Výsadba zeleniny a její ošetřování během vegetace
41-m-3/AK20
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
36
30. 04. 2020
Žák disponuje základními znalostmi a dovednostmi v oblasti zahradnických prací, které se týkají: pěstebního prostředí rostlin, povětrnostních činitelů, půdy a zahradnické zeminy, výživy a hnojení rostlin, zpracování půdy, ochrany rostlin apod.
V průběhu modulu bude žák připraven na výsadbu a ošetřování zeleniny během vegetace.
Modul spojuje teoretické znalosti (témata: výsadba zeleninové sadby na stanoviště, ošetřování zeleniny během vegetace) s praktickými dovednostmi, které žák získá při práci na pozemku.
Po ukončení modulu by měl žák zvládat výsadbu a ošetřování zeleniny na stanovišti. Rovněž by měl zvládat požadavky na pěstování u jednotlivých druhů zelenin.
Na konci tohoto modulu bude žák schopen provést:
Učivo / obsah výuky
Výukové strategie a učební činnosti žáků (postupy výuky)
Při teoretickém vyučování je použit frontální a skupinový způsob výuky.
V úvodu modulu je vhodné pomocí diskuse zopakovat znalosti ze základů zahradnické výroby (témata rozmnožování rostlin, výsevy, výsadba apod.). Teoretické vyučování je vhodné doplnit vhodnými pomůckami, např. vzorky hnojiv, a doplněné exkurzemi do zelinářských podniků apod. Preferuje se názornost, praktické ukázky, schémata.
V teoretickém vyučování žák:
Při praktické výuce je nutné zaměřit se prvořadě na kvalitu prováděných prací za jejího striktního dodržování.
Žáci pracují samostatně nebo ve skupinách dle charakteru činností.
V úvodu vyučující zopakuje nejvýznamnější teoretickou část učiva. Základní metodou je instruktáž, postupuje se od jednoduchých pracovních úkolů ke složitějším, úkoly se nejdříve provádějí na cvičné, později na produktivní práci, výuka může být doplněna odbornými exkurzemi.
V praktickém vyučování žák provede:
Pro efektivně vedenou výuku je zapotřebí mít připraveno přiměřené množství materiálu, a hlavně zahradnické nářadí v dostatečném počtu.
Nejvhodnějším způsobem realizace modulu je forma cvičení, ve které je propojena teorie s praxí.
Materiálně technické zabezpečení
Pro teoretickou výuku bude k dispozici standardní učebna. Nezbytné pomůcky:
Pro praktickou výuku je vhodné zajistit dostatek nářadí, sazenic, plochy pro výsadbu ve školní zahradě.
Modul je určený pro předmět zelinářství a odborný výcvik, resp. obor vzdělání 41-52-E/01 Zahradnické práce v rámci obsahového okruhu Základy ovocnictví a zelinářství, popř. je možné jej využít v oboru 41-52-H/01 Zahradník v rámci obsahového okruhu Pěstování ovoce, zeleniny a skleníkových květin; využití modulu je doporučené ve 2. ročníku studia. Hodinová dotace modulu je pro oba obory vzdělání totožná, tj. 36 hodin. Modul je zařazen do jarního období.
Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny společně na základě zadaných úkolů.
Hodnocení zahrnuje:
Parametry pro hodnocení výsledků učení
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny podmínky pro zelinářskou výrobu.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně vysvětlí všechny podmínky pro zelinářskou výrobu.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele věcně správně vysvětlí některé podmínky pro zelinářskou výrobu.
Hodnocení: dostatečně
Žák za značné pomoci učitele uvede alespoň některé podmínky pro zelinářskou výrobu.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně popíše přípravu sadby zeleniny k výsadbě.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně popíše přípravu sadby zeleniny k výsadbě.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele uvede a věcně správně popíše přípravu sadby zeleniny k výsadbě.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé práce spojené s přípravou sadby, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny technologické postupy u jednotlivých druhů zeleniny (výsadba, ošetřování výsadby). Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: chvalitebně
Žák vysvětlí technologické postupy u jednotlivých druhů zeleniny (výsadba, ošetřování výsadby). Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele věcně správně vysvětlí všechny technologické postupy u jednotlivých druhů zeleniny (výsadba, ošetřování sadby). S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé technologické postupy u jednotlivých druhů zeleniny (výsadba, ošetřování výsadby), které za značné pomoci učitele provede.
Hodnotí se kvalita a odbornost vykonávané práce, úroveň a schopnost kooperace, samostatnost, zručnost, pracovní tempo, schopnost nápravy chyb, dodržování BOZP, dodržování technologických postupů.
POKORNÝ, J. Základy zahradnické výroby pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2003. 120 s. ISBN: 80-7216-181-4.
POKORNÝ, J. Zelinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 64 s. ISBN: 80-7216-159-8.
Délka modulu (počet hodin) bude stejným dílem rozdělena mezi teoretickou a praktickou výuku.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiřina Šafářová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.