně se dopouští více chyb.
Hodnocení: dostatečně
Žák samostatně a věcně správně popíše způsoby sklizně zeleniny včetně uplatnění mechanizačních prostředků. Učivu porozuměl a dovede popsat všechny možnosti a limity jednotlivých způsobů sklizně.
Hodnocení: výborně
Žák popíše způsoby sklizně zeleniny včetně uplatnění mechanizačních prostředků. Učivu porozuměl a dovede popsat všechny možnosti a limity jednotlivých způsobů sklizně.
Hodnocení: chvalitebně
Žák s pomocí učitele uvede způsoby sklizně zeleniny, s drobnými chybami ve výkladu. Uvede využití mechanizačních prostředků. Je však málo samostatný, dopouští se častých nepřesností.
Hodnocení: dobře
Žák uvede způsoby sklizně zeleniny jen se značnou pomocí učitele, v problematice se orientuje jen částečně, opakovaně se dopouští více chyb, jeho projev je nejistý.
Hodnocení: dostatečně
Žák samostatně předvede sklizeň zeleniny na dané ploše, jeho práce je samostatná a provedená odpovídajícím způsobem. Sám si připraví všechny pomůcky.
Hodnocení: výborně
Žák předvede sklizeň zeleniny na dané ploše, jeho práce je provedená odpovídajícím způsobem. Připraví si všechny pomůcky.
Hodnocení: chvalitebně
Žák pracuje s občasnou pomocí učitele, není zcela samostatný, ale činnosti spojené se sklizní zeleniny zvládá. Pomůcky si chystá s pomocí učitele
Hodnocení: dobře
Žák se v práci dopouští chyb, je nesamostatný a potřebuje časté opakované korekce ze strany učitele, pod vedením učitele si dokáže nachystat pomůcky pro zadanou práci.
Hodnocení: dostatečně
Žák samostatně třídí a upravuje zeleninu, jeho práce je samostatná a provedená odpovídajícím způsobem. Sám si připraví všechny pomůcky.
Hodnocení: výborně
Žák třídí a upravuje zeleninu, jeho práce je provedená odpovídajícím způsobem. Připraví si všechny pomůcky.
Hodnocení: chvalitebně
Žák pracuje s občasnou pomocí učitele, není zcela samostatný, ale třídění i úpravu zeleniny po sklizni zvládá. Pomůcky si chystá s pomocí učitele.
Hodnocení: dobře
Žák se v práci dopouští chyb, je nesamostatný a potřebuje časté opakované korekce ze strany učitele, pod vedením učitele si dokáže nachystat pomůcky pro zadanou práci.
Hodnocení: dostatečně
PETŘÍKOVÁ, Kristína. Integrované pěstování listové zeleniny. Praha: Ústav zemědělských a potravinářských informací, 2004. Zemědělské informace. ISBN 80-7271-154-7.
POKORNÝ, J. Zelinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 64 s. ISBN: 80-7216-159-8.
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.